McLaren wijst naar oorzaak voor wederopstanding Verstappen en Red Bull
McLaren begon dit seizoen als het te kloppen team, terwijl Red Bull
Racing na drie sterke jaren ineens wat terugviel. Sinds het
raceweekend in Monza lijken de rollen echter weer omgedraaid te
zijn. Max Verstappen pakte in Monza én Baku de zege, terwijl
McLaren weer wat moet zoeken naar de competitiviteit. Dat blijkt
ook in Singapore, waar Oscar Piastri en Lando Norris
respectievelijk derde en vijfde werden in de kwalificatie. Maar
waar komt die wederopstanding bij Red Bull ineens vandaan, en hoe
komt het dat McLaren het juist tegen de Oostenrijkse renstal
aflegt? Daar heeft McLaren-teambaas Andrea Stella een tweeledige
verklaring voor. "Het is een combinatie. Er is wel sprake van een
algemene trend, want we zijn al even gestopt met de ontwikkeling
van onze auto. We richten ons nu al volledig op 2026. We hebben een
paar kleine onderdelen meegenomen naar Monza, maar verder richten
we ons vol op 2026", zo legt de Italiaan uit tegenover onder meer
RacingNews365. Geen verrassing Voor Red Bull ziet die situatie er
dus iets anders uit, stelt Stella. "Maar Red Bull is een van de
teams die nog wel nieuwe onderdelen meeneemt naar de circuits. Zij
hebben hier in Singapore een nieuwe voorvleugel, en hadden in Monza
een nieuwe vloer." "In ons geval komen er dus twee dingen samen:
het feit dat we al even gestopt zijn met doorontwikkelen, en
bepaalde karakteristieken van de circuits die wel of niet bij onze
auto passen. Eén van die patronen zien we op circuits die zwaar
zijn op de remmen, in combinatie met hobbels en kerbstones. Het
andere patroon heeft te maken met lage downforce, zoals we in Monza
en Baku zagen." Stella gaat er echter wel vanuit dat McLaren nog
wel even moeite blijft houden. "Ik verwacht dat Austin ook nog
lastig gaat worden voor ons, want de bochten zijn daar op veel
cruciale punten erg smal. Maar er zitten nog goede circuits aan te
komen voor ons, zoals Brazilië, Qatar en Abu Dhabi." De
wederopstanding van Red Bull is daarentegen dus geen verrassing
voor de Italiaanse teambaas. "Het is voor mij geen verrassing dat
Red Bull het hier in Singapore goed doet, op een circuit waar ze
het voorheen altijd lastiger hadden. Het is Red Bull, zij zijn
extreem capabel. Verstappen is Verstappen, daar hoeven we verder
niets over te zeggen. We zouden de Formule 1 graag saai willen
maken, en dat hebben we ook weleens gedaan. Maar het is een
competitieve sport en je moet het gevecht accepteren."
Racing na drie sterke jaren ineens wat terugviel. Sinds het
raceweekend in Monza lijken de rollen echter weer omgedraaid te
zijn. Max Verstappen pakte in Monza én Baku de zege, terwijl
McLaren weer wat moet zoeken naar de competitiviteit. Dat blijkt
ook in Singapore, waar Oscar Piastri en Lando Norris
respectievelijk derde en vijfde werden in de kwalificatie. Maar
waar komt die wederopstanding bij Red Bull ineens vandaan, en hoe
komt het dat McLaren het juist tegen de Oostenrijkse renstal
aflegt? Daar heeft McLaren-teambaas Andrea Stella een tweeledige
verklaring voor. "Het is een combinatie. Er is wel sprake van een
algemene trend, want we zijn al even gestopt met de ontwikkeling
van onze auto. We richten ons nu al volledig op 2026. We hebben een
paar kleine onderdelen meegenomen naar Monza, maar verder richten
we ons vol op 2026", zo legt de Italiaan uit tegenover onder meer
RacingNews365. Geen verrassing Voor Red Bull ziet die situatie er
dus iets anders uit, stelt Stella. "Maar Red Bull is een van de
teams die nog wel nieuwe onderdelen meeneemt naar de circuits. Zij
hebben hier in Singapore een nieuwe voorvleugel, en hadden in Monza
een nieuwe vloer." "In ons geval komen er dus twee dingen samen:
het feit dat we al even gestopt zijn met doorontwikkelen, en
bepaalde karakteristieken van de circuits die wel of niet bij onze
auto passen. Eén van die patronen zien we op circuits die zwaar
zijn op de remmen, in combinatie met hobbels en kerbstones. Het
andere patroon heeft te maken met lage downforce, zoals we in Monza
en Baku zagen." Stella gaat er echter wel vanuit dat McLaren nog
wel even moeite blijft houden. "Ik verwacht dat Austin ook nog
lastig gaat worden voor ons, want de bochten zijn daar op veel
cruciale punten erg smal. Maar er zitten nog goede circuits aan te
komen voor ons, zoals Brazilië, Qatar en Abu Dhabi." De
wederopstanding van Red Bull is daarentegen dus geen verrassing
voor de Italiaanse teambaas. "Het is voor mij geen verrassing dat
Red Bull het hier in Singapore goed doet, op een circuit waar ze
het voorheen altijd lastiger hadden. Het is Red Bull, zij zijn
extreem capabel. Verstappen is Verstappen, daar hoeven we verder
niets over te zeggen. We zouden de Formule 1 graag saai willen
maken, en dat hebben we ook weleens gedaan. Maar het is een
competitieve sport en je moet het gevecht accepteren."
