Waar Verstappen zijn meerdere moest erkennen in polesitter Russell
Enigszins verrassend kwam de Mercedes tot leven in Singapore. Waar
je normaal zou verwachten dat de Zilverpijlen in koelere
omstandigheden beter voor de dag komen, deden ze dat nu ook in de
hitte in Singapore. George Russell zette twee fabelachtige rondjes
neer in Q3, de ene nog beter dan de andere. Uiteindelijk was hij
een kleine twee tienden sneller dan Max Verstappen, die P2 opeiste.
De viervoudig wereldkampioen had de hoop om Russell met zijn
laatste poging nog serieus te kunnen bedreigen, maar de vuile lucht
achter de auto van Lando Norris zorgde ervoor dat Verstappen zijn
rondje afbrak. Het leidde tot een gefrustreerde Verstappen, die
verder toch een tevreden man bleek te zijn. "Als je tegen mij had
gezegd dat het weekend zo zou gaan, had ik er tot nu toe wel voor
getekend. Dit is voor ons altijd een circuit geweest waar het heel
lastig was. Als je voor pole kunt meevechten, doe je het gewoon
heel goed." Hij erkende ook dat Russell en Mercedes het heel goed
voor elkaar hadden. Maar waar verloor Verstappen tijd op Russell?
Een blik op de data vertelt ons dat de Mercedes-coureur een
sublieme eerste sector afwerkte, en bovendien de snelste tweede
sector in handen had. Maar vooral in het eerste deel slaat hij toe,
zeker ten opzichte van Verstappen. De 28-jarige Nederlander moet
daar tweeënhalve tiende toegeven op de polesitter, terwijl hij ook
een tiende aan zijn broek krijgt in sector twee. De tekst loopt
verder onder de foto. Eerder op het gas In de laatste sector wint
Verstappen wel een tiende terug, maar dat is niet genoeg om het
Russell écht lastig te maken. Russell blijkt vooral op de langere
rechte stukken sterk te zijn, terwijl Verstappen en ook Oscar
Piastri in de bochten wat sneller zijn. Sowieso haalt Russell een
hogere topsnelheid dan zijn twee concurrenten, namelijk 316
tegenover 314 kilometer per uur. En in veel gevallen remt Russell
eerder, maar kan hij ook eerder op zijn gas gaan bij het uitkomen
van een bocht. Daar maakt hij een groot verschil mee. Russell zette
een fabelachtig rondje neer op het zeer lastige circuit van
Singapore, waar hij ook rijkelijk voor is beloond. Hij heeft de
beste startpositie in handen op een circuit waar het zeer lastig is
om in te halen. De start zal dus cruciaal zijn, waarbij de run naar
de eerste bocht niet heel lang is. Ondertussen zal Verstappen ook
in zijn spiegels moeten kijken, want Piastri wil ongetwijfeld naar
voren. Mocht Russell de leiding bij de start behouden, zal
Verstappen moeten hopen op een chaotische race óf een strategische
zet om de Mercedes-coureur te kunnen verslaan.
je normaal zou verwachten dat de Zilverpijlen in koelere
omstandigheden beter voor de dag komen, deden ze dat nu ook in de
hitte in Singapore. George Russell zette twee fabelachtige rondjes
neer in Q3, de ene nog beter dan de andere. Uiteindelijk was hij
een kleine twee tienden sneller dan Max Verstappen, die P2 opeiste.
De viervoudig wereldkampioen had de hoop om Russell met zijn
laatste poging nog serieus te kunnen bedreigen, maar de vuile lucht
achter de auto van Lando Norris zorgde ervoor dat Verstappen zijn
rondje afbrak. Het leidde tot een gefrustreerde Verstappen, die
verder toch een tevreden man bleek te zijn. "Als je tegen mij had
gezegd dat het weekend zo zou gaan, had ik er tot nu toe wel voor
getekend. Dit is voor ons altijd een circuit geweest waar het heel
lastig was. Als je voor pole kunt meevechten, doe je het gewoon
heel goed." Hij erkende ook dat Russell en Mercedes het heel goed
voor elkaar hadden. Maar waar verloor Verstappen tijd op Russell?
Een blik op de data vertelt ons dat de Mercedes-coureur een
sublieme eerste sector afwerkte, en bovendien de snelste tweede
sector in handen had. Maar vooral in het eerste deel slaat hij toe,
zeker ten opzichte van Verstappen. De 28-jarige Nederlander moet
daar tweeënhalve tiende toegeven op de polesitter, terwijl hij ook
een tiende aan zijn broek krijgt in sector twee. De tekst loopt
verder onder de foto. Eerder op het gas In de laatste sector wint
Verstappen wel een tiende terug, maar dat is niet genoeg om het
Russell écht lastig te maken. Russell blijkt vooral op de langere
rechte stukken sterk te zijn, terwijl Verstappen en ook Oscar
Piastri in de bochten wat sneller zijn. Sowieso haalt Russell een
hogere topsnelheid dan zijn twee concurrenten, namelijk 316
tegenover 314 kilometer per uur. En in veel gevallen remt Russell
eerder, maar kan hij ook eerder op zijn gas gaan bij het uitkomen
van een bocht. Daar maakt hij een groot verschil mee. Russell zette
een fabelachtig rondje neer op het zeer lastige circuit van
Singapore, waar hij ook rijkelijk voor is beloond. Hij heeft de
beste startpositie in handen op een circuit waar het zeer lastig is
om in te halen. De start zal dus cruciaal zijn, waarbij de run naar
de eerste bocht niet heel lang is. Ondertussen zal Verstappen ook
in zijn spiegels moeten kijken, want Piastri wil ongetwijfeld naar
voren. Mocht Russell de leiding bij de start behouden, zal
Verstappen moeten hopen op een chaotische race óf een strategische
zet om de Mercedes-coureur te kunnen verslaan.