Primeur in Formule 1: hittewaarschuwing voor Grote Prijs van Singapore

Voor de Grote Prijs van Singapore van komend weekend is voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 een officiële hittewaarschuwing afgegeven.
Door de verwachte temperatuur van minstens 31 graden moeten de coureurs een koelvest dragen. Als ze dit niet willen, moet er voor een andere vorm van koeling worden gekozen en krijgt de auto extra ballast mee ter compensatie.
De race in Singapore wordt, hoewel deze in de avond wordt verreden, altijd onder zware omstandigheden gehouden. De hoge temperaturen, in combinatie met de hoge luchtvochtigheid, zorgen er vaak voor dat coureurs afgepeigerd uit de auto stappen.
'Goed nieuws'
"Het is goed nieuws, al vindt niet elke coureur het comfortabel", zegt George Russell over de koelvesten. De Mercedes-coureur vindt het een verstandig besluit van autosportbond FIA.
"Het zit niet erg lekker, zeker ter hoogte van je ribben en in bochten waar je last hebt van veel G-krachten. De cockpit wordt 60 graden en de luchtvochtigheid kan hier oplopen tot 90 procent, dus het is goed dat ze dit doen."
Het systeem voor hittewaarschuwingen werd opgetuigd na de Grote Prijs van Qatar in 2023, toen meerdere coureurs medische hulp nodig hadden door de hitte.
Door de verwachte temperatuur van minstens 31 graden moeten de coureurs een koelvest dragen. Als ze dit niet willen, moet er voor een andere vorm van koeling worden gekozen en krijgt de auto extra ballast mee ter compensatie.
De race in Singapore wordt, hoewel deze in de avond wordt verreden, altijd onder zware omstandigheden gehouden. De hoge temperaturen, in combinatie met de hoge luchtvochtigheid, zorgen er vaak voor dat coureurs afgepeigerd uit de auto stappen.
'Goed nieuws'
"Het is goed nieuws, al vindt niet elke coureur het comfortabel", zegt George Russell over de koelvesten. De Mercedes-coureur vindt het een verstandig besluit van autosportbond FIA.
"Het zit niet erg lekker, zeker ter hoogte van je ribben en in bochten waar je last hebt van veel G-krachten. De cockpit wordt 60 graden en de luchtvochtigheid kan hier oplopen tot 90 procent, dus het is goed dat ze dit doen."
Het systeem voor hittewaarschuwingen werd opgetuigd na de Grote Prijs van Qatar in 2023, toen meerdere coureurs medische hulp nodig hadden door de hitte.