Bottas kraakt aerodynamica: 'Raceleiders hebben het nog altijd makkelijker'


De aanpassingen aan de aerodynamicareglementen leken het grootste gespreksonderwerp te zijn afgelopen winter; de poging van de FIA om inhalen te bevorderen werd na de eerste ervaringen van de coureurs niet direct als positief en succesvol ervaren. Inmiddels zijn we drie races verder en is het de teams en coureurs nog altijd niet gelukt het nodige voordeel uit de nieuwe reglementen te halen.
Mercedes-coureur Valtteri Bottas kent een bijzonder sterke start van het seizoen en reed al vele ronden aan de leiding van de race. Hierin ervaarde de Fin een groot voordeel; wanneer een coureur op kop rijdt heeft hij geen last van de turbulentie die de achtervleugels van de bolides voor hem creëren. Deze turbulentie was er vorig jaar ook al, maar is door de aanpassingen aan de aerodynamicareglementen dit jaar alleen nog maar groter geworden.
‘Zelfs als je drie of vier seconden achter iemand ligt heb je veel meer onbalans, waardoor je de banden nog meer verhit en het nog lastiger wordt,’ legt Bottas uit aan de internationale tak van Motorsport.com . ‘Maar zo zit de Formule 1 al langere tijd in elkaar. Degene die de race leidt kan het enigszins onder controle houden en heeft het daarom altijd makkelijker.’
'Er is natuurlijk geen luchtstroom om de vleugels te laten werken'
Maar ondanks zijn klachten merkt Bottas wel een verandering in de situatie ten opzichte van vorig jaar. De Fin ervaart door de nieuwe vleugels absoluut een verlies aan downforce, maar omdat de algehele downforce is verbeterd is het verlies minimaal: ‘Ik denk dat het iets beter is. Het is maar goed dat de wagens niets raars doen als je in de achtervolging bent.’
‘Het is gewoon een algemeen verlies aan downforce. Vorig jaar kon je iets meer turbulentie voelen, iets meer onbalans in de wagen. Dus het is iets stabieler, maar je verliest wat grip en downforce. Nu hebben de wagens sowieso iets meer downforce dan ze vorig jaar hadden en er is natuurlijk geen luchtstroom om de vleugels te laten werken, dus je verliest vooral grip.’ (Foto: Mercedes AMG F1)

Top Headlines

Oudere Top Headlines