In tropisch Singapore krijgen F1-coureurs een koelvest, maar Verstappen wil er niet aan

Na een spannende kwalificatie maakt het Formule 1-circus zich op voor een van de fysiek zwaarste races van het jaar. Na de eerste officiële hittewaarschuwing in de Formule 1 hebben de coureurs beschikking over een koelvest, om zich te wapenen tegen de hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.
"De omstandigheden zijn niet nieuw, maar ze kijken steeds strenger naar de veiligheid. Ik vind dat een goede zaak", zegt profcoureur Nicky Catsburg.
Voor de race van vandaag worden temperaturen van net onder de dertig graden voorspeld. Bovendien ligt de luchtvochtigheid rond de 75 procent. "Dat maakt een enorm verschil", vertelt Catsburg.
Oververhitting
"Voor je gevoel krijg je geen lucht, en alles wat je binnenkrijgt is warm. Het is qua hartslag en conditie veel moeilijker. In een cockpit wordt het veel warmer dan daarbuiten. Het wordt een uitputtingsslag, en oververhitting is natuurlijk gevaarlijk. Als je het te vaak doet, is het niet gezond."
"We zagen George Russell twee jaar geleden zomaar de muur inrijden in de slotfase. Dat kan te maken hebben met oververhitting."
Verstappen draagt koelvest niet
Coureurs zijn niet verplicht om het koelvest te dragen. Als ze dat niet willen, moeten ze hetzelfde gewicht aan ballast meenemen. Verstappen is een van de rijders die zonder het hulpmiddel zal racen. "Het zit gewoon niet lekker, vindt hij. "Het zou een optie moeten zijn, een vrije keuze voor de coureurs. Maar geen verplichting en dat zijn ze volgend jaar wel van plan."
"Natuurlijk gooien ze het op veiligheid, maar de cockpits zijn al zo krap. De auto's zijn er niet op gebouwd. Er zijn volgens mij grotere problemen om op te lossen qua veiligheid, bijvoorbeeld in de pitstraat. En na vijftien tot twintig rondjes is het water sowieso warm. Als een kopje thee, dan heb je er niets meer aan."
Een van de aanleidingen voor de strenge regels zijn de gebeurtenissen tijdens de GP van Qatar in 2023. Ook toen was het zeer warm, waardoor verschillende coureurs kampten met klachten.
Met name Williams-rijder Logan Sargeant had het zwaar. Hij staakte zijn race omdat het niet meer ging. "Er zijn altijd puristen die zeggen dat het altijd zo geweest is en er beter getraind moet worden", zegt Catsburg, die in zijn carrière meerdere GT-races onder dezelfde hete omstandigheden reed, bijvoorbeeld in Maleisië.
"Daar valt wat voor te zeggen, maar het heeft met veiligheid te maken. De rijders zijn hartstikke fit, en in Qatar werden rijders onwel. Als wij het op tv al zien, dan hebben ze het echt heel zwaar. Ik heb zelf meerdere malen in de situatie gezeten dat je bijna flauwvalt, dat is niet gezond. In een GT-auto heb je dan nog een airco."
Volgens Catsburg kunnen coureurs zich tot op zekere hoogte wel voorbereiden op een race in tropische omstandigheden. "Als je naar een ander land gaat, zegt je sporthorloge na een paar dagen dat je aangepast bent aan de temperatuur. Het blijft zwaar, dus er zijn zeker rijders die trainen met veel kleren aan of in een warme ruimte."
Niet alleen de omstandigheden vormen een extra uitdaging voor de coureurs, de GP van Singapore is qua rijtijd ook nog eens een van de langste races van het jaar. In het verleden liepen races in Singapore zo uit, dat het vaste aantal ronden niet binnen de maximale tijd van twee uur gehaald werd.
Het rijden van 62 ronden over een circuit vol scherpe en haakse bochten, waar de barrières nooit ver weg zijn, is sowieso al zwaar, vertelt Catsburg. "Het vergt heel erg lang een extreme vorm van concentratie omdat je heel dicht bij de muren moet rijden."
Catsburg vergelijkt het met het neerzetten van een pilon op de weg, waar mensen vlak langs moeten rijden. "Ga er maar eens een centimeter langs met 10, 20, 30 kilometer per uur. En dan met 200. Als je dat 1,5 uur op het scherpst van de snede moet doen, is dat heel lastig."
Bleekemolen over koelvest: 'Goed besluit'
"Ik heb er zelf vaak mee gereden, en het maakt echt een verschil. Je houdt het veel makkelijker vol", zegt F1-analyticus Jeroen Bleekemolen. "Het is ook een stukje veiligheid, want anders verlies je verschrikkelijk veel vocht in een wedstrijd. De rijders zijn na de race minstens drie kilo lichter."
"Ik vind het een goed besluit, want met zo'n vest scheelt het enorm. Het is nog steeds bloedheet en iedereen zal nog steeds kapot zijn, maar het is een goede oplossing."

Top Headlines

Oudere Top Headlines