De grootste concurrenten tijdens GT3-debuut Verstappen in beeld
De Nurburgring Langstrecken-Serie staat bekend om het enorme aantal
klassen. Er zijn om precies te zijn 20 hoofdklassen tijdens de
negende ronde van de langeafstandsserie. Sommige klassen worden
bovendien onderverdeeld in PRO, PRO-AM en AM, afhankelijk van de
FIA-licenties van de coureurs. Wanneer je kijkt naar de
deelnemerslijst, kan dat voor de nodige verwarring zorgen. Max
Verstappen en Chris Lulham zullen deelnemen aan de SP9-klasse, de
klasse voor zogenaamde FIA-gehomologeerde GT3-auto's, zoals de
Porsche 911 GT3 R, Audi R8 LMS en Ferrari 296 GT3. Uiteraard
behoren de twee tot de PRO-subklasse, gezien de platina-licentie
van Verstappen en de zilveren licentie van Lulham. De bolides in de
SP9-klasse zijn de snelsten van het hele deelnemersveld. Verstappen
en Lulham doen dus niet alleen mee voor de overwinning in hun
klasse, maar ook voor de algehele overwinning. Uiteraard hebben ze
te maken met ervaren concurrenten. In totaal doen er, inclusief
Verstappen en Lulham, elf teams mee binnen de SP9-klasse, waarvan
vier bij de PRO-subklasse horen. Concurrenten Maar welke coureurs
behoren precies tot de concurrenten? Om het overzicht niet té
ingewikkeld te maken, beperken we ons tot de overige
PRO-deelnemers. Twee van de concurrerende teams zijn van Haupt
Racing Team (HRT), dat al vijf jaar actief is in de NLS. Het vierde
team is Dinamic GT, dat sinds 2023 deelneemt aan deze raceklasse.
Het eerste team van HRT bestaat uit Vincent Kolb en Frank Stippler.
Zij rijden in de #6-wagen. Stippler en Kolb namen al deel aan twee
NLS-races dit seizoen. Tijdens de zesde race van het seizoen
eindigde het team op een derde plaats, op vier minuten van de
winnaars. Tijdens de achtste race van het seizoen, een dag na het
debuut van Verstappen, wist het team zelfs de overwinning te
behalen. Stippler is daarnaast een ervaren GT-coureur die zijn
strepen op de Nordschleife al lang en breed verdiend heeft. De
50-jarige Duitser wist al drie keer de algehele eindzege in de 24
Uur van de Nurburgring te behalen. Daarnaast schreef hij in 2012
ook de 24 Uur van Spa op zijn naam. Over Kolb is vrij weinig
bekend. Veel ervaring Het tweede team van HRT bestaat uit Dennis
Fetzer, Jann Mardenborough en Fabio Scherer. Mardenborough is
vooral bekend vanwege zijn verhaal rondom de GT-Academy. De Brit
versloeg in 2011 90.000 andere deelnemers, waarna hij een contract
aangeboden kreeg bij Nissan. Inmiddels is hij al 14 jaar actief en
heeft hij de hele wereld afgereisd. Zijn beste resultaten zijn een
tweede plaats in de Toyota Racing Series (2014) en de Japanse
Formule 3 (2016). Fabio Scherer werkte zich op vanuit de
juniorencategorieën. Via Formule 4 en Formule 3 kwam de Zwitser
terecht in het GT-racen. Hij is momenteel actief in de DTM en mag
zich bovendien Le Mans-winnaar noemen, nadat hij in 2023 de
LMP2-klasse wist te winnen. Over Dennis Fetzer is weinig bekend.
Hij deed twee keer eerder mee in de NLS dit seizoen en eindigde
daarin als tiende en twaalfde. Het derde concurrerende team, van
Dinamic GT, bestaat uit Bastian Buus en Joel Sturm. Bastian Buus
is, net als Chris Lulham, 22 jaar oud. De Deen rijdt al vijf jaar
in diverse GT-series. Zijn grootste succes was het winnen van het
Porsche Supercup-kampioenschap in 2023. Joel Sturm is een jaar
ouder en rijdt, net als Buus, al vijf jaar in GT-wagens. De Duitser
werd in 2023 en 2024 kampioen in de Aziatische Le Mans Series in de
GT-klasse en won in 2024 ook het WEC-kampioenschap bij de LMGT3’s.
Buus en Sturm namen eerder dit jaar ook deel aan de 24 Uur van de
Nurburgring, waar ze op een respectabele derde plaats eindigden.
