Waarom Verstappen direct dominant was op de gevreesde Nordschleife
Max Verstappen was samen met Chris Lulham één van de grote winnaars
van de NLS-race op de Nürburgring Nordschleife. De andere grote
winnaar was de gehele simrace-community. Als ooit duidelijk is
geworden in hoeverre een echt goed opgezette sim van meerwaarde kan
zijn voor het racen op het fysieke circuit, was het dit weekend
wel. Ja, Max Verstappen maakte enkele maanden geleden al kennis met
de Nordschleife in de Ferrari 296 GT3-bolide. Twee weken geleden
voegde hij daar een goed aantal ronden aan toe toen hij in een
Porsche Cayman GT4 jacht maakte op een racelicentie voor de
illustere baan, liefkozend ‘De Groene Hel’ genaamd. Maar vergis je
niet; Max Verstappen reed daarvoor al vele honderden ronden op de
Nordschleife, zij het virtueel. In de simulator thuis heeft hij de
beschikking over praktisch alle circuits ter wereld, waarop hij met
de juiste setup met vrijwel enkele auto kan rijden, zo ook met de
Ferrari. De software van de vaak lasergescande circuits wordt in
veel gevallen realtime geüpdatet, zodat elke hobbel en elke nuance
in het circuit direct wordt nagebootst in de simulator. Verstappen
kende de baan dus al als zijn broekzak en ook de auto had weinig
geheimen voor hem in petto. Zolang hij deed wat hij in de sim
altijd al deed, moest het goedkomen en zo geschiedde. De simulator
is een beproefd verlengstuk van de échte racewereld geworden. Maar
natuurlijk is het simracen niet de enige reden dat het zo goed
ging. Hij ging welhaast foutloos in de ronde, zelfs op een circuit
dat er nooit twee ronden achter elkaar precies hetzelfde bij ligt.
Ga maar na, één ronde op de Nordschleife staat gelijk aan vier of
vijf ronden op een gemiddeld ander circuit. Aan de ene kant van de
omloop kan het spoken, terwijl elders de zon schijnt. Dat was
afgelopen weekend zo extreem niet het geval, maar de baan evolueert
volop. En daar komt dan ook het grote talent van Max Verstappen om
de hoek kijken, het talent dat weinig anderen in dezelfde mate
gegeven is. De Nederlandse viervoudig wereldkampioen Formule 1 kan
als geen ander in het moment lezen hoe de baan er bij ligt. Hij
heeft als het ware een zesde zintuig voor het vinden van grip, óók
onder wisselende omstandigheden. Het is een groot goed op een
circuit als de Nordschleife. En hier komen meteen ook de credits
voor vader Jos Verstappen om de hoek kijken. Verstappen sr. pakte
overigens op hetzelfde moment dat Verstappen won in Duitsland de
titel in het Belgisch rallykampioenschap. Het talent zit
overduidelijk grotendeels in de genen, maar het vinden van grip is
hem ook aangeleerd door vader Jos. Waar andere mooi-weer-rijders in
de karttijd huiswaarts keerden als de omstandigheden drastisch
veranderden, zochten Jos en Max de extreme omstandigheden juist op.
Als ze net een paar uur onderweg terug naar huis waren, konden ze
zomaar omkeren op het moment dat het op de kartbaan waar ze net
waren vertrokken plots zou regenen. Veelzijdig Max Verstappen werd
hier een bijzonder allround en veelzijdig coureur door, omdat hij
werd gedwongen om door het stoeltje en door het frame van de kart
heen te voelen hoe het voertuig zich onder hem bewoog. Hij voelde
hoe de kart reageerde op de wisselde omstandigheden en leerde daar
op in te spelen, hoe klein of hoe groot de gevraagde input ook was.
