Grote Ferrari-zorg aangekaart: "Dat gaat volgend jaar niet veranderen"
Na achttien Formule 1 Grands Prix in 2025 heeft Ferrari nog altijd
geen GP-overwinning geboekt. Het enige succes is tot nu toe de
overwinning van Lewis Hamilton tijdens de sprintrace in China
geweest. Verder moet de Italiaanse trots het doen met vijf
podiumplaatsen voor Charles Leclerc. En de Scuderia staat momenteel
nog op P3 in het constructeurskampioenschap, maar Red Bull is ze
inmiddels genaderd tot acht punten. Het leidt tot de volgende
conclusie van voormalig F1-coureur Derek Daly. "Ferrari heeft van
alle teams op de grid de grootste problemen. Ik geloof niet dat ze
de nodige maatregelen zullen treffen om het te verhelpen", vertelt
Daly in gesprek met RacingNews365 , waarna hij vervolgt over
Hamilton. "Lewis Hamilton is een van de grootste succesverhalen die
de F1 ooit heeft gekend. Hij is als enige verantwoordelijk voor het
feit dat de F1 op plaatsen is gekomen waar ze nog nooit eerder zijn
geweest, zoals de modewereld. Hij had het voorkomen van een
kampioen, zoals niemand anders die ik me kan herinneren." Feedback
Daly vervolgt zijn verhaal: "De manier waarop hij zich gedroeg, hoe
hij zich kleedde en hoe hij reed. Die dagen zijn voorbij. Ze komen
nooit meer terug. Er komt een moment in het leven van elke atleet
waarop je instincten en reflexen nooit meer zo goed zijn als
vijftien jaar eerder. Die dagen zijn dus voorbij voor Ferrari. Het
aantrekken van Hamilton was, zo moet ik geloven, een
marketingbeslissing, en geen pure racebeslissing." Dan kaart de Ier
een grote zorg aan. "Elk team dat op het hoogste niveau presteert,
heeft naar mijn mening twee coureurs met tegengestelde
vaardigheden. Coureurs die snelle reflexen hebben en op elk moment
in staat zijn om alles eruit te halen. Als zij in de auto zitten,
gaat de auto zo snel als hij maar kan. En dan heb je een coureur
met gevoel, die de auto kan lezen, daarover rapporteert, feedback
geeft, waarop de engineers vertrouwen en die vervolgens een snelle
auto kan ontwikkelen." "De een stimuleert de ander en vice versa.
Op dit moment heeft Ferrari twee coureurs met snelle reflexen. Ik
geloof niet dat een van beide coureurs de engineers feedback geeft
om een snellere auto te bouwen, en dat zal volgend jaar niet
veranderen. Dus met die twee briljante, snelle coureurs met snelle
reflexen geloof ik niet dat ze ooit genoeg feedback zullen krijgen
om auto's te ontwikkelen en te bouwen die snel genoeg zijn", zegt
Daly tot besluit.
geen GP-overwinning geboekt. Het enige succes is tot nu toe de
overwinning van Lewis Hamilton tijdens de sprintrace in China
geweest. Verder moet de Italiaanse trots het doen met vijf
podiumplaatsen voor Charles Leclerc. En de Scuderia staat momenteel
nog op P3 in het constructeurskampioenschap, maar Red Bull is ze
inmiddels genaderd tot acht punten. Het leidt tot de volgende
conclusie van voormalig F1-coureur Derek Daly. "Ferrari heeft van
alle teams op de grid de grootste problemen. Ik geloof niet dat ze
de nodige maatregelen zullen treffen om het te verhelpen", vertelt
Daly in gesprek met RacingNews365 , waarna hij vervolgt over
Hamilton. "Lewis Hamilton is een van de grootste succesverhalen die
de F1 ooit heeft gekend. Hij is als enige verantwoordelijk voor het
feit dat de F1 op plaatsen is gekomen waar ze nog nooit eerder zijn
geweest, zoals de modewereld. Hij had het voorkomen van een
kampioen, zoals niemand anders die ik me kan herinneren." Feedback
Daly vervolgt zijn verhaal: "De manier waarop hij zich gedroeg, hoe
hij zich kleedde en hoe hij reed. Die dagen zijn voorbij. Ze komen
nooit meer terug. Er komt een moment in het leven van elke atleet
waarop je instincten en reflexen nooit meer zo goed zijn als
vijftien jaar eerder. Die dagen zijn dus voorbij voor Ferrari. Het
aantrekken van Hamilton was, zo moet ik geloven, een
marketingbeslissing, en geen pure racebeslissing." Dan kaart de Ier
een grote zorg aan. "Elk team dat op het hoogste niveau presteert,
heeft naar mijn mening twee coureurs met tegengestelde
vaardigheden. Coureurs die snelle reflexen hebben en op elk moment
in staat zijn om alles eruit te halen. Als zij in de auto zitten,
gaat de auto zo snel als hij maar kan. En dan heb je een coureur
met gevoel, die de auto kan lezen, daarover rapporteert, feedback
geeft, waarop de engineers vertrouwen en die vervolgens een snelle
auto kan ontwikkelen." "De een stimuleert de ander en vice versa.
Op dit moment heeft Ferrari twee coureurs met snelle reflexen. Ik
geloof niet dat een van beide coureurs de engineers feedback geeft
om een snellere auto te bouwen, en dat zal volgend jaar niet
veranderen. Dus met die twee briljante, snelle coureurs met snelle
reflexen geloof ik niet dat ze ooit genoeg feedback zullen krijgen
om auto's te ontwikkelen en te bouwen die snel genoeg zijn", zegt
Daly tot besluit.
