Indrukwekkende Verstappen schudt racewereld nu écht wakker
Zaterdagochtend 09:00 uur, de Nürburging Nordschleife maakt zich
warm voor de negende ronde van het NLS-kampioenschap, zeker nu Max
Verstappen meedoet in de Ferrari 296 GT3. Dat warm maken is ook wel
nodig, want het is nogal koud en vochtig in Duitsland. Sterker nog,
de kwalificatietraining wordt een halfuurtje uitgesteld door de
laaghangende mist. Toch springen de lichten van de pitstraat
uiteindelijk op groen. Gerenommeerde GT-coureurs maken zich op voor
een krachtmeting met Verstappen, en ze hebben er maar een rondje
voor nodig om erachter te komen dat ze voor een schier onmogelijke
opgave staan. Verstappen hoeft zich namelijk helemaal niet aan de
listige omstandigheden van het gevreesde circuit aan te passen. In
zijn eerste vliegende ronde is hij 24 seconden sneller dan de
nummer twee. Laat het even op je inwerken: 24 seconden over een
rondje van ongeveer negen minuten op regenbanden. En dat het een
uitdaging op zich is om een goed polerondje te rijden, blijkt
later. Verstappen heeft op de opdrogende baan last van verkeer en
moet zich tevreden stellen met de derde plaats. Er is hoop voor de
concurrentie, toch?! Het blijkt van niet. In de eerste bocht heeft
Verstappen de leiding al in handen, waarna hij in veertien rondjes
tijd een minuut wegrijdt van zijn naaste belager. Een minuut...
Chris Lulham maakt het af en haalt een indrukwekkende zege binnen.
Verstappen kijkt met een grote glimlach toe, Lulham - tot voor kort
alleen simcoureur - blijft geëmotioneerd achter. Wat is er in
hemelsnaam gebeurd? Status Het lijkt misschien normaal dat een
Formule 1-coureur van het kaliber Verstappen direct zegeviert, maar
dat is niet zo. Natuurlijk heeft Verstappen duizenden rondjes in de
sim gereden, alleen blijft dat nog steeds iets anders dan
daadwerkelijk in de auto stappen. Je merkt aan de reacties ook dat
fans en concurrenten nu pas zien hóé goed Verstappen wel niet is.
Instappen en ervaren coureurs wegblazen, hoe krijg je dat voor
elkaar? Waarom dat soms niet duidelijk wordt? De competitiviteit
van de Formule 1, en incidentjes die Verstappen in de afgelopen
jaren heeft gehad, maakt dat zijn pure snelheid soms ondersneeuwt
én er af en toe aan zijn stoelpoten wordt gezaagd. En of de kritiek
op zijn agressieve rijstijl nu terecht is of niet, Verstappen
blijft een bijzonder uithangbord voor de autosport, met unieke
kwaliteiten en een oneindige passie. Er bestaat simpelweg geen
enkele coureur die zo goed is in zijn eerste ronde op een circuit.
Let in Singapore tijdens de eerste vrije training voor de grap maar
eens op waar Verstappen na zijn openingsrondje staat. De kans dat
dat P1 wordt, is vrij groot. Jos Verstappen leerde zijn zoon al
vanaf het begin om direct het gaspedaal in te drukken en niet
rustig op te bouwen. Het gevolg? Een verfijnd gevoel in
verschillende omstandigheden. Crème de la crème De Formule 1 is
alleen de crème de la crème van de autosport. Wanneer je auto niet
goed genoeg is, wordt het onmogelijk om in kwalificaties en races
vooraan mee te doen, je kwaliteiten ten spijt. In alle sporten zijn
er dan ook veel mensen en analisten als de kippen bij om te stellen
dat je misschien toch minder goed bent als gedacht. Niet dat dat
Verstappen iets doet, overigens. Je merkt alleen dat in het
buitenland de tendens rond Verstappen aan het veranderen is. Soms
werd hij als rebels bestempeld, nu loopt men met hem weg. In Italië
kwam een hele mediastorm op gang omdat Verstappen in een Ferrari
reed, en ook Sky Sports zond de NLS-race live uit. Waarom? Omdat
ook zij inzien dat de beste coureur van het moment, en misschien
wel allertijden, nooit eerder vertoonde dingen doet in
verschillende auto's. Na de recente worsteling van Red Bull was dat
een fijne reminder. De GT-uitstapjes van Verstappen hebben de
racewereld dan ook voorgoed wakker geschud. Racen zit in zijn
bloed, en Verstappen kan iets met een auto waar de doorsnee coureur
alleen maar van droomt. Dat bewees hij op een simpele dag in
Duitsland. Verstappen is geboren om te racen én te winnen, ook als
hij grenzen moet verleggen. Zijn talent in een auto is
ongeëvenaard.
