Mercedes-coureurs: 'We moeten motor en topsnelheid drastisch aanpakken'
Hoewel Mercedes ook dit seizoen weinig reden tot klagen heeft, staan de coureurs nog altijd op scherp en blijven kritisch. Dat is natuurlijk coureurs-eigen, maar met de toegenomen concurrentie van Ferrari en Honda heeft met name de motorenafdeling reden om de winterstop zo kort mogelijk te laten duren.
In 2019 waren Lewis Hamilton en Valtteri Bottas dominant in hun Mercedessen: in de eerste twaalf wedstrijden reden zij de rest van het veld naar huis. Op de dramatische weekenden in Oostenrijk en Duitsland na, heeft het team eigenlijk constant gepresteerd. Op het seizoenseinde is de strijd om de overwinningen echter veel intenser geworden dan eerst.
Ferrari kwam langszij en presteerde met name op acceleratie uit langzame bochten bijzonder goed, en Honda kon zelfs indruk maken op hoge banen zoals Mexico en Brazilië. Mercedes kwam er in die situaties minder goed van af, en tot overmaat van ramp plofte Bottas' Power Unit in de Braziliaanse race. Er is nog geen reden voor paniek, maar voor 2020 moet men hard aan het werk, vinden de coureurs.
Bottas merkt tekort aan topsnelheid
Bottas: 'Ons chassis is erg goed, er valt weinig tot niets te klagen over hoe de wagen zich gedraagt. We hebben ons goed ontwikkeld gedurende het seizoen. Wel komen we topsnelheid tekort. Dat komt door efficiëntie en door de brute kracht.' Hamilton zet vooral in op de lat hoger leggen in zijn algemeen. 'Hard werken en volgas ontwikkelen, dat moet ons doel zijn', aldus AMuS .
De filosofie van Mercedes bestaat uit een serieus sterke allrounder ontwikkelen. Dat betekent dat de bolide het eigenlijk op alle circuits goed doet, en eigenlijk op ieder front (grip in langzame, gemiddelde en snelle bochten, betrouwbaarheid, bandenslijtage) het in ieder geval zeer goed doet.
De gedachte om vanuit een bijzonder goed gemiddelde opeens uit te gaan blinken op een front als topsnelheid, wordt enorm lastig als de omstandigheden niet enorm veranderen. Daarnaast is het team waarschijnlijk vooral gericht op de voorbereiding op 2021, waarin een flinke regelrevolutie plaatsvindt die laatkomers ongenadig hard zal verrassen. (Foto: Mercedes AMG F1)