En, en dat klinkt misschien een beetje flauw om als reden aan te
dragen, Max Verstappen is gewoon met afstand de beste
circuitcoureur van het moment. Iedereen die op de Nordschleife in
competitieverband aanwezig was, was het daar wel over eens. Voor
menigeen kwam het dan ook niet als een verrassing dat Verstappen
kwam, zag en overwon. Frank Stippler, een gerenommeerd GT-racer,
haalde er zijn schouders over op. "Ik vind de discussies over zijn
rondetijden lachwekkend", vertelde Stippler tegenover VLNFP. "Het
is duidelijk dat anderen gewoon tekort komen. Dat is in de Formule
1 zo, dus waarom zou dat in de GT3-wereld anders zijn?" De tekst
gaat verder onder de afbeelding. Lof Stippler werd derde, vlak
achter zijn teamgenoot Jann Mardenborough, die ook vol lof was: "Ik
was niet verbaasd. In mijn ogen is hij één van de drie beste
coureurs die ooit hebben geleefd en het is een genoegen het podium
met hem te mogen delen." Met alles wat we nu hebben gezien, zou je
kunnen concluderen dat hij klaar is om invulling te geven aan een
grote, persoonlijke droom, namelijk deelname aan de 24 uur van de
Nürburgring Nordschleife. Ook daarin doet hij niet meer als
veldvulling, maar enkel en alleen om te winnen. En daarom, zo is
hij van mening, heeft hij nog niet genoeg ervaring, evenals zijn
formatie, Verstappen.com Racing. Het is een ontnuchterende
conclusie voor de concurrentie, want als hij er naar eigen zeggen
nu nog niet klaar voor is, waarin verwacht hij zich dan nog te
kunnen verbeteren? De interviewer van de livestream haakte daar ook
gevat op in. "Ik denk dat ik namens de andere coureurs spreek als
ik je vraag 'liever niet nog meer ervaring. Je maakte het ze
vandaag al behoorlijk lastig, heel indrukwekkend'." Het is een
opmerking die met een hele brede lach door Verstappen in ontvangst
wordt genomen. Maar Verstappen is daar wel zeer serieus in. Hij wil
immers niks halfbakken doen, of het nu de Formule 1 betreft, NLS of
misschien ooit een uitstap naar het World Endurance Championship
(WEC). Als hij ergens aan meedoet, valt of staat alles met de
mogelijkheid tot een gedegen voorbereiding. Kracht En ook daarin
ligt de kracht van Max Verstappen. Hij heeft een zeer sterk team om
zich heen gebouwd. Met Verstappen.com Racing beschikt men over een
auto die tot uitzonderlijke prestaties in staat is en in Emil
Frey Racing heeft men een hele goede en trouwe partner gevonden die
de auto's voor het team prepareert. Niet voor niks werd diezelfde
Chris Lulham enkele weken geleden samen met Thierry Vermeulen
kampioen in de GT World Challenge Europe Sprint Cup, eveneens met
een Ferrari 296 en eveneens met Emil Frey Racing als partner.
Verstappen heeft de juiste mensen en partijen om zich heen
verzameld om de juiste stappen te zetten in de wereld van het
GT-racen. Zijn uitzonderlijke talent stelt hem vervolgens in staat
het verschil te maken op het circuit waar men middels de Balance of
Performance de auto’s zo veel mogelijk gelijk probeert te trekken
op het gebied van performance. Zo vormen alle puzzelstukjes tezamen
een winnend geheel, een geheel dat we ook volgend jaar als het goed
is dus vaker in actie gaan zien. De concurrentie is gewaarschuwd,
terwijl het voor de fans iets is om naar uit te kijken. Maar nu
eerst weer even de focus terug op de Formule 1, want je zou haast
vergeten dat hij ook daar op dit moment de spotlights vol op zich
gericht weet.
van de NLS-race op de Nürburgring Nordschleife. De andere grote
winnaar was de gehele simrace-community. Als ooit duidelijk is
geworden in hoeverre een echt goed opgezette sim van meerwaarde kan
zijn voor het racen op het fysieke circuit, was het dit weekend
wel. Ja, Max Verstappen maakte enkele maanden geleden al kennis met
de Nordschleife in de Ferrari 296 GT3-bolide. Twee weken geleden
voegde hij daar een goed aantal ronden aan toe toen hij in een
Porsche Cayman GT4 jacht maakte op een racelicentie voor de
illustere baan, liefkozend ‘De Groene Hel’ genaamd. Maar vergis je
niet; Max Verstappen reed daarvoor al vele honderden ronden op de
Nordschleife, zij het virtueel. In de simulator thuis heeft hij de
beschikking over praktisch alle circuits ter wereld, waarop hij met
de juiste setup met vrijwel enkele auto kan rijden, zo ook met de
Ferrari. De software van de vaak lasergescande circuits wordt in
veel gevallen realtime geüpdatet, zodat elke hobbel en elke nuance
in het circuit direct wordt nagebootst in de simulator. Verstappen
kende de baan dus al als zijn broekzak en ook de auto had weinig
geheimen voor hem in petto. Zolang hij deed wat hij in de sim
altijd al deed, moest het goedkomen en zo geschiedde. De simulator
is een beproefd verlengstuk van de échte racewereld geworden. Maar
natuurlijk is het simracen niet de enige reden dat het zo goed
ging. Hij ging welhaast foutloos in de ronde, zelfs op een circuit
dat er nooit twee ronden achter elkaar precies hetzelfde bij ligt.
Ga maar na, één ronde op de Nordschleife staat gelijk aan vier of
vijf ronden op een gemiddeld ander circuit. Aan de ene kant van de
omloop kan het spoken, terwijl elders de zon schijnt. Dat was
afgelopen weekend zo extreem niet het geval, maar de baan evolueert
volop. En daar komt dan ook het grote talent van Max Verstappen om
de hoek kijken, het talent dat weinig anderen in dezelfde mate
gegeven is. De Nederlandse viervoudig wereldkampioen Formule 1 kan
als geen ander in het moment lezen hoe de baan er bij ligt. Hij
heeft als het ware een zesde zintuig voor het vinden van grip, óók
onder wisselende omstandigheden. Het is een groot goed op een
circuit als de Nordschleife. En hier komen meteen ook de credits
voor vader Jos Verstappen om de hoek kijken. Verstappen sr. pakte
overigens op hetzelfde moment dat Verstappen won in Duitsland de
titel in het Belgisch rallykampioenschap. Het talent zit
overduidelijk grotendeels in de genen, maar het vinden van grip is
hem ook aangeleerd door vader Jos. Waar andere mooi-weer-rijders in
de karttijd huiswaarts keerden als de omstandigheden drastisch
veranderden, zochten Jos en Max de extreme omstandigheden juist op.
