Onverwachte Red Bull-wijziging biedt kansen voor Verstappen in Singapore

Max Verstappen slaagde er net niet in om poleposition te
bemachtigen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van
Singapore. Hij noteerde de op een na snelste tijd, een kleine twee
tienden langzamer dan polesitter George Russell, en zal de race dus
vanaf de tweede plek aan gaan vangen.  Verstappen kreeg het echter
wel voor elkaar de beide McLarens achter zich te houden. Oscar
Piastri en Lando Norris kwalificeerden zich respectievelijk als
derde en vijfde, maar waren geen partij voor de Nederlander. Zo
deelde Verstappen een eerste tikje uit aan zijn voornaamste
concurrenten, en wordt des te meer duidelijk dat Red Bull een
belangrijke stap voorwaarts heeft gezet. De RB21 lijkt het namelijk
goed te doen op het Marina Bay Street Circuit, terwijl het team
daar de afgelopen jaren juist veel moeite had. Dat suggereert dat
de meest recente ontwikkeling, die speciaal geïntroduceerd werd
voor deze race, succesvol is. Red Bull pakt het daarin net iets
anders aan dan de concurrentie, want McLaren heeft voor deze race
bijvoorbeeld niets nieuws meegenomen. Bij Red Bull gaat het om een
nieuwe voorvleugel met een gewijzigde camber op de eindflap, die
zorgt voor een hogere downforce aan de voorkant zonder de balans,
die sinds het introduceren van de nieuwe vloer in Monza een stuk
beter is geworden, te verstoren. De nieuwe voorvleugel genereert
aanzienlijk meer verticale belasting dan zijn voorganger en, nog
belangrijker, verdeelt die belasting op een manier die de algehele
balans van de auto optimaliseert. Bekijk hieronder hoe de nieuwe
voorvleugel van Red Bull eruit ziet. De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Lakmoesproef Het raceweekend in Singapore werd vanaf
het begin al gezien als een soort lakmoesproef voor Red Bull. Op
het Marina Bay Street Circuit moest de Oostenrijkse renstal aan
gaan tonen in staat te zijn de concurrentie uit te kunnen dagen.
Waar het Baku City Circuit juist gezien werd als een ideaal circuit
voor de karakteristieken van de bolide, zou het circuit in
Singapore juist één van de meest uitdagende circuits zijn. Met name
vanwege de teleurstellende prestaties van de RB21 op andere
circuits met hoge downforce, zoals de Hungaroring. Vanaf de eerste
training werd echter al meteen duidelijk dat de aanpak van Red Bull
overeenkwam met een strategie van anderhalf jaar geleden (2023).
Niet specifiek die uit Singapore, waar de RB19 tegen de
verwachtingen in juist niet competitief was en Red Bull voor de
enige keer dat jaar de zege niet kon pakken, maar wel in het aloude
vermogen van het team om de auto sessie na sessie te verbeteren. De
data van de tweede training lieten ook al zien dat Red Bull op
basis van race pace de strijd aan zou kunnen gaan met de McLarens,
zeker ook omdat de MCL39 wat onrustig leek en tijdens sommige runs
gebrek had aan grip bij het uitkomen van sommige bochten. Dat is
enigszins in tegenspraak met een sterk punt van de auto, namelijk
de tractie bij het uitkomen van de bochten. Op basis van de
gegevens die tijdens de vrije trainingen zijn verzameld, heeft
Verstappen dus een goede kans om een belangrijke rol te gaan spelen
in de strijd om de overwinning. Zo zou hij zijn achterstand in het
rijderskampioenschap ook kunnen verkleinen. Wat twee races geleden
nog onmogelijk leek, is inmiddels veranderd in een moeilijke, maar
niet langer onmogelijke uitdaging.  Tot slot is het ook nog de
moeite waard om kort een blik te werpen op de sidepods. Het is niet
opgenomen in de officiële inzendingen voor deze Grand Prix, maar de
beide RB21-bolides (zowel van Verstappen als van Yuki Tsunoda)
beschikken over de nieuwste evolutie van de sidepods.  Bekijk
hieronder de sidepods van de RB21 van dit weekend. Deze zijn
voorzien van een nieuw ontworpen verticale inlaat aan de voorkant,
met een omgekeerde driehoekige dwarsdoorsnede. Deze verandering
heeft de interne aerodynamica van de auto verbeterd en stuurt de
luchtstroom over het undercut-gebied, wat uiteindelijk de
efficiëntie van de bodem van de auto verbetert.

Top Headlines

Oudere Top Headlines