Verstappen en Lulham krijgen dus te maken met een mix van jonge en
ervaren coureurs, die stuk voor stuk hun strepen hebben verdiend in
de wereld van het GT-racen. De overwinning tijdens de negende ronde
van de NLS is dus allerminst een uitgemaakte zaak voor de
viervoudig F1-kampioen en zijn protegé. De negende race van de NLS
start zaterdag 27 september om 12:00 uur, met de kwalificatie
eerder op de ochtend om 8:30 uur.
klassen. Er zijn om precies te zijn 20 hoofdklassen tijdens de
negende ronde van de langeafstandsserie. Sommige klassen worden
bovendien onderverdeeld in PRO, PRO-AM en AM, afhankelijk van de
FIA-licenties van de coureurs. Wanneer je kijkt naar de
deelnemerslijst, kan dat voor de nodige verwarring zorgen. Max
Verstappen en Chris Lulham zullen deelnemen aan de SP9-klasse, de
klasse voor zogenaamde FIA-gehomologeerde GT3-auto's, zoals de
Porsche 911 GT3 R, Audi R8 LMS en Ferrari 296 GT3. Uiteraard
behoren de twee tot de PRO-subklasse, gezien de platina-licentie
van Verstappen en de zilveren licentie van Lulham. De bolides in de
SP9-klasse zijn de snelsten van het hele deelnemersveld. Verstappen
en Lulham doen dus niet alleen mee voor de overwinning in hun
klasse, maar ook voor de algehele overwinning. Uiteraard hebben ze
te maken met ervaren concurrenten. In totaal doen er, inclusief
Verstappen en Lulham, elf teams mee binnen de SP9-klasse, waarvan
vier bij de PRO-subklasse horen. Concurrenten Maar welke coureurs
behoren precies tot de concurrenten? Om het overzicht niet té
ingewikkeld te maken, beperken we ons tot de overige
PRO-deelnemers. Twee van de concurrerende teams zijn van Haupt
Racing Team (HRT), dat al vijf jaar actief is in de NLS. Het vierde
team is Dinamic GT, dat sinds 2023 deelneemt aan deze raceklasse.
Het eerste team van HRT bestaat uit Vincent Kolb en Frank Stippler.
Zij rijden in de #6-wagen. Stippler en Kolb namen al deel aan twee
NLS-races dit seizoen. Tijdens de zesde race van het seizoen
eindigde het team op een derde plaats, op vier minuten van de
winnaars. Tijdens de achtste race van het seizoen, een dag na het
debuut van Verstappen, wist het team zelfs de overwinning te
behalen. Stippler is daarnaast een ervaren GT-coureur die zijn
strepen op de Nordschleife al lang en breed verdiend heeft. De
50-jarige Duitser wist al drie keer de algehele eindzege in de 24
Uur van de Nurburgring te behalen. Daarnaast schreef hij in 2012
ook de 24 Uur van Spa op zijn naam. Over Kolb is vrij weinig
bekend. Veel ervaring Het tweede team van HRT bestaat uit Dennis
Fetzer, Jann Mardenborough en Fabio Scherer. Mardenborough is
vooral bekend vanwege zijn verhaal rondom de GT-Academy. De Brit
versloeg in 2011 90.000 andere deelnemers, waarna hij een contract
aangeboden kreeg bij Nissan. Inmiddels is hij al 14 jaar actief en
heeft hij de hele wereld afgereisd. Zijn beste resultaten zijn een
tweede plaats in de Toyota Racing Series (2014) en de Japanse
Formule 3 (2016). Fabio Scherer werkte zich op vanuit de
juniorencategorieën. Via Formule 4 en Formule 3 kwam de Zwitser
terecht in het GT-racen. Hij is momenteel actief in de DTM en mag
zich bovendien Le Mans-winnaar noemen, nadat hij in 2023 de
LMP2-klasse wist te winnen. Over Dennis Fetzer is weinig bekend.
Hij deed twee keer eerder mee in de NLS dit seizoen en eindigde
daarin als tiende en twaalfde. Het derde concurrerende team, van
Dinamic GT, bestaat uit Bastian Buus en Joel Sturm. Bastian Buus
is, net als Chris Lulham, 22 jaar oud. De Deen rijdt al vijf jaar
in diverse GT-series. Zijn grootste succes was het winnen van het
Porsche Supercup-kampioenschap in 2023. Joel Sturm is een jaar
ouder en rijdt, net als Buus, al vijf jaar in GT-wagens. De Duitser
werd in 2023 en 2024 kampioen in de Aziatische Le Mans Series in de
GT-klasse en won in 2024 ook het WEC-kampioenschap bij de LMGT3’s.
Buus en Sturm namen eerder dit jaar ook deel aan de 24 Uur van de
Nurburgring, waar ze op een respectabele derde plaats eindigden.
Verstappen en Lulham krijgen dus te maken met een mix van jonge en
ervaren coureurs, die stuk voor stuk hun strepen hebben verdiend in
de wereld van het GT-racen. De overwinning tijdens de negende ronde
van de NLS is dus allerminst een uitgemaakte zaak voor de
viervoudig F1-kampioen en zijn protegé. De negende race van de NLS
start zaterdag 27 september om 12:00 uur, met de kwalificatie
eerder op de ochtend om 8:30 uur.