Italiaanse media luiden gezamenlijk noodklok om 'Ferrari-nachtmerrie'
Alle kranten schrijven over spanningen bij Ferrari, te beginnen bij
La Gazzetta dello Sport : "Na de verlenging van het contract van
teambaas Fred Vasseur leek het wat beter te gaan en was de tweede
plaats in de strijd om het constructeurskampioenschap het doel voor
de rest van dit jaar. De maand september pakte echter anders uit
voor de Scuderia: 38 punten in de laatste vier GP's, ten opzichte
van Red Bull met 96 punten, McLaren met 91 punten en Mercedes met
89 punten. Een op sportief vlak dramatische balans." "Mercedes
staat inmiddels tweede in het kampioenschap terwijl Red Bull snel
dichterbij komt. Daar bovenop komt dat Ferrari er na de zomerstop
niet meer in slaagde om op het podium te eindigen, en dat terwijl
George Russell en Max Verstappen zelfs wisten te winnen in de
laatste weken na de zomerstop." "Vasseur erkent de problemen niet
en Lewis Hamilton lijkt op één lijn te zitten met Vasseur na afloop
van de race in Singapore, terwijl Charles Leclerc er een andere
kijk op heeft. Hij lijkt de meest realistische stem te hebben
binnen het team. Er lijkt ook geen eensgezind idee te zijn voor
2026", zo vervolgt de publicatie. "Het geduld voor de nog altijd
dromende Leclerc zou snel kunnen eindigen, zoals dat ook geldt voor
Hamilton, want op je 40ste zijn de dromen niet meer onbegrensd.
Winnen in 2026 is de enige oplossing voor deze oneindig lijkende
crisis, maar tegelijkertijd moet men oppassen om niet als de vierde
kracht te eindigen in het kampioenschap van dit seizoen." Corriere
dello Sport vreest ondertussen dat Ferrari op deze manier niet vast
zal kunnen houden aan Leclerc: "Het telkens aangeven aan de
coureurs dat ze rustiger moeten rijden om de remmen af te koelen,
is slechts de laatste van wat technische problemen. Het gaat al om
een bolide die aerodynamisch tekort komt en om snel te zijn heel
laag op de grond moet liggen, wat weer niet kan om een
diskwalificatie-debacle, zoals dat in China gebeurde, te
voorkomen." Ramp "Het lijkt er van buitenaf op dat helemaal niets
op dit moment werkt bij de Scuderia", sipt de krant. "Leclerc wijst
naar de bolide, Hamilton naar het team en Vasseur is al zes maanden
druk bezig met het zoeken naar excuses. Het zorgt allemaal voor
steeds meer spanningen in het team. Zo waren er op de zaterdagavond
flink wat discussies tussen de engineers en Vasseur, mede omdat
sommige engineers niet blij zouden zijn met de kritiek van Leclerc
over de bolide." "Zijn management spreekt dan ook met andere
teams, om de deuren voor 2027 open te houden. Kijkend naar Ferrari
en de mensen die nu aanwezig zijn, is er de vrees dat ze de
spanningen van nu meenemen in de nieuwe auto voor 2026 die voor een
groot deel het lot van de komende vijf jaar zal bepalen." "Een
ramp. Een nachtmerrie", zo kopt Autosprint . "Na de zomerstop is
het een ramp bij Ferrari. De bepalende mensen komen daarnaast met
sterk uiteenlopende gedachten over hoe en wat de problemen zijn. Er
overheerst nu een chaos binnen het team." "Het lijkt erop dat er
binnen het team helemaal niets meer loopt op het moment. Al in mei
van dit jaar schreven we dat er moest worden opgehouden met het
schrijven van een boek vol excuses, maar toch gaat men daarmee
door. In de tussentijd werd zelfs het contract van Vasseur
verlengd. Toch lijkt er geen leider te zijn op dit moment bij
Ferrari, ook de president komt niet met duidelijke woorden."
La Gazzetta dello Sport : "Na de verlenging van het contract van
teambaas Fred Vasseur leek het wat beter te gaan en was de tweede
plaats in de strijd om het constructeurskampioenschap het doel voor
de rest van dit jaar. De maand september pakte echter anders uit
voor de Scuderia: 38 punten in de laatste vier GP's, ten opzichte
van Red Bull met 96 punten, McLaren met 91 punten en Mercedes met
89 punten. Een op sportief vlak dramatische balans." "Mercedes
staat inmiddels tweede in het kampioenschap terwijl Red Bull snel
dichterbij komt. Daar bovenop komt dat Ferrari er na de zomerstop
niet meer in slaagde om op het podium te eindigen, en dat terwijl
George Russell en Max Verstappen zelfs wisten te winnen in de
laatste weken na de zomerstop." "Vasseur erkent de problemen niet
en Lewis Hamilton lijkt op één lijn te zitten met Vasseur na afloop
van de race in Singapore, terwijl Charles Leclerc er een andere
kijk op heeft. Hij lijkt de meest realistische stem te hebben
binnen het team. Er lijkt ook geen eensgezind idee te zijn voor
2026", zo vervolgt de publicatie. "Het geduld voor de nog altijd
dromende Leclerc zou snel kunnen eindigen, zoals dat ook geldt voor
Hamilton, want op je 40ste zijn de dromen niet meer onbegrensd.
Winnen in 2026 is de enige oplossing voor deze oneindig lijkende
crisis, maar tegelijkertijd moet men oppassen om niet als de vierde
kracht te eindigen in het kampioenschap van dit seizoen." Corriere
dello Sport vreest ondertussen dat Ferrari op deze manier niet vast
zal kunnen houden aan Leclerc: "Het telkens aangeven aan de
coureurs dat ze rustiger moeten rijden om de remmen af te koelen,
is slechts de laatste van wat technische problemen. Het gaat al om
een bolide die aerodynamisch tekort komt en om snel te zijn heel
laag op de grond moet liggen, wat weer niet kan om een
diskwalificatie-debacle, zoals dat in China gebeurde, te
voorkomen." Ramp "Het lijkt er van buitenaf op dat helemaal niets
op dit moment werkt bij de Scuderia", sipt de krant. "Leclerc wijst
naar de bolide, Hamilton naar het team en Vasseur is al zes maanden
druk bezig met het zoeken naar excuses. Het zorgt allemaal voor
steeds meer spanningen in het team. Zo waren er op de zaterdagavond
flink wat discussies tussen de engineers en Vasseur, mede omdat
sommige engineers niet blij zouden zijn met de kritiek van Leclerc
over de bolide." "Zijn management spreekt dan ook met andere
teams, om de deuren voor 2027 open te houden. Kijkend naar Ferrari
en de mensen die nu aanwezig zijn, is er de vrees dat ze de
spanningen van nu meenemen in de nieuwe auto voor 2026 die voor een
groot deel het lot van de komende vijf jaar zal bepalen." "Een
ramp. Een nachtmerrie", zo kopt Autosprint . "Na de zomerstop is
het een ramp bij Ferrari. De bepalende mensen komen daarnaast met
sterk uiteenlopende gedachten over hoe en wat de problemen zijn. Er
overheerst nu een chaos binnen het team." "Het lijkt erop dat er
binnen het team helemaal niets meer loopt op het moment. Al in mei
van dit jaar schreven we dat er moest worden opgehouden met het
schrijven van een boek vol excuses, maar toch gaat men daarmee
door. In de tussentijd werd zelfs het contract van Vasseur
verlengd. Toch lijkt er geen leider te zijn op dit moment bij
Ferrari, ook de president komt niet met duidelijke woorden."
