Waarom Mercedes na 2020 nooit uit de Formule 1 zal stappen
Corriere dello Sport geeft in de donderdageditie antwoord op een hele hoop vragen rondom Mercedes. Hoe ziet de toekomst van het team eruit? Is een exit waarschijnlijk? Waarom was Toto Wolff niet bij de Grand Prix van Brazilië?
'Op financieel gebied hebben er grote veranderingen plaatsgevonden bij Mercedes. De erfgenamen van Niki Lauda hebben het aandeel van de Oostenrijker in het team verkocht. Tien procent van het team was van hem, hij kocht dit aandeel in 2013', zo opent de Italiaanse sportkrant.
Lauda verzogde zijn investering uitstekend: 'Hij was niet alleen een goede onderhandelaar maar ook de architect van zijn eigen succes. Hij hengelde Lewis Hamilton binnen en loste problemen op toen het het meest nodig was. Vermoedelijk was de verkoop van de aandelen van Lauda ook de reden dat Toto Wolff afwezig was tijdens de Grand Prix van Brazilië.'
Wolff heeft Lauda's deel niet opgekocht
'Duidelijk is dat Wolff de aandelen in ieder geval niet gekocht heeft, hij bezit zelf al 30 procent van de renstal. Dit zou kunnen betekenen dat Daimler (hoofd aandeelhouder in Mercedes AMG F1) het aandelenpercentage verhoogd heeft naar 60 procent.' Zeker weten doen de Italianen het niet. Wat ze wel weten is dat de financiële structuur van het team een rol gaat spelen in de keuze om na 2020 actief te blijven in de Formule 1.
Mercedes haalt miljarden uit deelname Formule 1
Daimler's voorzitter van de raad van bestuur, Ola Källenius, is echter overtuigd dat deelname aan de sport meer dan waar voor je geld is: 'Wij halen uit de Formule 1 qua sponsoring ongeveer een miljard euro. Dan zijn de kosten voor het project (450 miljoen, red.) opvallend laag.' Analisten hebben de waarde van deelname (in 2016) nog veel hoger geschat, op ongeveer drie miljard.
Op de vraag of Mercedes oprecht een exit uit de sport overweegt kan geen concreet antwoord gegeven worden. Toch proberen ze het: 'Wat wel logisch is, is dat Mercedes dit argument gebruikt in het heetst van de strijd om te krijgen wat ze willen. Het zal door de enorme economische implicaties voor Mercedes echter waarschijnlijk bij dreigen blijven.' (Foto: Mercedes AMG F1)