Worstelende Verstappen verslaat McLaren, Russell oppermachtig in Singapore

Na een spannende kwalificatie, waarin de onderlinge verschillen
verrassend klein waren, was het George Russell die er met
poleposition vandoor ging voor de Grand Prix van Singapore. Max
Verstappen startte schuin achter hem vanaf P2, terwijl
McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris respectievelijk
vanaf P3 en P5 kwamen. Het beloofde een mooie race te worden, ook
met kansen voor Verstappen. Bij de start was het echter Russell die
direct goed weg kwam, en hij kon de leiding verdedigen ten opzichte
van de op de zachte band gestartte Verstappen. Lando Norris kende
ook een goede start. Hij klom twee posities en kwam zo op P3
terecht, voor teamgenoot Oscar Piastri. Het gevecht tussen de beide
heren ging alleen niet heel lekker, want Norris liep schade op aan
zijn voorvleugel. Piastri liet over de boordradio weten het niet
helemaal eens te zijn met hoe het gevecht verliep, maar de beide
heren konden in ieder geval door.  Verstappen kon daarentegen geen
potten breken op zijn zachte banden, terwijl Russell door bleef
trappen en zo al snel een voorsprong van vier seconden in handen
had. Verder bleef de pikorde vooraan het veld lange tijd hetzelfde.
Piastri kwam wel wat dichter bij Norris op P3, maar echt aanhaken
lukte niet. Charles Leclerc had bij de start een plek gewonnen en
kon die P5 prima verdedigen, terwijl Yuki Tsunoda wel terug was
gevallen naar P17. Ondertussen kondigde de wedstrijdleiding ook aan
geen verdere actie te ondernemen na het incident tussen Norris en
Piastri, en koos ook McLaren ervoor het er verder bij te laten. 
Eerste pitstops Rond ronde 15 kwamen de eerste coureurs naar
binnen. Gabriel Bortoleto had een nieuwe voorvleugel nodig en Yuki
Tsunoda viel terug naar P19 na zijn eerste stop, maar de eerste
significante zet kwam vijf ronden later. Bij Norris werd eerder
gesproken over een undercut, maar uiteindelijk was het Verstappen
die als eerste naar binnen kwam. Hij kwam vlak voor de neus van
Fernando Alonso terug op P8, en had zo vrij baan.  Bij McLaren
wisten de beide coureurs iets te versnellen, maar Verstappen
noteerde twee paarse sectoren in zijn outlap en kon zo optimaal
profiteren van de schone lucht. Russell stopte op zijn beurt zes
ronden later en kwam vier seconden voor Verstappen terug de baan
op. Norris kwam een ronde later vijf seconden achter Verstappen
terug de baan op na zijn stop, terwijl Piastri negen seconden
daarachter aansloot op P4. Met nog een halve race voor de boeg wist
Verstappen het tempo weer iets op te schroeven. De voorsprong van
Russell liep zo langzaam terug tot drie seconden. Kimi Antonelli
kwam op zijn beurt steeds dichter bij Leclerc, maar leek verder
niet in staat de aansluiting echt te vinden. Verstappen schoot niet
veel later bijna rechtuit en verloor zo een seconde of twee. Zo
werd zijn achterstand, die hij in de ronden daarvoor terug had
gebracht naar tweeënhalve seconde, weer vijf seconden.  Spanning in
de slotfase Norris wist richting de slotfase prima aan te haken bij
Verstappen, al zorgde een klein foutje er bij de Brit voor dat ook
zijn kleiner wordende achterstand weer opliep naar tweeënhalve
seconde. Eén voordeel voor Norris was echter wel dat Verstappen al
langer aan het klagen was over zijn auto. De RB21 zou onbestuurbaar
zijn, en zo was de Nederlander eigenlijk niet in staat potten te
breken. Hij bleef Norris lange tijd voor, maar de Brit was wel een
stuk sneller. Het ging snel van kwaad tot erger, want in ronde 46
kreeg Norris DRS in gevecht met Verstappen. Het gat schommelde rond
een halve seconde, terwijl de Nederlander het steeds lastiger kreeg
met zijn auto. Terwijl de beide heren tot overmaat van ramp ook nog
in het verkeer terecht kwamen, kon Russell zijn voorsprong verder
uitbreiden. En nog een succesje voor Mercedes, want Antonelli was
Leclerc ook voorbij gegaan.  In de strijd om P2 bleef de situatie
lange tijd onveranderd, en zo zag Piastri zijn kans om het gat tot
Norris te dichten. Uiteindelijk wist hij echter niet meer aan te
haken en slaagde ook Norris er niet in Verstappen nog in te halen.
Zo bleef de top vier uiteindelijk hetzelfde richting het einde van
de race. Russell ging er met de zege vandoor, gevolgd door
Verstappen op P2 en Norris op P3. Piastri moest genoegen nemen met
P4. In het rijderskampioenschap doet Verstappen zo weer prima zaken
ten opzichte van de beide McLarens, maar het feestje wordt
ongetwijfeld gevierd bij de Britse renstal. Met dit resultaat
pakken zij namelijk de constructeurstitel, voor het tweede jaar op
rij. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines