Zo pakt McLaren de wereldtitel in Singapore

McLaren behaalde in Azerbeidzjan slechts zes punten na de
uitvalbeurt van Oscar Piastri en de magere P7 van Lando Norris.
Daardoor had de Britse renstal niet de benodigde voorsprong van 346
punten die het nodig had om de vroegste constructeurstitel ooit te
behalen (gemeten naar het aantal resterende Grands Prix). Toch
krijgt McLaren in de straten van Singapore de kans om het record
van Red Bull Racing uit 2023 te evenaren. De voorsprong op nummer
twee, Mercedes, bedraagt na de GP van Azerbeidzjan 333 punten.
Ferrari ligt 337 punten achter. Red Bull Racing kan inmiddels geen
kampioen meer worden. Na de GP van Singapore zijn er nog maximaal
303 punten te verdienen voor één constructeur. Aangezien het aantal
overwinningen van McLaren niet meer overtroffen kan worden door
Mercedes of Ferrari, moet McLaren na de GP van Singapore een
voorsprong van 303 punten hebben. De opdracht Kort gezegd betekent
dit dat McLaren komend weekend een vrij eenvoudige opdracht heeft.
De WK-leider mag 30 punten verliezen op Mercedes en zelfs 34 op
Ferrari. Zelfs als Mercedes dit weekend vanuit het niets een 1-2
scoort in de straten van Singapore, heeft McLaren genoeg aan 13
punten om alsnog de constructeurstitel in de wacht te slepen. In
het geval dat Ferrari een wonderlijke 1-2 zou scoren, zou Piastri
of Norris op de vijfde plaats moeten eindigen om de titel veilig te
stellen. Om het uitstel van de constructeurstitel voor McLaren met
nog een GP mogelijk te maken, moet het team opnieuw een dramatisch
weekend hebben en moet Mercedes óf Ferrari dominant zijn. Beide
scenario's zijn echter onwaarschijnlijk, aangezien McLaren het hele
seizoen al dominant presteert op de langzamere circuits. Daarnaast
moet je altijd rekening houden met Max Verstappen, die op de loer
ligt om iedere misstap van McLaren genadeloos af te straffen. Al
met al lijkt het erop dat McLaren dit weekend zijn eerste grote
feest mag vieren. Als het team doet wat nodig is, zal het de boeken
ingaan als het team dat, net als Red Bull, de constructeurstitel
binnensleepte met nog zes raceweekenden te gaan. De Oostenrijkse
renstal deed dit wel in een seizoen met maar 22 Grands Prix,
vergeleken met de 24 van nu. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines