Pirelli laat licht schijnen op kritiek Verstappen over veelbesproken band

Bandenfabrikant Pirelli kwam in 2024 met een nieuw idee voor dit
jaar: een zachtere bandencompound. Door de introductie van de
zachte C6-compound zou vooral het racen op stratencircuits erop
vooruit moeten gaan, al blijkt dat in de praktijk toch anders te
werken. Dat is de conclusie die Max Verstappen trok na het gebruik
van de C6-band in Baku.  Veel coureurs kozen er in de straten van
de Azerbeidzjaanse hoofdstad voor om de mediums te bewaren voor de
kwalificatie, in plaats van de softs. Verstappen kwam dan ook met
een duidelijke conclusie: "Ik denk dat ik er wel een keer met
Pirelli over wil gaan praten dat ze die band gewoon lekker
thuislaten. Het maakt het voor een heel weekend heel lastig, omdat
je tot aan de kwalificatie totaal geen referentie hebt op de
mediums. Het heeft ook niet echt heel veel zin. Als die band hier
al niet werkt en in Monaco, Imola en Canada ook niet, dan kan je
hem beter thuislaten." Pirelli-topman Mario Isola heeft de
opmerkingen van Verstappen ook meegekregen, maar stelt de
Nederlander enigszins gerust in gesprek met Motorsport.com . "Ik
heb zijn opmerkingen gelezen. Ik ben nog niet in de gelegenheid
geweest om er met Max over te praten, maar dat zal ik nog wel gaan
doen. Het is sowieso niet heel urgent, aangezien de C6 dit jaar in
geen enkele race meer zal worden gebruikt."  C6 blijft thuis De
beslissing om de C6 voor de rest van het seizoen thuis te laten was
al genomen voor Verstappen van zich liet horen over de situatie. In
eerste instantie zou de compound namelijk ook gebruikt gaan worden
in Singapore én Las Vegas, maar Isola heeft een goede reden voor
het afkappen van dat plan. "Het komt doordat de banden in Singapore
meer te verduren krijgen, en in Las Vegas is de temperatuur een
factor om rekening mee te houden. Daardoor zou je graining kunnen
krijgen, en daardoor was de C6 voor die races uiteindelijk geen
optie meer."  De keuze om de compound niet mee te nemen naar Las
Vegas vraagt vooral om uitleg, weet Isola. Het zou onder koelere
omstandigheden immers makkelijker moeten zijn om een zachte
compound aan de praat te krijgen. "Dat is waar, maar aan de andere
kant geldt ook: des te zachter de compound, des te makkelijker het
is om in koude omstandigheden graining te krijgen." "Wat graining
betreft, dan beschadig je de band vooral in het eerste deel van een
stint. Als de band net uit de bandenwarmers komt, is die weliswaar
warm, maar nog niet helemaal op arbeidstemperatuur. De compound is
dan nog wat fragiel en heeft minder mechanische weerstand. Als je
de band in deze eerste fase beschadigt, kun je er daarna geen
schone ronden meer mee rijden. In dat opzicht was het beter om bij
C3, C4 en C5 te blijven." 'Niet oneens' Toch was het gebruik van de
C6 niet alleen maar negatief, benadrukt Isola. "Als we iets
positiefs uit de bandenallocatie voor Baku willen halen, is het dat
het in ieder geval de kwalificatie interessant heeft gemaakt.
Sommige coureurs wilden de C5 (mediums in Baku, red.) gebruiken,
anderen de C6. De C6 was qua pure performance nog steeds iets
sneller, alleen niet veel. Een paar tienden per ronde. Wel sneller,
maar ook lastiger te gebruiken."  De topman van Pirelli kan zich
dan ook wel voorstellen waar de frustratie bij Verstappen vandaan
kwam. "We zijn ons er volledig van bewust dat de C5 en C6 momenteel
heel dicht bij elkaar zitten. Voor volgend jaar willen we de delta
tussen beide compounds groter maken, om echt een aparte positie
voor de C6 te creëren." "Dit jaar hebben we voor het eerst een C6
geïntroduceerd en daar hebben we van geleerd. We weten dat het
verschil groter moet zijn als we de banden voor volgend jaar
homologeren. Ik begrijp de opmerkingen van Max en die zijn niet
heel anders dan wat wij zelf hebben geanalyseerd. Ik ben het in
ieder geval niet met Max oneens."

Top Headlines

Oudere Top Headlines