Red Bull scheef historie met unieke constructeurstitel

Dat Red Bull Racing al relatief vroeg in het seizoen het
kampioenschap zou winnen, was geen verrassing. De Oostenrijkse
renstal was het gehele seizoen een klasse apart. Die dominantie
begon al tijdens de eerste race in Bahrein, waar het verschil
tussen winnaar Max Verstappen en de eerstvolgende niet-Red
Bull-coureur, Fernando Alonso, ruim 38 seconden bedroeg. Die
dominantie bleef het hele seizoen aanhouden. Zo stond het team,
mede dankzij vier 1-2-tjes, na vijf Grand Prix-weekenden al op 224
punten, terwijl nummer twee, Aston Martin, er ‘slechts’ 102 had.
Voor de duidelijkheid: het maximale aantal punten dat op dat moment
behaald had kunnen worden, was 235. Red Bull had in de eerste vijf
races slechts elf punten laten liggen! Ter vergelijking: McLaren,
dit seizoen een van de dominante teams, scoorde in de eerste vijf
races 188 van de maximaal 230 punten. Buitenaardse Verstappen De
vijfde race van het seizoen, in Miami, markeerde het begin van de
indrukwekkende winstreeks van Max Verstappen. De Nederlander wist
tien Grands Prix op rij te winnen. Het verschil met de nummer twee
varieerde: soms slechts enkele seconden, soms meer dan een halve
minuut. Tijdens deze winstreeks werden ook twee sprints verreden.
Deze werden eveneens gewonnen door Verstappen, bijgenaamd
‘veelvraat’. Kijkend naar deze statistieken, vraag je je af waarom
Red Bull niet eerder kampioen werd. Terwijl Verstappen de
overwinningen aaneen reeg, viel Sergio Perez terug tot het niveau
van de Ferrari’s, Mercedessen, McLarens en Fernando Alonso. Tijdens
Verstappens recordbrekende winstreeks behaalde de Mexicaan slechts
vijf keer het podium. Toen Verstappen in Monza zijn tiende
overwinning op rij behaalde en daarmee het record van Sebastian
Vettel verbrak, had Red Bull Racing een voorsprong van 310 punten
op Mercedes. Dankzij deze voorsprong kreeg de Oostenrijkse renstal
tijdens het raceweekend in Singapore de eerste kans om, zeven races
voor het einde, de constructeurstitel veilig te stellen. Hiervoor
zou het team 43 punten meer moeten scoren dan Mercedes. Dat
gebeurde niet. Sterker nog, het werd de enige race van het seizoen
die niet door een Red Bull-coureur werd gewonnen. Zowel Verstappen
als Perez haalden het podium zelfs niet. Mercedes liep zelfs twee
punten in, waardoor het verschil richting Japan 308 punten bedroeg.
Snelste constructeurstitel Eenmaal aangekomen in Japan was de
opdracht voor Red Bull duidelijker: het moest één punt meer scoren
dan Mercedes en mocht maximaal 23 punten verliezen op Ferrari.
Verstappen pakte met overmacht de poleposition en reed op zondag 24
september 2023 fluitend naar de overwinning. De klus was geklaard:
Red Bull Racing had het constructeurskampioenschap binnen met nog
zes races te gaan, een nieuw record. Voor Verstappen was dit echter
geen reden om het rustiger aan te doen. De Nederlander moest de
sprintrace in Qatar nog aan Oscar Piastri laten, maar zou de rest
van het seizoen geen nederlaag meer lijden. Hij sloot het seizoen
af met 19 overwinningen in 22 races en een imposant puntenaantal
van 575 punten. Red Bull Racing brak daarmee record na record. Het
team won 21 van de 22 GPs en stond 30 van de mogelijke 44 keer op
het podium. Het puntenaantal (860) was er een dat niemand ooit had
gezien, zelfs niet in de ultradominante periode van Mercedes, al
werden er toen minder races verreden. Bedreiging records Geruime
tijd was de grote vraag of McLaren het record voor de snelste
constructeurstitel van de Oostenrijkse renstal zou overnemen. Het
team uit Woking had namelijk een reële kans om de titel te
veroveren in de straten van Baku. Het team beleefde echter een
rampweekend, waardoor het record niet verbroken werd. Er is echter
een grote kans dat McLaren het record van Red Bull gaat evenaren.
Het mag namelijk tijdens de komende race in Singapore ongeveer 30
punten verliezen op Mercedes en Ferrari. Daarnaast kan McLaren het
puntentotaal van Red Bull uit 2023 nog altijd overtreffen.
Verstappen en Perez scoorden in 2023 na 17 races 34 punten meer dan
Piastri en Norris, maar dit seizoen worden er twee Grands Prix meer
verreden dan twee jaar geleden. Wil McLaren het puntenrecord
veroveren, dan moet het in de laatste zeven Grands Prix en drie
sprintraces minstens 238 punten behalen, terwijl er nog 316 te
verdienen zijn. Zelfs als het McLaren zou lukken om in Singapore de
constructeurstitel te evenaren, zal 24 september voor altijd
verbonden blijven met het moment waarop Red Bull Racing de kroon op
het werk zette tijdens misschien wel het meest dominante seizoen
van constructeur en coureur aller tijden. Als McLaren er afgelopen
weekend in was geslaagd de titel bij de teams te pakken, dan had
men dat record kunnen verbreken, maar in een voor McLaren
tegenvallend weekend liep het anders.

Top Headlines

Oudere Top Headlines