Verstappen en Red Bull vinden oplossing voor grote problemen

Het toch turbulente seizoen van Red Bull krijgt ineens een
ontzettend positieve wending. De eerste signalen waren er in
Zandvoort, waar Max Verstappen naar de tweede plaats reed. Oké, de
Nederlander kon het tempo van de McLaren-coureurs totaal niet
volgen, maar hield Ferrari en Mercedes toch relatief eenvoudig op
afstand. En dat op een circuit waar downforce een grote rol speelt,
toch de achilleshiel van Red Bull in 2025. In Italië en
Azerbeidzjan werd het nog mooier. Verstappen pakte op dominante
wijze twee overwinningen, mede dankzij een werkende vloerupdate.
Bovendien hanteert Red Bull onder Laurent Mekies een andere aanpak
voor de vrije trainingen, wat direct zijn vruchten begon af te
werpen. Het team baseert zich nu meer op de feedback van de
coureurs en rijdt op vrijdag al met meer vermogen om zo realistisch
mogelijke data te verzamelen. Op een low downforce-circuit slaagde
Red Bull dan ook glansrijk voor alle tests. Voorafgaand aan
Singapore werden de verwachtingen wel getemperd. Verstappen won nog
nooit op het stratencircuit, en de GP van Hongarije was nog niet zo
lang geleden. Door het succes vergeet je al snel dat Red Bull op de
Hungaroring, een circuit dat te vergelijken valt met Singapore,
niet vooruit te branden was. Bovendien is het Marina Bay Circuit
een stuk hobbeliger. De RB21 houdt tot nu toe niet van hobbels en
hoge kerbstones. Oplossing Verstappen wilde zelf nog zeker niet
spreken over een titelstrijd, vooral omdat hij tegen een
achterstand van 69 punten aankijkt. Dat laten we dus voorlopig
buiten beschouwing na twee vrije trainingen in Singapore, maar één
conclusie kan al wel getrokken worden: Verstappen en Red Bull
lijken daadwerkelijk een oplossing voor hun grote problemen te
hebben gevonden. Waarom? Omdat ook op het lastige stratencircuit in
Singapore alles soepel verliep. Verstappen ging naar buiten, mengde
zich direct in de strijd om de bovenste plaatsen op alle
bandencompounds en bleef ook in de longruns goed meekomen. Het
leverde hem tweemaal de derde positie in de eindstand op, en ook
uit zijn reactie bleek dat het de goede kant op ging. Verstappen
zei hierover: "De auto ging niet verkeerd. Ik denk dat de eerste
vrije training goed verliep. De auto voelde niet slecht aan, een
beetje zoals de laatste twee weekenden, dus zonder grote problemen.
In de tweede vrije training hebben we wat dingen geprobeerd en over
het algemeen ben ik best tevreden, maar we hebben nog wat meer
snelheid nodig om echt vooraan te kunnen vechten." Crux Dat laatste
is natuurlijk een belangrijk punt om de zege te kunnen pakken, maar
het hoeft niet eens de crux van dit verhaal te zijn. In het
competitieve veld van 2025, en zeker met het bekende voordeel van
McLaren in de hitte, is het voor Red Bull geen schande om in
Singapore naast de overwinning te grijpen. De grootste krachten van
de auto liggen nog steeds ergens anders, maar het zou al
veelbelovend zijn als ze dichterbij zitten en zich in ieder geval
in de strijd kunnen mengen. De ontwikkeling van Red Bull kan
namelijk niet meer ontkend worden. In de Formule 1 is het
onmogelijk om in één klap alle problemen op te lossen, maar zolang
de updates effect hebben, ben je op de goede weg. Die van Italië
heeft zeker gewerkt: Verstappen beschikt over een veel betere
balans en heeft minder moeite met hobbels en kerbstones. Ten
opzichte van 2024 is het verschil duidelijk zichtbaar. Ook in
Singapore lijkt hij op het vinkentouw te zitten. En als McLaren dan
de nervositeit van de titelstrijd begint te voelen, kan Verstappen
zomaar profiteren. Hij is niet de (titel)favoriet, maar wel een
levensgevaarlijke outsider. Iedereen weet wat hij in huis heeft.

Top Headlines

Oudere Top Headlines