Sterke Verstappen slaat toe in afsluitende training GP Singapore
Konden Max Verstappen en Red Bull het goede gevoel vasthouden
tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Singapore?
Dat was de grote vraag. Op vrijdag mengde Verstappen zich in de
strijd om de bovenste plaatsen, al verloor iedereen wat tijd op het
circuit door crashes van George Russell en Liam Lawson. In de
openingsfase was het dan ook drukker dan normaal. Veel coureurs
gingen vroeg naar buiten op mediums, waarbij Lando Norris de toon
zette. De McLaren-coureur was vrijdag nog niet tevreden over de
auto, maar stond er nu meteen goed bij. Hij klokte 1:32.3, bijna
twee tienden sneller dan teamgenoot Oscar Piastri. Logischerwijs
waren dit nog geen tijden die zouden blijven staan; de coureurs
moesten eerst weer even aftasten. Williams koos voor softs en liet
zien dat er nog veel meer mogelijk was. Carlos Sainz dook vier
tienden onder de rondetijd van Norris, waarna Franco Colapinto
rechtdoor schoot en een gele vlag veroorzaakte. Dat weerhield
Norris er echter niet van om opnieuw te reageren. Hij sloeg weer
een gigantisch gat naar Sainz en toonde zo de kracht van McLaren.
Kwalificatieruns Verstappen was op dat moment net op het circuit
verschenen en moest zijn eerste getimede ronde uitstellen. Liam
Lawson crashte namelijk al voor de tweede keer dit weekend. De
Nieuw-Zeelander, rijdend voor Racing Bulls, raakte aan het begin
van de tweede sector een kerbstone en vloog haaks rechts de muur
in. Zijn auto was zwaar beschadigd, wat leidde tot een rode vlag.
De hervatting verliep ook niet zonder problemen door een fout van
Sainz. De Spanjaard schoot rechtdoor in bocht 14, waardoor enkele
andere coureurs moesten vertragen. Verstappen niet, maar op mediums
gaf hij ruim een halve seconde toe op Norris. Alleen Alex Albon
kwam in de buurt op zijn softs, wat engineer Will Joseph er zelfs
toe bracht om 'welkom terug' tegen Norris te zeggen. Uiteindelijk
werd de tijd van Norris toch verbroken. Kimi Antonelli reed een
1:30.7 op de softband, als inleidende beschieting voor de
kwalificatieruns in de slotfase. Verstappen klaagde ondertussen dat
hij met de huidige instellingen de achterkant snel verloor. Een
aanpassing door Red Bull leek dus niet optimaal te werken, al
verbeterde hij zich wel lichtjes. Een run op softs zou echter
definitief uitsluitsel bieden over het tempo van Verstappen.
Charles Leclerc opende de debatten door een tiende sneller te gaan
dan Antonelli, waarna Norris een sterke ronde reed. De
McLaren-coureur noteerde een 1:30.2, een tijd waar Verstappen op
zijn beurt heel knap onderdoor dook. De Nederlander was ruim een
tiende sneller dan Norris, terwijl Russell zich tussen beide mannen
nestelde. Uiteindelijk zou dat ook redelijk de pikorde blijven.
Piastri verbeterde nog naar P2, maar de snelle Verstappen sloot de
sessie als snelste af. Mercedes lijkt mee te gaan doen om
poleposition, getuige de derde en vierde plaats van Russell en
Antonelli. Norris moest het met P5 doen.
tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Singapore?
Dat was de grote vraag. Op vrijdag mengde Verstappen zich in de
strijd om de bovenste plaatsen, al verloor iedereen wat tijd op het
circuit door crashes van George Russell en Liam Lawson. In de
openingsfase was het dan ook drukker dan normaal. Veel coureurs
gingen vroeg naar buiten op mediums, waarbij Lando Norris de toon
zette. De McLaren-coureur was vrijdag nog niet tevreden over de
auto, maar stond er nu meteen goed bij. Hij klokte 1:32.3, bijna
twee tienden sneller dan teamgenoot Oscar Piastri. Logischerwijs
waren dit nog geen tijden die zouden blijven staan; de coureurs
moesten eerst weer even aftasten. Williams koos voor softs en liet
zien dat er nog veel meer mogelijk was. Carlos Sainz dook vier
tienden onder de rondetijd van Norris, waarna Franco Colapinto
rechtdoor schoot en een gele vlag veroorzaakte. Dat weerhield
Norris er echter niet van om opnieuw te reageren. Hij sloeg weer
een gigantisch gat naar Sainz en toonde zo de kracht van McLaren.
Kwalificatieruns Verstappen was op dat moment net op het circuit
verschenen en moest zijn eerste getimede ronde uitstellen. Liam
Lawson crashte namelijk al voor de tweede keer dit weekend. De
Nieuw-Zeelander, rijdend voor Racing Bulls, raakte aan het begin
van de tweede sector een kerbstone en vloog haaks rechts de muur
in. Zijn auto was zwaar beschadigd, wat leidde tot een rode vlag.
De hervatting verliep ook niet zonder problemen door een fout van
Sainz. De Spanjaard schoot rechtdoor in bocht 14, waardoor enkele
andere coureurs moesten vertragen. Verstappen niet, maar op mediums
gaf hij ruim een halve seconde toe op Norris. Alleen Alex Albon
kwam in de buurt op zijn softs, wat engineer Will Joseph er zelfs
toe bracht om 'welkom terug' tegen Norris te zeggen. Uiteindelijk
werd de tijd van Norris toch verbroken. Kimi Antonelli reed een
1:30.7 op de softband, als inleidende beschieting voor de
kwalificatieruns in de slotfase. Verstappen klaagde ondertussen dat
hij met de huidige instellingen de achterkant snel verloor. Een
aanpassing door Red Bull leek dus niet optimaal te werken, al
verbeterde hij zich wel lichtjes. Een run op softs zou echter
definitief uitsluitsel bieden over het tempo van Verstappen.
Charles Leclerc opende de debatten door een tiende sneller te gaan
dan Antonelli, waarna Norris een sterke ronde reed. De
McLaren-coureur noteerde een 1:30.2, een tijd waar Verstappen op
zijn beurt heel knap onderdoor dook. De Nederlander was ruim een
tiende sneller dan Norris, terwijl Russell zich tussen beide mannen
nestelde. Uiteindelijk zou dat ook redelijk de pikorde blijven.
Piastri verbeterde nog naar P2, maar de snelle Verstappen sloot de
sessie als snelste af. Mercedes lijkt mee te gaan doen om
poleposition, getuige de derde en vierde plaats van Russell en
Antonelli. Norris moest het met P5 doen.
