Lawson enorm onder de indruk van Verstappen: "Zie je zelfs van een afstand"
Aan het begin van het huidige Formule 1-seizoen kreeg Liam Lawson
de kans bij Red Bull, al duurde dat avontuur niet lang. De
Nieuw-Zeelander overleefde geen enkele keer Q1 en scoorde nul
punten, waardoor hij na twee races alweer werd vervangen door Yuki
Tsunoda. En ook Tsunoda heeft moeite om steevast punten te scoren
met de RB21. Dat hangt samen met de kwaliteiten van Max Verstappen.
De viervoudig wereldkampioen is eigenlijk sinds het vertrek van
Daniel Ricciardo al onaantastbaar binnen Red Bull door zijn
teamgenoten op een grote achterstand te rijden. Lawson ondervond
dat aan levenden lijve en is onder de indruk. "Ik heb maar twee
races als zijn teamgenoot gereden", vertelt Lawson tegenover
Automoto.it . "Maar zelfs als je hem van een afstand ziet, begrijp
je veel dingen. Alle teams delen gegevens zodat anderen ze kunnen
zien. Basisinformatie, GPS, et cetera. Ik vergelijk mezelf al een
paar jaar met Max en het is indrukwekkend om te zien wat hij doet.
Hij is gewoon heel snel, heel consistent en heel comfortabel met de
auto." Degradatie Zijn degradatie naar Racing Bulls viel Lawson
zwaar. "De timing was niet ideaal. Ik had slechts een week voordat
er een triple header begon. Het waren hectische momenten. De auto
van Racing Bulls vereiste bovendien een andere rijstijl. Ik moest
me opnieuw aanpassen, en sindsdien hebben we ook enkele wijzigingen
doorgevoerd om het voor mij comfortabeler te maken. Toch denkt
Lawson dat het goed is uitgepakt. "Uiteraard zou het ideaal zijn om
dit allemaal voor het begin van het seizoen te doen, maar ik denk
dat het een proces is dat me heeft geholpen om me tijdens de
laatste races op mijn gemak te voelen." Lawson legt uit waarom het
zo moeilijk is om je snel aan te passen. "Het grootste probleem
betreft al die kleine aspecten die je helpen om je comfortabel te
voelen in de auto en die normaal gesproken vóór het begin van het
seizoen worden aangepakt. Het gaat vooral om de voorkeuren van de
coureur, los van het wennen aan de auto en het maximaal benutten.
Helaas heb ik dit allemaal tijdens de raceweekenden zelf moeten
doen."
de kans bij Red Bull, al duurde dat avontuur niet lang. De
Nieuw-Zeelander overleefde geen enkele keer Q1 en scoorde nul
punten, waardoor hij na twee races alweer werd vervangen door Yuki
Tsunoda. En ook Tsunoda heeft moeite om steevast punten te scoren
met de RB21. Dat hangt samen met de kwaliteiten van Max Verstappen.
De viervoudig wereldkampioen is eigenlijk sinds het vertrek van
Daniel Ricciardo al onaantastbaar binnen Red Bull door zijn
teamgenoten op een grote achterstand te rijden. Lawson ondervond
dat aan levenden lijve en is onder de indruk. "Ik heb maar twee
races als zijn teamgenoot gereden", vertelt Lawson tegenover
Automoto.it . "Maar zelfs als je hem van een afstand ziet, begrijp
je veel dingen. Alle teams delen gegevens zodat anderen ze kunnen
zien. Basisinformatie, GPS, et cetera. Ik vergelijk mezelf al een
paar jaar met Max en het is indrukwekkend om te zien wat hij doet.
Hij is gewoon heel snel, heel consistent en heel comfortabel met de
auto." Degradatie Zijn degradatie naar Racing Bulls viel Lawson
zwaar. "De timing was niet ideaal. Ik had slechts een week voordat
er een triple header begon. Het waren hectische momenten. De auto
van Racing Bulls vereiste bovendien een andere rijstijl. Ik moest
me opnieuw aanpassen, en sindsdien hebben we ook enkele wijzigingen
doorgevoerd om het voor mij comfortabeler te maken. Toch denkt
Lawson dat het goed is uitgepakt. "Uiteraard zou het ideaal zijn om
dit allemaal voor het begin van het seizoen te doen, maar ik denk
dat het een proces is dat me heeft geholpen om me tijdens de
laatste races op mijn gemak te voelen." Lawson legt uit waarom het
zo moeilijk is om je snel aan te passen. "Het grootste probleem
betreft al die kleine aspecten die je helpen om je comfortabel te
voelen in de auto en die normaal gesproken vóór het begin van het
seizoen worden aangepakt. Het gaat vooral om de voorkeuren van de
coureur, los van het wennen aan de auto en het maximaal benutten.
Helaas heb ik dit allemaal tijdens de raceweekenden zelf moeten
doen."