Bleekemolen: 'Geen herhaling Max-show, wel weer topspanning in Abu Dhabi'
Een race om je vingers bij af te likken. Dat verwacht voormalig DTM- en A1GP-coureur Jeroen Bleekemolen van de F1-seizoensfinale in Abu Dhabi. ‘Ik verwacht geen herhaling van de Max-show zoals in Brazilië. De top drie teams liggen hier dichter bij elkaar. En hetzelfde voorzie ik voor het middenveld. Dat worden spannende gevechten’ Jeroen Bleekemolen voorziet een ware thriller komend weekend in Abu Dhabi. ‘Ik verwacht niet opnieuw een heel dominant Red Bull Racing. De RB15 doet het vooral erg goed op hooggelegen circuits zoals Spielberg, Mexico City en Interlagos. De verhoudingen zijn in Abu Dhabi weer enigszins genormaliseerd, zeg maar. Maar gezien de recente vorm van Red Bull en Max zie ik hem met de Mercedessen en de Ferrari’s om de zege strijden. En die strijd wordt heel close, want de top vijf ligt heel dicht bij elkaar.’
Foefje
Onvoorspelbaar dus, die volgorde in slagkracht. Bleekemolen: ‘Het gaat komend weekend zeker niet alleen tussen de Mercedessen en de Ferrari’s. Alleen is nauwelijks op voorhand te voorspellen hoe de krachtsverhoudingen precies liggen. Het is opvallend hoe, sinds de Grand Prix van Amerika, Ferrari en Mercedes wat aan vermogen en topsnelheid lijken te hebben ingeleverd. Dat doet vermoeden dat er toch iets aan de hand moet zijn geweest.’ Bleekemolen doelt op het vermeende foefje van de Scuderia, waarbij de Italianen de benzinetoevoersensor zouden hebben ontregeld, waardoor Ferrari de motor stiekem meer power kon geven. Mercedes lijkt eveneens een stapje terug te hebben gedaan, mogelijk uit vrees voor sancties van de FIA. ‘Het wordt dus weer een erg leuke wedstrijd. Het circuit leent zich ook voor mooie inhaalacties, met de twee lange rechte stukken achter elkaar, met twee DRS-zones. Je ziet soms de ene coureur de ander inhalen, waarop die ander opnieuw pareert en zijn positie terug pakt.’
Bleekemolen ziet ook uit naar de strijd achter de geijkte top zes, dus achter de rug van Alexander Albon. ‘Er zijn in de WK-tussenstand nog posities te vergeven, zowel bij de coureurs als de constructeurs. En ook hier verschillen de krachtsverhoudingen per race. Dat wordt dus hartstikke leuk. Renault kan best-of-the-rest zijn, McLaren ook en misschien rijdt Pierre Gasly wel weer een mooie race. Bovendien is er nog de strijd om plaats zes in de WK-stand. Gaat die plek toch nog naar Albon, of wordt het Gasly of Sainz? We gaan het zien.’
Lewis & Max top
Terugblikkend op het (zo goed als) voorbije seizoen spreekt Bleekemolen zijn grote waardering uit voor de prestaties van Lewis Hamilton en Max Verstappen. ‘Om te beginnen is het uniek wat Lewis Hamilton presteert. Hij heeft opnieuw een seizoen lang op een extreem hoog niveau geacteerd. Natuurlijk zat hij in de gemiddeld beste auto, maar toch. Je moet het maar doen, zo consistent, zou weinig fouten. Soms was hij onverslaanbaar, Er zijn er maar weinig die kunnen wat Lewis presteert. Tegelijkertijd was Max dit seizoen bijna foutloos. Hij heeft met een gemiddeld mindere auto erg goed gepresteerd en was wat mij betreft bijna net zo sterk als Hamilton. Lewis en Max steken met kop en schouders boven de rest van het veld uit. Als Red Bull kans ziet een goede auto te bouwen en Honda trekt de lijn van de laatste maanden door, dan is Max zeker een kandidaat voor het wereldkampioenschap in 2020. De reglementen veranderen komend jaar niet, dus de teams kunnen qua krachtsverhoudingen nog dichter bij elkaar komen.’
Gasly tegenvaller
Op de vraag wat hem afgelopen jaar in positieve zin is opgevallen hoeft Jeroen Bleekemolen niet lang na te denken. ‘De terugkeer van McLaren in de voorste gelederen. McLaren heeft het gewoon erg netjes gedaan. Lando Norris en Carlos Sainz hebben goede races gereden en ik vind het sowieso leuk om te zien hoe dit ooit zo grote team stappen heeft gezet. Het zou leuk zijn als ze kunnen aanhaken bij de top drie.’ Als grote tegenvaller noemt de coureur uit Aerdenhout Pierre Gasly. ‘Je mocht op basis van zijn talent en zijn prestaties uit het verleden verwachten dat hij bij Red Bull Racing in de buurt van Max zou kunnen zitten. Maar Pierre kwam totaal niet uit de verf. Dat viel mij zo tegen. Daarom vind ik het zo knap dat hij zich bij Toro Rosso zo goed heeft herpakt. Zo zie je maar, alles moet kloppen om tot topprestaties te komen.’
Door Rik Werner