Als ze net een paar uur onderweg terug naar huis waren, konden ze
zomaar omkeren op het moment dat het op de kartbaan waar ze net
waren vertrokken plots zou regenen. Veelzijdig Max Verstappen werd
hier een bijzonder allround en veelzijdig coureur door, omdat hij
werd gedwongen om door het stoeltje en door het frame van de kart
heen te voelen hoe het voertuig zich onder hem bewoog. Hij voelde
hoe de kart reageerde op de wisselde omstandigheden en leerde daar
op in te spelen, hoe klein of hoe groot de gevraagde input ook was.
En, en dat klinkt misschien een beetje flauw om als reden aan te
dragen, Max Verstappen is gewoon met afstand de beste
circuitcoureur van het moment. Iedereen die op de Nordschleife in
competitieverband aanwezig was, was het daar wel over eens. Voor
menigeen kwam het dan ook niet als een verrassing dat Verstappen
kwam, zag en overwon. Frank Stippler, een gerenommeerd GT-racer,
haalde er zijn schouders over op. "Ik vind de discussies over zijn
rondetijden lachwekkend", vertelde Stippler tegenover VLNFP. "Het
is duidelijk dat anderen gewoon tekort komen. Dat is in de Formule
1 zo, dus waarom zou dat in de GT3-wereld anders zijn?" De tekst
gaat verder onder de afbeelding. Lof Stippler werd derde, vlak
achter zijn teamgenoot Jann Mardenborough, die ook vol lof was: "Ik
was niet verbaasd. In mijn ogen is hij één van de drie beste
coureurs die ooit hebben geleefd en het is een genoegen het podium
met hem te mogen delen." Met alles wat we nu hebben gezien, zou je
kunnen concluderen dat hij klaar is om invulling te geven aan een
grote, persoonlijke droom, namelijk deelname aan de 24 uur van de
Nürburgring Nordschleife. Ook daarin doet hij niet meer als
veldvulling, maar enkel en alleen om te winnen. En daarom, zo is
hij van mening, heeft hij nog niet genoeg ervaring, evenals zijn
formatie, Verstappen.com Racing. Het is een ontnuchterende
conclusie voor de concurrentie, want als hij er naar eigen zeggen
nu nog niet klaar voor is, waarin verwacht hij zich dan nog te
kunnen verbeteren? De interviewer van de livestream haakte daar ook
gevat op in. "Ik denk dat ik namens de andere coureurs spreek als
ik je vraag 'liever niet nog meer ervaring. Je maakte het ze
vandaag al behoorlijk lastig, heel indrukwekkend'." Het is een
opmerking die met een hele brede lach door Verstappen in ontvangst
wordt genomen. Maar Verstappen is daar wel zeer serieus in. Hij wil
immers niks halfbakken doen, of het nu de Formule 1 betreft, NLS of
misschien ooit een uitstap naar het World Endurance Championship
(WEC). Als hij ergens aan meedoet, valt of staat alles met de
mogelijkheid tot een gedegen voorbereiding. Kracht En ook daarin
ligt de kracht van Max Verstappen. Hij heeft een zeer sterk team om
zich heen gebouwd. Met Verstappen.com Racing beschikt men over een
auto die tot uitzonderlijke prestaties in staat is en in Emil
Frey Racing heeft men een hele goede en trouwe partner gevonden die
de auto's voor het team prepareert. Niet voor niks werd diezelfde
Chris Lulham enkele weken geleden samen met Thierry Vermeulen
kampioen in de GT World Challenge Europe Sprint Cup, eveneens met
een Ferrari 296 en eveneens met Emil Frey Racing als partner.
Verstappen heeft de juiste mensen en partijen om zich heen
verzameld om de juiste stappen te zetten in de wereld van het
GT-racen. Zijn uitzonderlijke talent stelt hem vervolgens in staat
het verschil te maken op het circuit waar men middels de Balance of
Performance de auto’s zo veel mogelijk gelijk probeert te trekken
op het gebied van performance. Zo vormen alle puzzelstukjes tezamen
een winnend geheel, een geheel dat we ook volgend jaar als het goed
is dus vaker in actie gaan zien. De concurrentie is gewaarschuwd,
terwijl het voor de fans iets is om naar uit te kijken. Maar nu
eerst weer even de focus terug op de Formule 1, want je zou haast
vergeten dat hij ook daar op dit moment de spotlights vol op zich
gericht weet.