Balende Marko verklaart sensationele opmars Verstappen en Red Bull
Max Verstappen sloot de derde vrije training in Singapore als
snelste af en ging zo met keurige papieren richting de
kwalificatie. Als één van de kanshebbers in de strijd om
poleposition begon hij aan de sessie, al werd het uiteindelijk een
ontzettend spannend gevecht. Verstappen greep op zijn beurt net
naast poleposition, en kwam een kleine twee tienden tekort ten
opzichte van George Russell. Toch is een tweede startpositie in
Singapore een resultaat dat tot dit weekend niet echt mogelijk leek
te zijn. Red Bull gaat nooit heel goed op het stratencircuit, en
dat maakte het hen de afgelopen jaren best lastig. Tot nu, want die
tweede startpositie is binnen. Volgens adviseur Helmut Marko had
het echter nóg beter gekund, zo legt hij uit bij ServusTV . "Over
het algemeen zijn we tevreden dat we eindelijk ook hier in
Singapore competitief zijn. Het is alleen jammer. Max lag al
anderhalve tiende voor op zijn oorspronkelijke tijd, en toen werd
hij in de laatste sector door Lando Norris — ik weet niet of het
opzettelijk was of niet — opgehouden, waardoor de poleposition
buiten bereik bleef. Volgens onze berekeningen zou het anders heel
nipt zijn geworden." Stappen Die teleurstelling valt echter al snel
weg als Marko verklaart hoe het nou eigenlijk kan dat Red Bull
ineens competitief is in Singapore. Dat was de voorgaande jaren
natuurlijk niet zo, maar hoe kan dat nu ineens veranderen? "Daar
gingen veel stappen aan vooraf. We hadden enkele nieuwe onderdelen,
maar de belangrijkste winst komt voort uit een andere benadering.
Dat we niet te veel vertrouwen op de simulatiewaarden, maar dat
ingenieurs en coureurs samen om de tafel gaan, overleggen en dan
een compromis vinden dat, zoals nu blijkt, op alle circuits
competitief is." Heel verbaasd over de uiteindelijke polesitter,
Russell, is Marko overigens niet. Al ziet hij wel een probleempunt
in de uiteindelijke sectortijden. "Ze waren allebei sterk. (Kimi)
Antonelli was bijna de snellere, als hij zijn sectortijden bij
elkaar had gekregen. En wat zorgwekkend is: de meeste tijd hebben
ze in sector één op ons gewonnen. We hebben dus vooral tijd
verloren op de rechte stukken.
snelste af en ging zo met keurige papieren richting de
kwalificatie. Als één van de kanshebbers in de strijd om
poleposition begon hij aan de sessie, al werd het uiteindelijk een
ontzettend spannend gevecht. Verstappen greep op zijn beurt net
naast poleposition, en kwam een kleine twee tienden tekort ten
opzichte van George Russell. Toch is een tweede startpositie in
Singapore een resultaat dat tot dit weekend niet echt mogelijk leek
te zijn. Red Bull gaat nooit heel goed op het stratencircuit, en
dat maakte het hen de afgelopen jaren best lastig. Tot nu, want die
tweede startpositie is binnen. Volgens adviseur Helmut Marko had
het echter nóg beter gekund, zo legt hij uit bij ServusTV . "Over
het algemeen zijn we tevreden dat we eindelijk ook hier in
Singapore competitief zijn. Het is alleen jammer. Max lag al
anderhalve tiende voor op zijn oorspronkelijke tijd, en toen werd
hij in de laatste sector door Lando Norris — ik weet niet of het
opzettelijk was of niet — opgehouden, waardoor de poleposition
buiten bereik bleef. Volgens onze berekeningen zou het anders heel
nipt zijn geworden." Stappen Die teleurstelling valt echter al snel
weg als Marko verklaart hoe het nou eigenlijk kan dat Red Bull
ineens competitief is in Singapore. Dat was de voorgaande jaren
natuurlijk niet zo, maar hoe kan dat nu ineens veranderen? "Daar
gingen veel stappen aan vooraf. We hadden enkele nieuwe onderdelen,
maar de belangrijkste winst komt voort uit een andere benadering.
Dat we niet te veel vertrouwen op de simulatiewaarden, maar dat
ingenieurs en coureurs samen om de tafel gaan, overleggen en dan
een compromis vinden dat, zoals nu blijkt, op alle circuits
competitief is." Heel verbaasd over de uiteindelijke polesitter,
Russell, is Marko overigens niet. Al ziet hij wel een probleempunt
in de uiteindelijke sectortijden. "Ze waren allebei sterk. (Kimi)
Antonelli was bijna de snellere, als hij zijn sectortijden bij
elkaar had gekregen. En wat zorgwekkend is: de meeste tijd hebben
ze in sector één op ons gewonnen. We hebben dus vooral tijd
verloren op de rechte stukken.
