Red Bull-teambaas grapt na belangrijke puntenfinish Tsunoda: "Hij luistert naar me!"
Yuki Tsunoda ging de GP van Azerbeidzjan in met een reeks van één
puntenfinish in negen races. De Japanner was inmiddels teruggezakt
naar de 19e plaats in het kampioenschap. In Azerbeidzjan leek het
wederom een matig weekend te worden, kijkend naar de vrije
trainingen, maar de Japanner richtte zich goed in de moeilijke
omstandigheden. Waar de Ferrari's en McLarens faalden op het
winderige stratencircuit, hield Tsunoda zijn RB21 binnen de
lijntjes. Daarmee kwalificeerde hij zich op P6, een positie die hij
uiteindelijk in de race vasthield. De acht verdiende punten brengen
zijn seizoenstotaal van twaalf naar twintig, waarmee hij Gabriel
Bortoleto en Ollie Bearman voorbij springt in de WK-stand. Volgens
Red Bull-teambaas Laurent Mekies was het weekend in Baku Tsunoda's
sterkste sinds zijn komst naar de renstal: "Hij was sterk tijdens
de kwalificatie op zaterdag en zeer sterk in de race," aldus Mekies
tegenover diverse media, waaronder RacingNews365. Racepace Waar
volgens Mekies vooral het verschil zat, waren de longruns. Tsunoda
heeft het hele seizoen moeite gehad om zijn racepace op een
degelijk niveau te krijgen. De teambaas liet al in Monza weten dat
Tsunoda hier vooral aan moest werken. "Ik denk dat hij geluisterd
heeft," zegt Mekies al grappend wanneer hem wordt gevraagd naar de
racepace van de Japanner in Baku. "De knappe koppen mogen het gaan
controleren, maar volgens mij gaf Yuki maar twee, drie, vier
tienden toe op Max. En dat terwijl Max wegreed van de rest. We
dachten dat Yuki zichzelf flink zou moeten verdedigen tegen Norris
en de Ferrari's, maar dat is eigenlijk nooit het geval geweest. Zij
wisten nauwelijks druk op hem te zetten. Dat zorgde er
tegelijkertijd voor dat ze niet konden jagen op Max." Volgens
Mekies komt de opleving van Tsunoda deels door het harde werk dat
de Japanner heeft geleverd: "Na het moeilijke weekend ging hij
direct aan de slag in de simulator in plaats van op vakantie te
gaan. Elk weekend dat hij niet racet, werkt hij met zijn engineers
aan zijn rijstijl. Hij is ook erg blij dat dit hem daadwerkelijk
verbeteringen brengt."
puntenfinish in negen races. De Japanner was inmiddels teruggezakt
naar de 19e plaats in het kampioenschap. In Azerbeidzjan leek het
wederom een matig weekend te worden, kijkend naar de vrije
trainingen, maar de Japanner richtte zich goed in de moeilijke
omstandigheden. Waar de Ferrari's en McLarens faalden op het
winderige stratencircuit, hield Tsunoda zijn RB21 binnen de
lijntjes. Daarmee kwalificeerde hij zich op P6, een positie die hij
uiteindelijk in de race vasthield. De acht verdiende punten brengen
zijn seizoenstotaal van twaalf naar twintig, waarmee hij Gabriel
Bortoleto en Ollie Bearman voorbij springt in de WK-stand. Volgens
Red Bull-teambaas Laurent Mekies was het weekend in Baku Tsunoda's
sterkste sinds zijn komst naar de renstal: "Hij was sterk tijdens
de kwalificatie op zaterdag en zeer sterk in de race," aldus Mekies
tegenover diverse media, waaronder RacingNews365. Racepace Waar
volgens Mekies vooral het verschil zat, waren de longruns. Tsunoda
heeft het hele seizoen moeite gehad om zijn racepace op een
degelijk niveau te krijgen. De teambaas liet al in Monza weten dat
Tsunoda hier vooral aan moest werken. "Ik denk dat hij geluisterd
heeft," zegt Mekies al grappend wanneer hem wordt gevraagd naar de
racepace van de Japanner in Baku. "De knappe koppen mogen het gaan
controleren, maar volgens mij gaf Yuki maar twee, drie, vier
tienden toe op Max. En dat terwijl Max wegreed van de rest. We
dachten dat Yuki zichzelf flink zou moeten verdedigen tegen Norris
en de Ferrari's, maar dat is eigenlijk nooit het geval geweest. Zij
wisten nauwelijks druk op hem te zetten. Dat zorgde er
tegelijkertijd voor dat ze niet konden jagen op Max." Volgens
Mekies komt de opleving van Tsunoda deels door het harde werk dat
de Japanner heeft geleverd: "Na het moeilijke weekend ging hij
direct aan de slag in de simulator in plaats van op vakantie te
gaan. Elk weekend dat hij niet racet, werkt hij met zijn engineers
aan zijn rijstijl. Hij is ook erg blij dat dit hem daadwerkelijk
verbeteringen brengt."