McLaren-rechtszaak over coureurscontract begint
Palou debuteerde in 2020 in de IndyCar-klasse bij Dale Coyne
Racing. Na zijn overstap naar Chip Ganassi Racing (CGR) in 2021
veroverde hij direct zijn eerste titel. Halverwege het seizoen 2022
ontstond er echter onduidelijkheid: Palou ontkende een persbericht
van CGR waarin stond dat hij ook in 2023 voor het team zou
uitkomen. De Spanjaard stelde in plaats daarvan een overeenkomst
met McLaren te hebben gesloten, wat het Britse team bevestigde. De
deal met McLaren werd later aangepast. Palou zou zijn overstap met
een jaar uitstellen, terwijl Ganassi hem toestond in 2023 als
Formule 1-reserve bij McLaren aan te treden. Uiteindelijk besloot
Palou de overstap volledig af te blazen en langer bij CGR te
blijven. Hij achtte zijn kansen op een Formule 1-stoel bij McLaren
gering, gezien de vaste posities van Lando Norris en Oscar Piastri.
Daarmee ontstond volgens McLaren sprake van contractbreuk. In
Londen wordt nu de financiële afwikkeling van de verbroken
overeenkomst behandeld. Naar verluidt eist McLaren circa 20 miljoen
dollar van de 28-jarige Spanjaard als schadevergoeding. Hoe staat
Palou erin? "Het wordt tijd, toch?", zei Palou eerder deze maand
tegen Fox Sports . "Het is goed dat deze kwestie dit jaar wordt
afgerond. Natuurlijk weet ik niet hoe alles gaat uitpakken." De
IndyCar-kampioen gaf aan de zaak graag achter zich te laten: “Dit
is mijn eerste keer voor de rechter, dus je weet niet goed wat je
kunt verwachten. Maar ik ben blij dat dit de eerste kerst in lange
tijd zal zijn zonder dit drama.” Hoewel Palou nooit in een Formule
1-race voor McLaren reed, maakte hij in 2022 tijdens de Grand Prix
van de Verenigde Staten zijn debuut in de eerste vrije training
(VT1) voor het team uit Woking. Ook werkte hij meerdere privétests
af in McLaren-materiaal.
Racing. Na zijn overstap naar Chip Ganassi Racing (CGR) in 2021
veroverde hij direct zijn eerste titel. Halverwege het seizoen 2022
ontstond er echter onduidelijkheid: Palou ontkende een persbericht
van CGR waarin stond dat hij ook in 2023 voor het team zou
uitkomen. De Spanjaard stelde in plaats daarvan een overeenkomst
met McLaren te hebben gesloten, wat het Britse team bevestigde. De
deal met McLaren werd later aangepast. Palou zou zijn overstap met
een jaar uitstellen, terwijl Ganassi hem toestond in 2023 als
Formule 1-reserve bij McLaren aan te treden. Uiteindelijk besloot
Palou de overstap volledig af te blazen en langer bij CGR te
blijven. Hij achtte zijn kansen op een Formule 1-stoel bij McLaren
gering, gezien de vaste posities van Lando Norris en Oscar Piastri.
Daarmee ontstond volgens McLaren sprake van contractbreuk. In
Londen wordt nu de financiële afwikkeling van de verbroken
overeenkomst behandeld. Naar verluidt eist McLaren circa 20 miljoen
dollar van de 28-jarige Spanjaard als schadevergoeding. Hoe staat
Palou erin? "Het wordt tijd, toch?", zei Palou eerder deze maand
tegen Fox Sports . "Het is goed dat deze kwestie dit jaar wordt
afgerond. Natuurlijk weet ik niet hoe alles gaat uitpakken." De
IndyCar-kampioen gaf aan de zaak graag achter zich te laten: “Dit
is mijn eerste keer voor de rechter, dus je weet niet goed wat je
kunt verwachten. Maar ik ben blij dat dit de eerste kerst in lange
tijd zal zijn zonder dit drama.” Hoewel Palou nooit in een Formule
1-race voor McLaren reed, maakte hij in 2022 tijdens de Grand Prix
van de Verenigde Staten zijn debuut in de eerste vrije training
(VT1) voor het team uit Woking. Ook werkte hij meerdere privétests
af in McLaren-materiaal.