Pirelli deelt ideale strategie voor GP Singapore
De bandencompounds die bandenfabrikant Pirelli heeft meegenomen
naar het Marina Bay Street Circuit zijn niet bepaald verrassend. De
harde C3, medium C4 en zachte C5 zullen niet echt voor verrassingen
zorgen, en de ideale strategische opties die Pirelli voorstelt,
variëren dan ook enigszins van elkaar. De bandenfabrikant spreekt
maar liefst van drie opties voor een éénstopper. In het geval van
starten op de mediums wissel je tussen ronde 26 en 32 naar een
setje hards, maar als team kun je er ook voor kiezen die volgorde
om te draaien. Dan start je op een setje hards en wissel je tussen
ronde 32 en 38 naar de mediums. Voor de coureurs en teams die het
anders willen aanpakken, is starten op de zachte band ook nog een
optie. Pirelli gaat er in de ideale strategie vanuit dat de band
met de rode wang een ronde of 20 mee zal gaan, om vervolgens tussen
ronde 20 en 26 naar een setje harde banden te wisselen. Gezien de
levensduur van de mediums zou dat nét geen optie zijn, aangezien er
in totaal 62 ronden verreden worden en de medium zo’n 30 ronden
meegaat. Maar het blijft niet bij eenstoppers, want Pirelli schuift
ook een optie met twee stops naar voren. Nu de snelheid in de
pitstraat is verhoogd van 60 naar 80 kilometer per uur, duurt een
pitstop gemiddeld langer. Dat zou het aantrekkelijker moeten maken
om twee keer te stoppen. Mocht een team voor die optie kiezen,
raadt Pirelli aan te starten op de zachte banden. Vervolgens wissel
je tussen ronde 13 en 19 naar de harde band, en tussen ronde 34 en
40 naar de medium voor de slotfase van de race. Bekijk de voorzet
voor ideale strategieën van Pirelli hieronder. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. Overgebleven bandensets Met vier verschillende
opties krijgen de teams het nog druk aan de pitmuur, want er zal
wel wat gepuzzeld moeten worden om alles passend te krijgen, mocht
er bijvoorbeeld een safety car de baan op komen. Voor de coureurs
van de topteams is de kans echter klein dat er strategische
verrassingen aan zitten te komen. Voor de coureurs van McLaren,
Mercedes, Ferrari én Max Verstappen geldt namelijk dat er nog één
setje nieuwe hards, één setje nieuwe mediums en vier gebruikte
setjes softs klaarliggen. Dat geldt ook voor Isack Hadjar, Oliver
Bearman en Fernando Alonso, die de top tien compleet maken. Yuki
Tsunoda wijkt daar iets vanaf en heeft nog een nieuw setje softs
over, nadat hij in de kwalificatie al in Q2 uitviel. Zo heeft hij
dus wel een strategisch voordeel, maar de kans is klein dat hij
daar echt van kan profiteren. Wel hebben de topcoureurs nog de
optie om voor alle mogelijke strategische scenario’s te kiezen. Het
is nog even de vraag of een setje gebruikte softs wel ideaal is om
onder de auto te schroeven en of de coureurs het eventueel
aandurven om voor een tweestopper te gaan. Maar de mogelijkheid is
er wel, dus wie weet zien we nog een paar strategische gokjes
voorbij komen tijdens de race.
naar het Marina Bay Street Circuit zijn niet bepaald verrassend. De
harde C3, medium C4 en zachte C5 zullen niet echt voor verrassingen
zorgen, en de ideale strategische opties die Pirelli voorstelt,
variëren dan ook enigszins van elkaar. De bandenfabrikant spreekt
maar liefst van drie opties voor een éénstopper. In het geval van
starten op de mediums wissel je tussen ronde 26 en 32 naar een
setje hards, maar als team kun je er ook voor kiezen die volgorde
om te draaien. Dan start je op een setje hards en wissel je tussen
ronde 32 en 38 naar de mediums. Voor de coureurs en teams die het
anders willen aanpakken, is starten op de zachte band ook nog een
optie. Pirelli gaat er in de ideale strategie vanuit dat de band
met de rode wang een ronde of 20 mee zal gaan, om vervolgens tussen
ronde 20 en 26 naar een setje harde banden te wisselen. Gezien de
levensduur van de mediums zou dat nét geen optie zijn, aangezien er
in totaal 62 ronden verreden worden en de medium zo’n 30 ronden
meegaat. Maar het blijft niet bij eenstoppers, want Pirelli schuift
ook een optie met twee stops naar voren. Nu de snelheid in de
pitstraat is verhoogd van 60 naar 80 kilometer per uur, duurt een
pitstop gemiddeld langer. Dat zou het aantrekkelijker moeten maken
om twee keer te stoppen. Mocht een team voor die optie kiezen,
raadt Pirelli aan te starten op de zachte banden. Vervolgens wissel
je tussen ronde 13 en 19 naar de harde band, en tussen ronde 34 en
40 naar de medium voor de slotfase van de race. Bekijk de voorzet
voor ideale strategieën van Pirelli hieronder. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. Overgebleven bandensets Met vier verschillende
opties krijgen de teams het nog druk aan de pitmuur, want er zal
wel wat gepuzzeld moeten worden om alles passend te krijgen, mocht
er bijvoorbeeld een safety car de baan op komen. Voor de coureurs
van de topteams is de kans echter klein dat er strategische
verrassingen aan zitten te komen. Voor de coureurs van McLaren,
Mercedes, Ferrari én Max Verstappen geldt namelijk dat er nog één
setje nieuwe hards, één setje nieuwe mediums en vier gebruikte
setjes softs klaarliggen. Dat geldt ook voor Isack Hadjar, Oliver
Bearman en Fernando Alonso, die de top tien compleet maken. Yuki
Tsunoda wijkt daar iets vanaf en heeft nog een nieuw setje softs
over, nadat hij in de kwalificatie al in Q2 uitviel. Zo heeft hij
dus wel een strategisch voordeel, maar de kans is klein dat hij
daar echt van kan profiteren. Wel hebben de topcoureurs nog de
optie om voor alle mogelijke strategische scenario’s te kiezen. Het
is nog even de vraag of een setje gebruikte softs wel ideaal is om
onder de auto te schroeven en of de coureurs het eventueel
aandurven om voor een tweestopper te gaan. Maar de mogelijkheid is
er wel, dus wie weet zien we nog een paar strategische gokjes
voorbij komen tijdens de race.
