Ferrari-emmer Leclerc loopt langzaam over
Charles Leclerc kwam als een raket de Formule 1 binnen. De coureur
maakte indruk in zijn debuutseizoen bij Alfa Romeo in 2018 en
verdiende zo meteen een Ferrari-stoeltje. Kimi Raikkonen zette in
de nadagen van zijn carrière een stapje terug naar Alfa Romeo ten
faveure van Leclerc, het nieuwe wonderkind van Ferrari. Hij moest
het team aan de eerste constructeurstitel sinds 2008 gaan helpen.
We zijn nu echter zeven seizoenen verder en het is nog steeds niet
gelukt. Leclerc heeft eigenlijk maar één echte kans gehad, in 2022
om precies te zijn. Ferrari schoot sterk uit de startblokken in het
nieuwe tijdperk van de Formule 1, totdat Max Verstappen en Red Bull
de auto lichter maakten en het initiatief overnamen. Ook een
regelwijziging rond de vloer in België bleek funest voor Ferrari,
maar het kwaad voor Leclerc was toen al geschied. Door
rijdersfouten en strategische missers had Verstappen allang een
voorsprong opgebouwd die hij niet meer uit handen zou geven. Toch
was het een nuttige ervaring voor de razendsnelle Leclerc.
Ontwikkeling Tot nu toe bleef Leclerc er altijd redelijk relaxed
onder dat Ferrari wat tijd nodig had om de top te bestormen. Na
2022 veranderde er heel wat in de managementstructuur -
bijvoorbeeld met de komst van teambaas Fred Vasseur - en zag je
langzaam progressie ontstaan. Want ga maar na, Red Bull was extreem
dominant in 2023, maar McLaren, Ferrari en Mercedes hadden een
klein jaar later ineens wat in de melk te brokkelen. Leclerc won
vorig seizoen bijvoorbeeld de races in Monaco en Italië en bracht
de tifosi zo in vervoering. Bovendien streed Ferrari tot de laatste
race om de constructeurstitel met McLaren, een strijd die wel nipt
verloren ging. Toch toonde het aan dat Ferrari echt weer vooraan
meedeed, iets wat met het rijdersduo Leclerc en Lewis Hamilton in
2025 tot het ultieme succes moest gaan leiden. Daar is echter
helemaal niets van terecht gekomen. Ferrari heeft nog geen enkele
Grand Prix gewonnen en boekt alleen een klein succesje tijdens de
sprintrace in China. De SF-25 komt bij lange na niet aan het tempo
van het oppermachtige McLaren, en Ferrari bleek ook niet in staat
om geslaagde updates te brengen. Waar Red Bull de afgelopen races
wel een geslaagde ontwikkeling doormaakte, blijft Ferrari hangen.
In Singapore werd dat pijnlijk duidelijk. Mercedes, Red Bull (of
Max Verstappen) en McLaren waren allemaal aan elkaar gewaagd,
terwijl Ferrari voor spek en bonen meedeed. Leclerc en Hamilton
moesten in de openingsfase al hun remmen koelen en bij Hamilton
ging het onderdeel ook daadwerkelijk kapot. Frustratie Dat op
zichzelf was vervelend, maar het belangrijkste wat bleef hangen was
toch wel de frustratie van Leclerc. Hij noemde zich 'een passagier
in de eigen auto' en gaf ruiterlijk toe dat hij op geen enkel
succes meer rekent in het restant van 2025. Nu kan je zeggen dat de
nieuwe reglementen van 2026 een grote kans zijn voor Ferrari, maar
je voelt aan Leclerc dat zijn vertrouwen in een droomteam langzaam
begint af te nemen. Kan hij zijn titeldroom wel inlossen bij het
iconische Italiaanse team? Leclerc bevindt zich misschien wel
langzaam op een kruispunt. De Monegask beschikt over een langlopend
Ferrari-contract en blijft het team trouw in 2026, maar het zou
niet verbazingwekkend zijn als hij toch om zich heen kijkt. Stel
dat het volgend jaar weer niet lukt om te schitteren in het rood,
dan kan een transfer misschien uitkomst bieden. Uiteraard moet er
dan wel ergens bij een topteam een plekje vrijkomen. Voor nu is
duidelijk dat het geduld van Leclerc echt begint op te raken. De
27-jarige coureur ziet leeftijdsgenoten, zoals Verstappen, grote
successen boeken en heeft zelf aangetoond dat hij ook zeker een
kandidaat voor de titel kan zijn. Ferrari weet wat hen te doen
staat: Leclerc de juiste auto bieden. Anders raakt de Scuderia
misschien haar wonderkind kwijt.
maakte indruk in zijn debuutseizoen bij Alfa Romeo in 2018 en
verdiende zo meteen een Ferrari-stoeltje. Kimi Raikkonen zette in
de nadagen van zijn carrière een stapje terug naar Alfa Romeo ten
faveure van Leclerc, het nieuwe wonderkind van Ferrari. Hij moest
het team aan de eerste constructeurstitel sinds 2008 gaan helpen.
We zijn nu echter zeven seizoenen verder en het is nog steeds niet
gelukt. Leclerc heeft eigenlijk maar één echte kans gehad, in 2022
om precies te zijn. Ferrari schoot sterk uit de startblokken in het
nieuwe tijdperk van de Formule 1, totdat Max Verstappen en Red Bull
de auto lichter maakten en het initiatief overnamen. Ook een
regelwijziging rond de vloer in België bleek funest voor Ferrari,
maar het kwaad voor Leclerc was toen al geschied. Door
rijdersfouten en strategische missers had Verstappen allang een
voorsprong opgebouwd die hij niet meer uit handen zou geven. Toch
was het een nuttige ervaring voor de razendsnelle Leclerc.
Ontwikkeling Tot nu toe bleef Leclerc er altijd redelijk relaxed
onder dat Ferrari wat tijd nodig had om de top te bestormen. Na
2022 veranderde er heel wat in de managementstructuur -
bijvoorbeeld met de komst van teambaas Fred Vasseur - en zag je
langzaam progressie ontstaan. Want ga maar na, Red Bull was extreem
dominant in 2023, maar McLaren, Ferrari en Mercedes hadden een
klein jaar later ineens wat in de melk te brokkelen. Leclerc won
vorig seizoen bijvoorbeeld de races in Monaco en Italië en bracht
de tifosi zo in vervoering. Bovendien streed Ferrari tot de laatste
race om de constructeurstitel met McLaren, een strijd die wel nipt
verloren ging. Toch toonde het aan dat Ferrari echt weer vooraan
meedeed, iets wat met het rijdersduo Leclerc en Lewis Hamilton in
2025 tot het ultieme succes moest gaan leiden. Daar is echter
helemaal niets van terecht gekomen. Ferrari heeft nog geen enkele
Grand Prix gewonnen en boekt alleen een klein succesje tijdens de
sprintrace in China. De SF-25 komt bij lange na niet aan het tempo
van het oppermachtige McLaren, en Ferrari bleek ook niet in staat
om geslaagde updates te brengen. Waar Red Bull de afgelopen races
wel een geslaagde ontwikkeling doormaakte, blijft Ferrari hangen.
In Singapore werd dat pijnlijk duidelijk. Mercedes, Red Bull (of
Max Verstappen) en McLaren waren allemaal aan elkaar gewaagd,
terwijl Ferrari voor spek en bonen meedeed. Leclerc en Hamilton
moesten in de openingsfase al hun remmen koelen en bij Hamilton
ging het onderdeel ook daadwerkelijk kapot. Frustratie Dat op
zichzelf was vervelend, maar het belangrijkste wat bleef hangen was
toch wel de frustratie van Leclerc. Hij noemde zich 'een passagier
in de eigen auto' en gaf ruiterlijk toe dat hij op geen enkel
succes meer rekent in het restant van 2025. Nu kan je zeggen dat de
nieuwe reglementen van 2026 een grote kans zijn voor Ferrari, maar
je voelt aan Leclerc dat zijn vertrouwen in een droomteam langzaam
begint af te nemen. Kan hij zijn titeldroom wel inlossen bij het
iconische Italiaanse team? Leclerc bevindt zich misschien wel
langzaam op een kruispunt. De Monegask beschikt over een langlopend
Ferrari-contract en blijft het team trouw in 2026, maar het zou
niet verbazingwekkend zijn als hij toch om zich heen kijkt. Stel
dat het volgend jaar weer niet lukt om te schitteren in het rood,
dan kan een transfer misschien uitkomst bieden. Uiteraard moet er
dan wel ergens bij een topteam een plekje vrijkomen. Voor nu is
duidelijk dat het geduld van Leclerc echt begint op te raken. De
27-jarige coureur ziet leeftijdsgenoten, zoals Verstappen, grote
successen boeken en heeft zelf aangetoond dat hij ook zeker een
kandidaat voor de titel kan zijn. Ferrari weet wat hen te doen
staat: Leclerc de juiste auto bieden. Anders raakt de Scuderia
misschien haar wonderkind kwijt.
					
				