Massa gaat 'tot het uiterste' in megazaak rondom Crashgate-schandaal
Crashgate is een van de grootste en beruchtste schandalen uit de
geschiedenis van de autosport. Tijdens de GP van Singapore in 2008
kreeg Renault-coureur Nelson Piquet Jr. de opdracht om zijn bolide
opzettelijk tegen de muur te zetten, om zo een safety car te
veroorzaken. Dit zou ten goede moeten komen aan teamgenoot Fernando
Alonso, die vanaf P15 aan de race begon en kort daarvoor een
pitstop had gemaakt. En zo geschiedde. Piquet gaf gehoor aan de
teamorder en veroorzaakte een safety car. Alonso won de race.
Daarachter ontstond echter complete chaos. Felipe Massa, fel in
gevecht om het wereldkampioenschap met Lewis Hamilton, ging aan de
leiding van de race voor de safety car. Tijdens zijn pitstop ging
het echter helemaal mis: de Braziliaan werd te vroeg losgelaten en
reed weg met de tankslang nog in de auto. Massa viel daardoor
helemaal terug en eindigde de race als dertiende. Uiteindelijk
verloor Massa het kampioenschap in de laatste bocht van de laatste
GP (Brazilië), nadat Lewis Hamilton Timo Glock wist te passeren.
Het verschil in de eindstand? Eén punt, terwijl Massa in Singapore
effectief tien punten had verloren. Toen voormalig Formule 1-baas
Bernie Ecclestone in 2017 toegaf dat hij en de andere bazen van de
Formule 1 geen actie hadden ondernomen rond het schandaal om het
imago van de sport 'te redden', en Massa hierdoor van de titel was
'bestolen' en de bewuste race in Singapore 'ongeldig verklaard' had
moeten worden, besloot Massa dat het net iets te veel mosterd na de
maaltijd was. Hij liet weten er alles aan te doen om gerechtigheid
te krijgen. Dit doet hij in de vorm van een rechtszaak, waarin hij
de FIA, de FOM en Ecclestone voor de rechter sleept. De Braziliaan
eist een schadevergoeding van omgerekend 70 miljoen euro voor de
geleden schade rondom Crashgate . Vooravond Massa gaat in gesprek
met The Times in op zijn beweegredenen om de drie partijen voor de
rechter te slepen: "Het is essentieel om hen tot verantwoording te
roepen om toekomstige fraude te voorkomen," begint Massa. "Zij die
de sport zouden moeten beschermen, hebben hun plichten direct
geschonden, en zij mogen hier niet mee wegkomen door hun eigen
wangedrag te verbergen. Dergelijk gedrag is onacceptabel in welk
aspect van het leven dan ook, en zeker in een sport die door
miljoenen wordt gevolgd, waaronder ook kinderen." De Braziliaan
laat weten tot het uiterste te gaan om de fouten uit het verleden
recht te zetten. "Wij zullen dit tot het uiterste doorzetten om een
rechtvaardig en eerlijk resultaat te bereiken. Voor mijzelf, voor
de autosport in Brazilië en voor de sport als geheel," besluit
Massa zijn betoog. De zaak zal van start gaan op 28 oktober,
toevallig precies op de dag dat Ecclestone 95 jaar oud wordt. Het
proces zal plaatsvinden in het High Court of Justice in Londen,
Engeland.
geschiedenis van de autosport. Tijdens de GP van Singapore in 2008
kreeg Renault-coureur Nelson Piquet Jr. de opdracht om zijn bolide
opzettelijk tegen de muur te zetten, om zo een safety car te
veroorzaken. Dit zou ten goede moeten komen aan teamgenoot Fernando
Alonso, die vanaf P15 aan de race begon en kort daarvoor een
pitstop had gemaakt. En zo geschiedde. Piquet gaf gehoor aan de
teamorder en veroorzaakte een safety car. Alonso won de race.
Daarachter ontstond echter complete chaos. Felipe Massa, fel in
gevecht om het wereldkampioenschap met Lewis Hamilton, ging aan de
leiding van de race voor de safety car. Tijdens zijn pitstop ging
het echter helemaal mis: de Braziliaan werd te vroeg losgelaten en
reed weg met de tankslang nog in de auto. Massa viel daardoor
helemaal terug en eindigde de race als dertiende. Uiteindelijk
verloor Massa het kampioenschap in de laatste bocht van de laatste
GP (Brazilië), nadat Lewis Hamilton Timo Glock wist te passeren.
Het verschil in de eindstand? Eén punt, terwijl Massa in Singapore
effectief tien punten had verloren. Toen voormalig Formule 1-baas
Bernie Ecclestone in 2017 toegaf dat hij en de andere bazen van de
Formule 1 geen actie hadden ondernomen rond het schandaal om het
imago van de sport 'te redden', en Massa hierdoor van de titel was
'bestolen' en de bewuste race in Singapore 'ongeldig verklaard' had
moeten worden, besloot Massa dat het net iets te veel mosterd na de
maaltijd was. Hij liet weten er alles aan te doen om gerechtigheid
te krijgen. Dit doet hij in de vorm van een rechtszaak, waarin hij
de FIA, de FOM en Ecclestone voor de rechter sleept. De Braziliaan
eist een schadevergoeding van omgerekend 70 miljoen euro voor de
geleden schade rondom Crashgate . Vooravond Massa gaat in gesprek
met The Times in op zijn beweegredenen om de drie partijen voor de
rechter te slepen: "Het is essentieel om hen tot verantwoording te
roepen om toekomstige fraude te voorkomen," begint Massa. "Zij die
de sport zouden moeten beschermen, hebben hun plichten direct
geschonden, en zij mogen hier niet mee wegkomen door hun eigen
wangedrag te verbergen. Dergelijk gedrag is onacceptabel in welk
aspect van het leven dan ook, en zeker in een sport die door
miljoenen wordt gevolgd, waaronder ook kinderen." De Braziliaan
laat weten tot het uiterste te gaan om de fouten uit het verleden
recht te zetten. "Wij zullen dit tot het uiterste doorzetten om een
rechtvaardig en eerlijk resultaat te bereiken. Voor mijzelf, voor
de autosport in Brazilië en voor de sport als geheel," besluit
Massa zijn betoog. De zaak zal van start gaan op 28 oktober,
toevallig precies op de dag dat Ecclestone 95 jaar oud wordt. Het
proces zal plaatsvinden in het High Court of Justice in Londen,
Engeland.