Brundle doet klemmend beroep op McLaren: "Nucleaire schade wordt toch wel beperkt"
De start van de Grand Prix van Singapore verliep zeer enerverend.
Lando Norris kwam goed weg vanaf de vijfde plaats en opende direct
de aanval. De McLaren-coureur zag zelfs een gaatje aan de
binnenkant van bocht twee om teamgenoot Oscar Piastri, maar dat
verliep niet helemaal volgens plan. Norris raakte Max Verstappen
en beukte zo Piastri een beetje opzij. Het leidde tot spanningen
binnen McLaren, maar Martin Brundle vond de actie briljant. Hij
begint met een analyse van de start. "De ideale racelijn voor de
Formule 1 en alle nevenklassen loopt op dit tijdelijke
stratencircuit over de rechterkant van het rechte stuk langs de
pitstraat", begint Brundle aan zijn verhaal. "Die kant is daardoor
veel schoner en biedt meer grip. Dat zorgde ervoor dat George
Russell goed van zijn plek kwam, terwijl coureurs als Verstappen en
Lewis Hamilton aan de linkerkant minder goed wegkwamen." "Dat
bracht Piastri dicht bij Verstappen, waardoor aan de binnenkant de
deur openstond voor de snel gestarte Norris om succesvol aan te
vallen en de binnenlijn te pakken voor bocht drie. Het was
opportunistisch en ronduit briljant van Lando." Toch plaatst
Brundle een kanttekening. "Op het natte asfalt, en nadat hij de
achterkant van Verstappens Red Bull had geraakt en zijn voorvleugel
beschadigde, zette hij zijn agressieve inhaalactie voort door tegen
teamgenoot Piastri aan te stuiteren. Die was daar op zijn zachtst
gezegd niet van gecharmeerd. De wedstrijdleiding keek in de
openingsronde niet al te streng naar het incident, en er volgde dan
ook geen straf." Nucleaire schade Brundle had het incident al wel
zien aankomen. "Piastri riep het team op om er iets aan te doen,
gezien de 'geen contact'-regel tussen de coureurs, maar het team
weigerde in te grijpen. Het zal ongetwijfeld een pittige
nabespreking zijn geweest, en ik twijfel er geen moment aan dat de
verhoudingen tussen de twee McLaren-coureurs vanaf nu
onherroepelijk zullen veranderen. Dat was slechts een kwestie van
tijd." Daarna volgt een klemmende oproep aan McLaren. "Misschien
moet McLaren de twee rijders nu gewoon vrij laten om het onderling
uit te vechten, zonder inmenging en met de bokshandschoenen aan.
Eventuele nucleaire schade zal immers worden beperkt door de
noodzaak om races te finishen, punten te scoren, FIA-straffen te
vermijden, Verstappen van het lijf te houden en zuinig om te gaan
met de nieuwste onderdelen nu de focus steeds meer op 2026 ligt."
Brundle viel nog iets opvallends op. "Net als in Monza vroeg het
team ook dit keer aan Norris - de leidende McLaren-coureur met het
recht op de eerste pitstop - om dat voordeel op te geven, zodat hij
teamgenoot Piastri kon helpen zich te verdedigen tegen Leclerc en
zo meer punten te scoren. Maar ditmaal zei Norris 'nee' en dook hij
als eerste de pits in." "Toevallig was het vervolgens een
razendsnelle stop, terwijl Piastri juist te maken kreeg met een
rommelige tweede pitstop. Precies het omgekeerde van wat er in
Monza gebeurde. Norris had de juiste beslissing genomen, maar
ondanks dat hij Verstappen de hele race onder druk zette, vond hij
geen manier om de Red Bull te passeren, zelfs niet terwijl Max
hoorbaar klaagde over het schakelen en het gedrag van zijn auto",
sluit Brundle af.
Lando Norris kwam goed weg vanaf de vijfde plaats en opende direct
de aanval. De McLaren-coureur zag zelfs een gaatje aan de
binnenkant van bocht twee om teamgenoot Oscar Piastri, maar dat
verliep niet helemaal volgens plan. Norris raakte Max Verstappen
en beukte zo Piastri een beetje opzij. Het leidde tot spanningen
binnen McLaren, maar Martin Brundle vond de actie briljant. Hij
begint met een analyse van de start. "De ideale racelijn voor de
Formule 1 en alle nevenklassen loopt op dit tijdelijke
stratencircuit over de rechterkant van het rechte stuk langs de
pitstraat", begint Brundle aan zijn verhaal. "Die kant is daardoor
veel schoner en biedt meer grip. Dat zorgde ervoor dat George
Russell goed van zijn plek kwam, terwijl coureurs als Verstappen en
Lewis Hamilton aan de linkerkant minder goed wegkwamen." "Dat
bracht Piastri dicht bij Verstappen, waardoor aan de binnenkant de
deur openstond voor de snel gestarte Norris om succesvol aan te
vallen en de binnenlijn te pakken voor bocht drie. Het was
opportunistisch en ronduit briljant van Lando." Toch plaatst
Brundle een kanttekening. "Op het natte asfalt, en nadat hij de
achterkant van Verstappens Red Bull had geraakt en zijn voorvleugel
beschadigde, zette hij zijn agressieve inhaalactie voort door tegen
teamgenoot Piastri aan te stuiteren. Die was daar op zijn zachtst
gezegd niet van gecharmeerd. De wedstrijdleiding keek in de
openingsronde niet al te streng naar het incident, en er volgde dan
ook geen straf." Nucleaire schade Brundle had het incident al wel
zien aankomen. "Piastri riep het team op om er iets aan te doen,
gezien de 'geen contact'-regel tussen de coureurs, maar het team
weigerde in te grijpen. Het zal ongetwijfeld een pittige
nabespreking zijn geweest, en ik twijfel er geen moment aan dat de
verhoudingen tussen de twee McLaren-coureurs vanaf nu
onherroepelijk zullen veranderen. Dat was slechts een kwestie van
tijd." Daarna volgt een klemmende oproep aan McLaren. "Misschien
moet McLaren de twee rijders nu gewoon vrij laten om het onderling
uit te vechten, zonder inmenging en met de bokshandschoenen aan.
Eventuele nucleaire schade zal immers worden beperkt door de
noodzaak om races te finishen, punten te scoren, FIA-straffen te
vermijden, Verstappen van het lijf te houden en zuinig om te gaan
met de nieuwste onderdelen nu de focus steeds meer op 2026 ligt."
Brundle viel nog iets opvallends op. "Net als in Monza vroeg het
team ook dit keer aan Norris - de leidende McLaren-coureur met het
recht op de eerste pitstop - om dat voordeel op te geven, zodat hij
teamgenoot Piastri kon helpen zich te verdedigen tegen Leclerc en
zo meer punten te scoren. Maar ditmaal zei Norris 'nee' en dook hij
als eerste de pits in." "Toevallig was het vervolgens een
razendsnelle stop, terwijl Piastri juist te maken kreeg met een
rommelige tweede pitstop. Precies het omgekeerde van wat er in
Monza gebeurde. Norris had de juiste beslissing genomen, maar
ondanks dat hij Verstappen de hele race onder druk zette, vond hij
geen manier om de Red Bull te passeren, zelfs niet terwijl Max
hoorbaar klaagde over het schakelen en het gedrag van zijn auto",
sluit Brundle af.
					
				