Waarom Red Bull de auto van Verstappen nog steeds doorontwikkelt

Het Formule 1-seizoen van Red Bull krijgt langzaam twee gezichten.
McLaren was aan het begin van het jaar aanzienlijk sneller dan de
renstal waarvoor Max Verstappen en Yuki Tsunoda uitkomen, iets wat
uiteindelijk Christian Horner zijn baan kostte. De Brit moest na
twintig jaar trouwe dienst vertrekken vanwege de magere resultaten.
Laurent Mekies nam het stokje direct van hem over, waarna een
stormachtige ontwikkeling op gang kwam. Enerzijds lag dat aan een
al langer geplande vloerupdate voor Monza, anderzijds drukt Mekies
duidelijk zijn stempel. Red Bull vertrouwt bij belangrijke
beslissingen meer op de input van Verstappen, die uiteindelijk de
resultaten moet leveren. Dat wierp al vruchten af met zeges in
Italië en Azerbeidzjan, en een tweede plaats in Singapore. Toch is
de ontwikkeling van Red Bull opvallend. Want waar de meeste teams,
waaronder McLaren, zich al volledig op 2026 richten, blijft Red
Bull de RB21 langer doorontwikkelen. Grote updates zijn het niet,
maar het technische team voegt nog steeds kleine wijzigingen door.
Dat geld kan binnen de budget cap niet meer voor volgend seizoen
gebruikt worden. In 2026 verschijnt Red Bull voor het eerst met een
eigen krachtbron aan de start - de grootste uitdaging van het team
tot nu toe. Kennis Mekies legde na de Grand Prix van Singapore
tegenover onder meer RacingNews365 ook uit waarom Red Bull voor
deze aanpak heeft gekozen. "Vanuit het perspectief van Red Bull
Racing was het belangrijk om te begrijpen of dit project nog meer
performance kon bieden. Het is cruciaal dat we dit tot op de bodem
uitzoeken, want we zullen volgend jaar ons project, zelfs als de
regels volledig anders zijn, beoordelen en verder ontwikkelen met
dezelfde tools en dezelfde methodes." "Het is daarom erg belangrijk
dat we met deze auto nagaan of onze manier van dataverwerking
klopt, dat ons ontwikkelplan correct is, en of dat de gewenste
performance oplevert. Dat zou vertrouwen geven voor de winter.
Natuurlijk heeft het ongetwijfeld gevolgen voor het 2026-project,
maar wij vinden dat dit de juiste afweging is, zonder te kijken
naar wat de andere teams doen." Het verhaal van Mekies is helder en
kan op meerdere manieren Red Bull helpen. Allereerst wijst hij op
de tools en aanpak van Red Bull, aangezien op dat vlak wel degelijk
iets is veranderd onder zijn leiding. Het team luistert zoals
gezegd meer naar Verstappen, maar doet ongetwijfeld op de
achtergrond nog meer anders om ook daadwerkelijk aan zijn wensen te
voldoen. Dat staat echter in de kinderschoenen en vereist
bevestiging richting 2026. Meenemen Bovendien wijst Mekies op het
ontwikkelplan van Red Bull. Aan het begin van het seizoen werden
grote problemen vastgesteld die Red Bull geleidelijk heeft opgelost
met updates. Voor 2026 heeft Red Bull waarschijnlijk vooral de
mechaniek van de auto in het achterhoofd, omdat je bepaalde
aspecten van een auto meeneemt richting een nieuwe regelcyclus.
Niet veel, maar ieder beetje helpt. Van Red Bull is bijvoorbeeld
bekend dat ze lange tijd veel moeite hadden met hobbels en
kerbstones. Dat komt grotendeels door het concept in combinatie met
de huidige reglementen, omdat auto's ontzettend stijf worden
afgesteld bij de ophanging. De Red Bull-auto's van de afgelopen
jaren reageerden daar niet goed op, met problemen op
stratencircuits tot gevolg. Toch speelt ook de filosofie van een
bolide een rol. Kies je bij de voor- en achterwielophanging voor
een push- of pull rod-systeem en wat voor gevolgen heeft dat voor
het rijgedrag? Het is een voorbeeld, maar Red Bull wilde op dat
vlak wel stappen zetten om dat ook in 2026 toe te kunnen passen.
Dat Verstappen als tweede over de streep kwam in Singapore en
weinig balansproblemen rapporteerde, laat zien dat ze op de goede
weg zijn. De beslissing om de RB21 door te ontwikkelen, kan dus
volgens Mekies gevolgen voor 2026 met zich meebrengen. Daar hoeven
echter nog geen zorgen over te bestaan, want ook in 2021 voerde Red
Bull nog lang updates door om Verstappen aan zijn eerste titel te
helpen. Bij de start van de huidige reglementen in 2022 stond het
team er toen ook goed bij. En als nu de nieuwe aanpak werkt, plukt
Red Bull daar alleen maar vruchten van in 2026 en de jaren daarna.

Top Headlines

Oudere Top Headlines