Belangrijk Audi-figuur stapt over naar Cadillac F1
Cadillac heeft Adam Baker aangesteld als Chief Operating Officer
voor het motorenprogramma, zo meldt Motorsport Magazin . Met zijn
komst haalt het Amerikaanse team een ervaren specialist in huis die
vanaf 2029 de leiding krijgt over de ontwikkeling van een volledig
eigen krachtbron. Baker was tot voor kort CEO van Audi Formula
Racing, waar hij de motordivisie opzette en leidde. Daarvoor werkte
hij onder meer bij Cosworth, BMW en de FIA. Die brede achtergrond
vormt nu de basis voor Cadillac’s ambitie om een F1-motor vanaf de
grond op te bouwen. In zijn nieuwe rol zal Baker nauw samenwerken
met Russ O'Blenes, CEO van General Motors’ Performance Power Units.
Het duo krijgt de beschikking over een gloednieuwe faciliteit nabij
het GM Technical Center in Charlotte, North Carolina, die volgend
jaar de deuren opent. Cadillac betreedt de Formule 1 in 2026,
aanvankelijk als klantenteam van Ferrari. De samenwerking met de
Scuderia loopt tot en met 2028, waarna de Amerikanen hun eigen
krachtbron willen introduceren. Vanaf 2029 is het de bedoeling dat
Cadillac als volwaardig fabrieksteam opereert. Onzekerheid De
huidige motorreglementen in de Formule 1 lopen tot 2030. Er wordt
echter al gespeculeerd over een mogelijke herziening, met zelfs
geruchten over een terugkeer van V8- of V10-motoren. Mocht het
huidige reglement ongewijzigd blijven, dan zou Cadillac slechts
twee seizoenen met een eigen krachtbron rijden voordat de nieuwe
regels ingaan – een strategische uitdaging die vraagt om
zorgvuldige planning. Baker is vertrouwd met dit soort
vraagstukken. Bij Audi bouwde hij eerder een motorprogramma op, tot
Mattia Binotto de leiding overnam en Baker in mei vertrok. Die
ervaring neemt hij nu mee naar Cadillac. Zijn komst draait echter
om meer dan alleen technische kennis. Baker heeft in zijn loopbaan
verschillende sleutelrollen vervuld: van veiligheidsdirecteur bij
de FIA tot motorsportmanager bij vooraanstaande fabrikanten.
Daarmee brengt hij niet alleen expertise op het gebied van
motorontwikkeling, maar ook waardevolle organisatorische en
strategische inzichten. Met de aanstelling van Baker onderstreept
Cadillac zijn langetermijnvisie in de Formule 1. Ondanks de
onzekerheden rond toekomstige reglementen zet de Amerikaanse
fabrikant een duidelijke stap richting een structurele aanwezigheid
in de koningsklasse van de autosport.
voor het motorenprogramma, zo meldt Motorsport Magazin . Met zijn
komst haalt het Amerikaanse team een ervaren specialist in huis die
vanaf 2029 de leiding krijgt over de ontwikkeling van een volledig
eigen krachtbron. Baker was tot voor kort CEO van Audi Formula
Racing, waar hij de motordivisie opzette en leidde. Daarvoor werkte
hij onder meer bij Cosworth, BMW en de FIA. Die brede achtergrond
vormt nu de basis voor Cadillac’s ambitie om een F1-motor vanaf de
grond op te bouwen. In zijn nieuwe rol zal Baker nauw samenwerken
met Russ O'Blenes, CEO van General Motors’ Performance Power Units.
Het duo krijgt de beschikking over een gloednieuwe faciliteit nabij
het GM Technical Center in Charlotte, North Carolina, die volgend
jaar de deuren opent. Cadillac betreedt de Formule 1 in 2026,
aanvankelijk als klantenteam van Ferrari. De samenwerking met de
Scuderia loopt tot en met 2028, waarna de Amerikanen hun eigen
krachtbron willen introduceren. Vanaf 2029 is het de bedoeling dat
Cadillac als volwaardig fabrieksteam opereert. Onzekerheid De
huidige motorreglementen in de Formule 1 lopen tot 2030. Er wordt
echter al gespeculeerd over een mogelijke herziening, met zelfs
geruchten over een terugkeer van V8- of V10-motoren. Mocht het
huidige reglement ongewijzigd blijven, dan zou Cadillac slechts
twee seizoenen met een eigen krachtbron rijden voordat de nieuwe
regels ingaan – een strategische uitdaging die vraagt om
zorgvuldige planning. Baker is vertrouwd met dit soort
vraagstukken. Bij Audi bouwde hij eerder een motorprogramma op, tot
Mattia Binotto de leiding overnam en Baker in mei vertrok. Die
ervaring neemt hij nu mee naar Cadillac. Zijn komst draait echter
om meer dan alleen technische kennis. Baker heeft in zijn loopbaan
verschillende sleutelrollen vervuld: van veiligheidsdirecteur bij
de FIA tot motorsportmanager bij vooraanstaande fabrikanten.
Daarmee brengt hij niet alleen expertise op het gebied van
motorontwikkeling, maar ook waardevolle organisatorische en
strategische inzichten. Met de aanstelling van Baker onderstreept
Cadillac zijn langetermijnvisie in de Formule 1. Ondanks de
onzekerheden rond toekomstige reglementen zet de Amerikaanse
fabrikant een duidelijke stap richting een structurele aanwezigheid
in de koningsklasse van de autosport.