Brownlaat laat dispuut achter zich: 'Allereerst mijn felicitaties'


Na het 2017-seizoen zette McLaren Honda aan de kant als motorleverancier. Je zou verwachten dat teambaas Zak Brown bitter is over deze beslissing, nu Red Bull met de Honda krachtbron steeds meer winst behaalt. Uit de persconferentie op de vrijdag blijkt dit niet het geval en steekt Brown juist de loftrompet over de Japanse motorfabrikant.
In 2019 weet McLaren het tij te keren, terwijl ze rijden met een motor van Renault. Na de vraag of Zak Brown spijt heeft van het beëindigen van het contract met Honda zegt hij ontwijkent: 'Allereerst mijn felicitaties aan Honda. Het is geweldig dat ze in de sport blijven en hun langere verblijf is positief voor de Formule 1. Ik denk ook dat credits voor Helmut Marko op zijn plaats zijn, aangezien hij een goede strategische keuze heeft gemaakt door de Honda-motor eerst in zijn B-team te schroeven. Met Christian (Horner red.) en Franz (Tost red.) heeft hij twee prima luitenants die de teams runnen en nu winnen ze races. Dat is goed voor hen.’
Nadat McLaren de overstap waagde naar Renault, bewandelde Toro Rosso en later Red Bull de omgekeerde weg. Voor Renault was dit enigszins een opluchting omdat het niet meer verslagen zou worden door een klantenteam. Dat McLaren het stokje overnam kwam dan ook als een verrassing. Over de pijnlijke machtsverhoudingen zegt de teambaas van Renault, Cyril Abiteboul:
'Oké, we zijn verslagen door ons klantenteam, maar McLaren is een geweldige renstal. Soms heb je gewoon verandering nodig. Om te begrijpen waar je nu staat en wat er beter kan. Ik denk dat toen zij (McLaren) naar ons toekwamen, wij een maatstaf waren. Niet zozeer een maatstaaf in de zin van de beste, maar wel in de zin van dat McLaren wist waartoe wij in staat waren met Red Bull. Ik ben van mening dat onze motor de beste vooruitgang heeft geboekt gedurende de winter, dus dat is mooi. Het is niet genoeg, dat blijkt.'
Herorganisering Renault
Het is duidelijk dat er iets verkeerd gaat bij het Franse team, ironisch genoeg is McLaren het voorbeeld, in de weg naar het uit het slijk trekken van Renault.  'We hebben de aerodynamica-afdeling gereorganiseerd en iemand aangesteld die bekend is met de wederopstanding van McLaren; Pat Fry. Daar zal het voor ons niet ophouden. Wat belangrijk is, is dat we constant bekijken wat er goed gaat en wat niet. Dat is wat McLaren heeft gedaan en dat is wat wij doen.'
Na 2020 heeft Renault geen last van competitie binnen de klantenteams, aangezien McLaren dan overstapt op Mercedemotoren. (Foto: McLaren F1 Media)

Top Headlines

Oudere Top Headlines