Red Bull geeft uitleg over 'laatste' upgrade Verstappen
De RB21 is het hele seizoen op zijn zachtst gezegd matig geweest op
de bochtige banen waar met veel downforce gereden moet worden. Het
weekend in Hongarije was het pijnlijke voorbeeld van de
balansproblemen van de Red Bull-bolides op dit soort circuits.
Singapore behoort tot eenzelfde groep bochtige, hobbelige banen,
waardoor Red Bull een zetje in de goede richting nodig heeft om een
goed resultaat te behalen. Daarom neemt de Oostenrijkse renstal een
nieuwe, verbeterde voorvleugel mee naar het Zuidoost-Aziatische
land. In het officiële updatedocument van de FIA wordt de werking
van de upgrade omschreven: 'Het camber van bepaalde vleugelsecties
is verhoogd om meer downforce te genereren, terwijl de
luchtstroomstabiliteit behouden blijft.' Kort gezegd moet de nieuwe
voorvleugel zorgen voor een hogere snelheid in de bochten.
Hoofdengineer Paul Monaghan gaat tegenover de media, waaronder
RacingNews365, verder in op de nieuwe voorvleugel. "We hopen er een
beetje rondetijd mee te vinden. Het is een subtiele aanpassing,
gebaseerd op de vorige voorvleugel die we hebben gebouwd. Toen we
die introduceerde, werd al snel duidelijk dat we nog het een en
ander konden veranderen." "Toen hebben we besloten om deze upgrade
ook daadwerkelijk door te voeren, zodat die dit weekend beschikbaar
is. Het zou de laatste upgrade van dit jaar moeten zijn. Natuurlijk
brengen we zoals gebruikelijk op sommige circuits, bijvoorbeeld Las
Vegas, een vlakkere voorvleugel mee. Maar goed, het zou voor wat
extra performance moeten zorgen." Rangorde op de schop De vraag hoe
groot het effect van de vleugel is, wil Monaghan zich nog niet aan
wagen. Daarbij kijkt hij naar de vorige upgrade van de voorvleugel.
"Zandvoort schetste geen al te geweldig beeld, dus nu al uitspraken
doen is alleen speculeren over de toekomst. Dus als je vraagt of we
de auto nu volledig ontgrendeld hebben, moet je me zondag na de
race opzoeken." "Maar ons doel is natuurlijk om de auto wat sneller
te maken, en ik hoop dat we daar de juiste inspanningen voor hebben
geleverd. De auto is sneller geworden. Nu is de vraag of we de
eerdere rangorde op de hoge-downforce-circuits op de schop hebben
kunnen gooien. We gaan het in ieder geval proberen." De upgrade
lijkt na de eerste vrije training aardig te werken. Max Verstappen
moest weliswaar Fernando Alonso en Charles Leclerc voor zich dulden
in de tijdenlijst, maar de Nederlander was sneller dan
McLaren-concurrenten Oscar Piastri en Lando Norris. Ook Yuki
Tsunoda zat er aardig bij, al was het gat met Verstappen een halve
seconde. Of de voorvleugel ook op zaterdag en zondag het gewenste
effect zal geven, zal in het restant van het weekend duidelijk
worden.
de bochtige banen waar met veel downforce gereden moet worden. Het
weekend in Hongarije was het pijnlijke voorbeeld van de
balansproblemen van de Red Bull-bolides op dit soort circuits.
Singapore behoort tot eenzelfde groep bochtige, hobbelige banen,
waardoor Red Bull een zetje in de goede richting nodig heeft om een
goed resultaat te behalen. Daarom neemt de Oostenrijkse renstal een
nieuwe, verbeterde voorvleugel mee naar het Zuidoost-Aziatische
land. In het officiële updatedocument van de FIA wordt de werking
van de upgrade omschreven: 'Het camber van bepaalde vleugelsecties
is verhoogd om meer downforce te genereren, terwijl de
luchtstroomstabiliteit behouden blijft.' Kort gezegd moet de nieuwe
voorvleugel zorgen voor een hogere snelheid in de bochten.
Hoofdengineer Paul Monaghan gaat tegenover de media, waaronder
RacingNews365, verder in op de nieuwe voorvleugel. "We hopen er een
beetje rondetijd mee te vinden. Het is een subtiele aanpassing,
gebaseerd op de vorige voorvleugel die we hebben gebouwd. Toen we
die introduceerde, werd al snel duidelijk dat we nog het een en
ander konden veranderen." "Toen hebben we besloten om deze upgrade
ook daadwerkelijk door te voeren, zodat die dit weekend beschikbaar
is. Het zou de laatste upgrade van dit jaar moeten zijn. Natuurlijk
brengen we zoals gebruikelijk op sommige circuits, bijvoorbeeld Las
Vegas, een vlakkere voorvleugel mee. Maar goed, het zou voor wat
extra performance moeten zorgen." Rangorde op de schop De vraag hoe
groot het effect van de vleugel is, wil Monaghan zich nog niet aan
wagen. Daarbij kijkt hij naar de vorige upgrade van de voorvleugel.
"Zandvoort schetste geen al te geweldig beeld, dus nu al uitspraken
doen is alleen speculeren over de toekomst. Dus als je vraagt of we
de auto nu volledig ontgrendeld hebben, moet je me zondag na de
race opzoeken." "Maar ons doel is natuurlijk om de auto wat sneller
te maken, en ik hoop dat we daar de juiste inspanningen voor hebben
geleverd. De auto is sneller geworden. Nu is de vraag of we de
eerdere rangorde op de hoge-downforce-circuits op de schop hebben
kunnen gooien. We gaan het in ieder geval proberen." De upgrade
lijkt na de eerste vrije training aardig te werken. Max Verstappen
moest weliswaar Fernando Alonso en Charles Leclerc voor zich dulden
in de tijdenlijst, maar de Nederlander was sneller dan
McLaren-concurrenten Oscar Piastri en Lando Norris. Ook Yuki
Tsunoda zat er aardig bij, al was het gat met Verstappen een halve
seconde. Of de voorvleugel ook op zaterdag en zondag het gewenste
effect zal geven, zal in het restant van het weekend duidelijk
worden.