Boordradio Gasly: Pierre vergeet inhaalknop en wilt starten in eerste versnelling
Het zien van een race geeft vaak een duidelijk beeld van hoe de coureurs gedurende een Grand Prix presteren. Boordradio’s geven echter vaak veel verdiepende informatie en tonen aan waar coureurs mee bezig zijn. Zo blijkt ook uit het radiocontact tussen Red Bull Racing en hun coureur Pierre Gasly.
Opvallende startprocedure
Het meest opvallende bericht zit eigenlijk al voordat de race begint. Gasly stelt voor de race in de eerste versnelling te beginnen, in plaats van neutraal. Zijn team heeft dit echter liever niet, ondanks dat hij het al twee maal eerder dit seizoen deed. Wanneer Gasly na zijn installatieronde naar de startgrid rijdt gaat het gesprek als volgt:
Red Bull : ‘Ga in neutraal en laat de gaspedalen los voor de racestart’ Gasly : ‘Is het voor jullie oke als ik in de eerste versnelling blijf? Zoals ik deed in Bahrein en Australië. Op de grid. Red Bull : ‘We hebben liever dat je dat niet doet. We hebben liever dat je in neutraal staat.’ Gasly : ‘Oke’
‘Gebruik iedere ronde je inhaalknop bij uitkomen bocht 13’
Aan het begin van de race heeft hij nog enigszins moeite zijn banden goed te onderhouden. Wel wordt al snel duidelijk op wie Gasly zich in de race richt; Daniel Ricciardo. De Fransman wordt constant op de hoogte gehouden van zijn voorganger bij Red Bull en krijgt regelmatig te horen hoe groot het gat met de Australiër is en wanneer hij naar binnen gaat.
Een ander terugkerend bericht is dat het team Gasly adviseert zijn inhaalknop te gebruiken bij het uitkomen van bocht 13. Of hij dit hoort is nog maar de vraag; het advies wordt meermaals herhaalt en zelfs opgevolgd met: ‘Iedere ronde.’ Een voordeel voor de Fransman is in ieder geval dat hij niet dezelfde problemen ervaart als Max Verstappen ; afremproblemen . Bij zijn eerste pitstop vraagt het team hem wel of hij balansproblemen heeft en of hij zijn voorvleugel anders afgesteld wilt hebben. Gasly stelt een kleine aanpassing voor, maar klaagt de rest van de race niet over de balans van de RB15. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)