warm voor de negende ronde van het NLS-kampioenschap, zeker nu Max
Verstappen meedoet in de Ferrari 296 GT3. Dat warm maken is ook wel
nodig, want het is nogal koud en vochtig in Duitsland. Sterker nog,
de kwalificatietraining wordt een halfuurtje uitgesteld door de
laaghangende mist. Toch springen de lichten van de pitstraat
uiteindelijk op groen. Gerenommeerde GT-coureurs maken zich op voor
een krachtmeting met Verstappen, en ze hebben er maar een rondje
voor nodig om erachter te komen dat ze voor een schier onmogelijke
opgave staan. Verstappen hoeft zich namelijk helemaal niet aan de
listige omstandigheden van het gevreesde circuit aan te passen. In
zijn eerste vliegende ronde is hij 24 seconden sneller dan de
nummer twee. Laat het even op je inwerken: 24 seconden over een
rondje van ongeveer negen minuten op regenbanden. En dat het een
uitdaging op zich is om een goed polerondje te rijden, blijkt
later. Verstappen heeft op de opdrogende baan last van verkeer en
moet zich tevreden stellen met de derde plaats. Er is hoop voor de
concurrentie, toch?! Het blijkt van niet. In de eerste bocht heeft
Verstappen de leiding al in handen, waarna hij in veertien rondjes
tijd een minuut wegrijdt van zijn naaste belager. Een minuut...
Chris Lulham maakt het af en haalt een indrukwekkende zege binnen.
Verstappen kijkt met een grote glimlach toe, Lulham - tot voor kort
alleen simcoureur - blijft geëmotioneerd achter. Wat is er in
hemelsnaam gebeurd? Status Het lijkt misschien normaal dat een
Formule 1-coureur van het kaliber Verstappen direct zegeviert, maar
dat is niet zo. Natuurlijk heeft Verstappen duizenden rondjes in de
sim gereden, alleen blijft dat nog steeds iets anders dan
daadwerkelijk in de auto stappen. Je merkt aan de reacties ook dat
fans en concurrenten nu pas zien hóé goed Verstappen wel niet is.
Instappen en ervaren coureurs wegblazen, hoe krijg je dat voor
elkaar? Waarom dat soms niet duidelijk wordt? De competitiviteit
van de Formule 1, en incidentjes die Verstappen in de afgelopen
jaren heeft gehad, maakt dat zijn pure snelheid soms ondersneeuwt
én er af en toe aan zijn stoelpoten wordt gezaagd. En of de kritiek
op zijn agressieve rijstijl nu terecht is of niet, Verstappen
blijft een bijzonder uithangbord voor de autosport, met unieke
kwaliteiten en een oneindige passie. Er bestaat simpelweg geen
enkele coureur die zo goed is in zijn eerste ronde op een circuit.
Let in Singapore tijdens de eerste vrije training voor de grap maar
eens op waar Verstappen na zijn openingsrondje staat. De kans dat
dat P1 wordt, is vrij groot. Jos Verstappen leerde zijn zoon al
vanaf het begin om direct het gaspedaal in te drukken en niet
rustig op te bouwen. Het gevolg? Een verfijnd gevoel in
verschillende omstandigheden. Crème de la crème De Formule 1 is
alleen de crème de la crème van de autosport. Wanneer je auto niet
goed genoeg is, wordt het onmogelijk om in kwalificaties en races
vooraan mee te doen, je kwaliteiten ten spijt. In alle sporten zijn
er dan ook veel mensen en analisten als de kippen bij om te stellen
dat je misschien toch minder goed bent als gedacht. Niet dat dat
Verstappen iets doet, overigens. Je merkt alleen dat in het
buitenland de tendens rond Verstappen aan het veranderen is. Soms
werd hij als rebels bestempeld, nu loopt men met hem weg. In Italië
kwam een hele mediastorm op gang omdat Verstappen in een Ferrari
reed, en ook Sky Sports zond de NLS-race live uit. Waarom? Omdat
ook zij inzien dat de beste coureur van het moment, en misschien
wel allertijden, nooit eerder vertoonde dingen doet in
verschillende auto's. Na de recente worsteling van Red Bull was dat
een fijne reminder. De GT-uitstapjes van Verstappen hebben de
racewereld dan ook voorgoed wakker geschud. Racen zit in zijn
bloed, en Verstappen kan iets met een auto waar de doorsnee coureur
alleen maar van droomt. Dat bewees hij op een simpele dag in
Duitsland. Verstappen is geboren om te racen én te winnen, ook als
hij grenzen moet verleggen. Zijn talent in een auto is
ongeëvenaard.