Wouter Boerekamps: Nieuwste Nederlandse winnaar in het reizende F1-circus
Het verhaal van Wouter Boerekamps laat zich lezen als een boek met
twee hoofdstukken. Als jonge coureur probeerde hij na het behalen
van zijn racelicentie hoger op te komen via onder andere DNRT races
en de Formule Renault 1.6. Zijn vader reed als amateurcoureur als
liefhebberij, maar toen duidelijk werd dat zoon Wouter sneller was,
ging het beschikbare geld dat er was naar de carrière van
Boerekamps jr. Hij werd gesteund door GP Elite, toen nog heel
klein, maar toen het budget op was, bleef hij de formatie trouw.
Hij bleef rijderscoach en groeide met het team mee, ook als zijn
cliënten het hogerop zochten door een BMW in te ruilen voor een
Porsche Cup-auto. "Ik wilde gewoon koste wat kost mee. Ze zeiden
'we hebben nog iemand nodig als kok', dus dat jaar ben ik het hele
jaar meegegaan als kok en heb ik eitjes staan bakken en tosti's
staan maken. Ondertussen hingen er GoPro's in die auto's en ben ik
de beelden gaan kijken." Zo specialiseerde Boerekamps zich in het
coachen van coureurs aan de hand van videobeelden. Toen een keer
een cliënt van hem te laat aankwam op het circuit, vroeg die cliënt
hem zijn Porsche alvast warm te rijden op Spa-Francorchamps: "Toen
kreeg men beetje bij beetje door dat ik toch wel kon rijden, ook al
reed ik op hooguit 80%." De cliënt vroeg hem vanaf dat moment elke
keer enkele ronden met de auto te rijden, zodat beide partijen daar
beter van werden en dat leidde uiteindelijk tot dé kans in 2023,
tijdens de Jack's Racing Days in de Carrera Cup Benelux: "Ik stond
daar met Larry ten Voorde en Robert de Haan op het podium,
uiteindelijk bleek dat mijn nieuwe doorbraak." Ja, GP Elite had nu
wel door dat Boerekamps wat kon, maar hij had toch budget nodig om
als racecoureur in te stappen in de Porsche Supercup in 2024. XXL
Nutrition bood uitkomst, het merk dat nu nog steeds prominent op de
auto's van Boerekamps prijkt, met een beetje hulp van GP Elite.
Champions League én Bundesliga Boerekamps reed punten in 2024 en
pakte zoals gezegd enkele weken geleden zijn eerste zege op Monza,
enkele uren voordat het Wilhelmus ook voor Max Verstappen zou
klinken. De perfecte afsluiting van het seizoen dus, maar hoe nu
verder? "Volgend jaar komt de nieuwe Cup-auto en het doel is twee
jaar lang meedoen om de titel. Daarna zien we wel weer verder.
Stel, ik word kampioen, dan ben ik 31 of 32 en op die leeftijd gaan
er echt geen fabrieksteams meer voorbij komen. Dat is voor mij ook
helemaal niet het doel, er valt meer te halen uit die combinatie
van coachen en meedoen als amateurcoureur." Maar, dromen mag en dat
doet Boerekamps ook echt wel: "Het ultieme doel is ooit toch wel de
24 uur van Le Mans te rijden, of in ieder geval iets in het WEC.
Dat is ook haalbaar als je de auto deelt met een goede bronzen
rijder die het bonnetje betaalt." Maar voorlopig zien we Boerekamps
dus nog in het voorprogramma van de Formule 1, een campagne die hij
hoopt te combineren met een stoeltje in de Duitse Carrera Cup, waar
je als coureur meer tracktime krijgt. Een mooi duoprogramma.
