FIA geeft hittewaarschuwing af voor GP Singapore
De FIA heeft een hittewaarschuwing afgegeven voor de Grand Prix van
Singapore, omdat de temperaturen tijdens bepaalde sessies boven de
31 graden Celsius zullen uitkomen. Voor de coureurs heeft het
besluit belangrijke gevolgen, omdat ze voor een keuze staan: dragen
ze een koelvest of voegen ze extra ballast toe aan hun auto's? Een
race onder extreme omstandigheden in Qatar in 2023 leidde ertoe dat
veel coureurs medische hulp nodig hadden bij de finish. De FIA
reageerde door een koelingsysteem te ontwikkelen, een vest met
diverse buisjes waardoor gekoeld water circuleert. George Russell
reed dit jaar voor het eerst met het vest tijdens de Grand Prix van
Bahrein en prees de koeling. Wel gaf hij toe dat er 'ruimte voor
verbetering' was vanwege zorgen over de beperkingen binnen de
krappe cockpit. Vanwege de initiële bezorgdheid over het vest, werd
het apparaat dit seizoen niet verplicht gesteld. Artikel 26.19 van
het sportief reglement stelt dat, in het geval van een hitteplan,
coureurs die het vest niet dragen dit moeten compenseren door extra
gewicht toe te voegen aan hun auto. Primeur "Een coureur mag ervoor
kiezen om geen onderdelen van het koelsysteem te dragen", luidt de
regel. In een dergelijke situatie moeten alle andere onderdelen van
het koelsysteem, inclusief elk koelend medium, worden gemonteerd.
"Daarnaast moet het verschil in gewicht tussen de persoonlijke
uitrusting die de coureur normaal gebruikt en de onderdelen van de
persoonlijke uitrusting die deel uitmaken van het systeem worden
gecompenseerd door 0,5 kg ballast in de cockpit te plaatsen. Deze
ballast, speciaal voor dit doel bestemd, wordt opgenomen in de som
van de massa’s zoals beschreven in Artikel 4.7b van het technisch
reglement." De FIA heeft in Singapore voor het eerst de
hittewaarschuwing afgegeven binnen het nieuwe reglement.
Singapore, omdat de temperaturen tijdens bepaalde sessies boven de
31 graden Celsius zullen uitkomen. Voor de coureurs heeft het
besluit belangrijke gevolgen, omdat ze voor een keuze staan: dragen
ze een koelvest of voegen ze extra ballast toe aan hun auto's? Een
race onder extreme omstandigheden in Qatar in 2023 leidde ertoe dat
veel coureurs medische hulp nodig hadden bij de finish. De FIA
reageerde door een koelingsysteem te ontwikkelen, een vest met
diverse buisjes waardoor gekoeld water circuleert. George Russell
reed dit jaar voor het eerst met het vest tijdens de Grand Prix van
Bahrein en prees de koeling. Wel gaf hij toe dat er 'ruimte voor
verbetering' was vanwege zorgen over de beperkingen binnen de
krappe cockpit. Vanwege de initiële bezorgdheid over het vest, werd
het apparaat dit seizoen niet verplicht gesteld. Artikel 26.19 van
het sportief reglement stelt dat, in het geval van een hitteplan,
coureurs die het vest niet dragen dit moeten compenseren door extra
gewicht toe te voegen aan hun auto. Primeur "Een coureur mag ervoor
kiezen om geen onderdelen van het koelsysteem te dragen", luidt de
regel. In een dergelijke situatie moeten alle andere onderdelen van
het koelsysteem, inclusief elk koelend medium, worden gemonteerd.
"Daarnaast moet het verschil in gewicht tussen de persoonlijke
uitrusting die de coureur normaal gebruikt en de onderdelen van de
persoonlijke uitrusting die deel uitmaken van het systeem worden
gecompenseerd door 0,5 kg ballast in de cockpit te plaatsen. Deze
ballast, speciaal voor dit doel bestemd, wordt opgenomen in de som
van de massa’s zoals beschreven in Artikel 4.7b van het technisch
reglement." De FIA heeft in Singapore voor het eerst de
hittewaarschuwing afgegeven binnen het nieuwe reglement.
