McLaren bekritiseerd vanwege 'manipulatie': "Dat is een onmogelijke situatie"
Wie pakt toch de wereldtitel in het Formule 1-seizoen 2025? Oscar
Piastri en Lando Norris lijken de grootste kanshebbers te zijn in
die strijd, maar inmiddels komt ook Max Verstappen om de hoek
kijken. In Singapore wist de Nederlander opnieuw in te lopen op de
beide McLaren-coureurs, waarvan Piastri duidelijk de minst blije
was tijdens de race. De Australiër startte vanaf P3, maar verloor
vlak na de start een positie aan teamgenoot Norris. Die had
ondertussen eerst Verstappen geraakt, om vervolgens in contact te
komen met Piastri. De WK-leider was duidelijk niet te spreken over
die actie en hoopte dat de leiding van McLaren de twee coureurs
weer van positie zou laten wisselen, maar dat gebeurde niet.
Uiteindelijk eindigde Norris op P3, met Piastri op de vierde
plaats. Hoe kijkt voormalig F1-coureur Derek Daly eigenlijk naar
het incident in de eerste ronde? "Wat Norris in de eerste ronde
deed, was een race-incident. Ze zijn aan het racen. Als we straffen
opleggen... Ik vind dat er te veel straffen worden opgelegd. Maar
als we meer straffen opleggen voor wat er met Norris in de tweede
bocht is gebeurd, denk ik dat we de F1 zo gaan saneren dat het niet
echt racen meer is." "Maar hier is het probleem: Piastri vindt dat
McLaren hem gelijker moet behandelen als hij aan de verkeerde kant
van het hek staat, en Norris vindt hetzelfde. Ze hebben dus
onenigheid gecreëerd door de situatie te manipuleren om twee nummer
één-coureurs te hebben. Dat is een onmogelijke situatie", aldus
Daly. Precedent Dan gaat Daly terug naar de race op Monza, waar een
verkeerde pitstop van Norris ervoor zorgde dat Piastri voor zijn
teamgenoot terechtkwam. Maar dat werd niet veel later
teruggedraaid. "Het was absoluut verkeerd om dat te doen, maar dat
heeft een precedent geschapen voor verwarring en consternatie
verderop in het seizoen. Een trage pitstop is voor het team. Je
kunt niet één team, één kant van de garage die een fout heeft
gemaakt, belonen door te proberen die (fout) te elimineren." "Dat
heeft geleid tot een situatie waarin de coureurs er geen twijfel
over hebben: 'Dat had je niet moeten doen. Waarom heb je dat
gedaan? Waarom heb je dit niet gedaan?' Ik denk niet dat we hier
het laatste van hebben gezien", zegt hij tot slot.
Piastri en Lando Norris lijken de grootste kanshebbers te zijn in
die strijd, maar inmiddels komt ook Max Verstappen om de hoek
kijken. In Singapore wist de Nederlander opnieuw in te lopen op de
beide McLaren-coureurs, waarvan Piastri duidelijk de minst blije
was tijdens de race. De Australiër startte vanaf P3, maar verloor
vlak na de start een positie aan teamgenoot Norris. Die had
ondertussen eerst Verstappen geraakt, om vervolgens in contact te
komen met Piastri. De WK-leider was duidelijk niet te spreken over
die actie en hoopte dat de leiding van McLaren de twee coureurs
weer van positie zou laten wisselen, maar dat gebeurde niet.
Uiteindelijk eindigde Norris op P3, met Piastri op de vierde
plaats. Hoe kijkt voormalig F1-coureur Derek Daly eigenlijk naar
het incident in de eerste ronde? "Wat Norris in de eerste ronde
deed, was een race-incident. Ze zijn aan het racen. Als we straffen
opleggen... Ik vind dat er te veel straffen worden opgelegd. Maar
als we meer straffen opleggen voor wat er met Norris in de tweede
bocht is gebeurd, denk ik dat we de F1 zo gaan saneren dat het niet
echt racen meer is." "Maar hier is het probleem: Piastri vindt dat
McLaren hem gelijker moet behandelen als hij aan de verkeerde kant
van het hek staat, en Norris vindt hetzelfde. Ze hebben dus
onenigheid gecreëerd door de situatie te manipuleren om twee nummer
één-coureurs te hebben. Dat is een onmogelijke situatie", aldus
Daly. Precedent Dan gaat Daly terug naar de race op Monza, waar een
verkeerde pitstop van Norris ervoor zorgde dat Piastri voor zijn
teamgenoot terechtkwam. Maar dat werd niet veel later
teruggedraaid. "Het was absoluut verkeerd om dat te doen, maar dat
heeft een precedent geschapen voor verwarring en consternatie
verderop in het seizoen. Een trage pitstop is voor het team. Je
kunt niet één team, één kant van de garage die een fout heeft
gemaakt, belonen door te proberen die (fout) te elimineren." "Dat
heeft geleid tot een situatie waarin de coureurs er geen twijfel
over hebben: 'Dat had je niet moeten doen. Waarom heb je dat
gedaan? Waarom heb je dit niet gedaan?' Ik denk niet dat we hier
het laatste van hebben gezien", zegt hij tot slot.