"Vergelijk de Supercup daarbij met de Champions League. Maar als je
alleen Champions League speelt, ga je uiteindelijk niet mee kunnen
komen. De moet je een competitie ernaast hebben. De Carrera Cup
Duitsland zou dan mijn Bundesliga kunnen zijn." Boerekamps
debuteerde kort na zijn zege op Monza in diezelfde Carrera Cup
Duitsland en op de Red Bull Ring won hij direct ook daar zijn
eerste race.
twee hoofdstukken. Als jonge coureur probeerde hij na het behalen
van zijn racelicentie hoger op te komen via onder andere DNRT races
en de Formule Renault 1.6. Zijn vader reed als amateurcoureur als
liefhebberij, maar toen duidelijk werd dat zoon Wouter sneller was,
ging het beschikbare geld dat er was naar de carrière van
Boerekamps jr. Hij werd gesteund door GP Elite, toen nog heel
klein, maar toen het budget op was, bleef hij de formatie trouw.
Hij bleef rijderscoach en groeide met het team mee, ook als zijn
cliënten het hogerop zochten door een BMW in te ruilen voor een
Porsche Cup-auto. "Ik wilde gewoon koste wat kost mee. Ze zeiden
'we hebben nog iemand nodig als kok', dus dat jaar ben ik het hele
jaar meegegaan als kok en heb ik eitjes staan bakken en tosti's
staan maken. Ondertussen hingen er GoPro's in die auto's en ben ik
de beelden gaan kijken." Zo specialiseerde Boerekamps zich in het
coachen van coureurs aan de hand van videobeelden. Toen een keer
een cliënt van hem te laat aankwam op het circuit, vroeg die cliënt
hem zijn Porsche alvast warm te rijden op Spa-Francorchamps: "Toen
kreeg men beetje bij beetje door dat ik toch wel kon rijden, ook al
reed ik op hooguit 80%." De cliënt vroeg hem vanaf dat moment elke
keer enkele ronden met de auto te rijden, zodat beide partijen daar
beter van werden en dat leidde uiteindelijk tot dé kans in 2023,
tijdens de Jack's Racing Days in de Carrera Cup Benelux: "Ik stond
daar met Larry ten Voorde en Robert de Haan op het podium,
uiteindelijk bleek dat mijn nieuwe doorbraak." Ja, GP Elite had nu
wel door dat Boerekamps wat kon, maar hij had toch budget nodig om
als racecoureur in te stappen in de Porsche Supercup in 2024. XXL
Nutrition bood uitkomst, het merk dat nu nog steeds prominent op de
auto's van Boerekamps prijkt, met een beetje hulp van GP Elite.
Champions League én Bundesliga Boerekamps reed punten in 2024 en
pakte zoals gezegd enkele weken geleden zijn eerste zege op Monza,
enkele uren voordat het Wilhelmus ook voor Max Verstappen zou
klinken. De perfecte afsluiting van het seizoen dus, maar hoe nu
verder? "Volgend jaar komt de nieuwe Cup-auto en het doel is twee
jaar lang meedoen om de titel. Daarna zien we wel weer verder.
Stel, ik word kampioen, dan ben ik 31 of 32 en op die leeftijd gaan
er echt geen fabrieksteams meer voorbij komen. Dat is voor mij ook
helemaal niet het doel, er valt meer te halen uit die combinatie
van coachen en meedoen als amateurcoureur." Maar, dromen mag en dat
doet Boerekamps ook echt wel: "Het ultieme doel is ooit toch wel de
24 uur van Le Mans te rijden, of in ieder geval iets in het WEC.
Dat is ook haalbaar als je de auto deelt met een goede bronzen
rijder die het bonnetje betaalt." Maar voorlopig zien we Boerekamps
dus nog in het voorprogramma van de Formule 1, een campagne die hij
hoopt te combineren met een stoeltje in de Duitse Carrera Cup, waar
je als coureur meer tracktime krijgt. Een mooi duoprogramma.
"Vergelijk de Supercup daarbij met de Champions League. Maar als je
alleen Champions League speelt, ga je uiteindelijk niet mee kunnen
komen. De moet je een competitie ernaast hebben. De Carrera Cup
Duitsland zou dan mijn Bundesliga kunnen zijn." Boerekamps
debuteerde kort na zijn zege op Monza in diezelfde Carrera Cup
Duitsland en op de Red Bull Ring won hij direct ook daar zijn
eerste race.