Verpletterende nederlaag Hamilton bewijst dat Verstappen de titel kan winnen
Max Verstappen zit in een wel heel opmerkelijke positie. Met nog
zes raceweekenden te gaan staat hij 63 punten achter WK-leider
Oscar Piastri, en met de recente opmars van Verstappen en Red Bull
Racing wordt er zelfs alweer gesproken over een vijfde titel voor
de Nederlander. Velen bestempelen de opgave als ontzettend lastig
en misschien zelfs onmogelijk, maar een rekensom bevestigt wel dat
van dat laatste geen sprake is. In 2007 zat Kimi Räikkönen namelijk
in een veel lastigere positie, maar hij kreeg het ook voor elkaar
Lewis Hamilton te verslaan in de titelstrijd. En die gedachte is
reden voor optimisme voor Verstappen en Red Bull. Het zit 'm
namelijk allemaal in de hoeveelheid punten die de jagende partij
tekort komt ten opzichte van de WK-leider. Verstappens 273 punten
komen overeen met 81,3% van de 336 punten die Piastri op dit moment
op zijn naam heeft staan. Met nog zes raceweekenden te gaan,
precies 25% van het seizoen, is er nog ruimte om dat gat te
dichten. En dat is haalbaar, zo toont de prestatie van Räikkönen
wel aan. De Finse coureur had in 2007 namelijk 74 punten gescoord,
ten opzichte van de 92 van Hamilton, met nog zo'n vier races te
gaan. Voor Räikkönen kwam zijn puntentotaal overeen met 80,4% van
het totaal van Hamilton, dat hij moest dichten in de overgebleven
24% van het seizoen. Belangrijk voorbeeld Verstappen heeft dus niet
alleen een kleinere achterstand, maar wat percentage betreft ook
nog langer de tijd om stappen te zetten. Zijn achterstand, die 63
punten, is namelijk 36% van het aantal nog te verdelen punten (174)
in de komende zes raceweekenden, inclusief drie sprintraces. Voor
Räikkönen was dat 42,5%, want hij stond 17 punten achter Hamilton
en kon er in de overgebleven vier raceweekenden in totaal nog 40
scoren. Maar het seizoen van 2025 zit natuurlijk heel anders in
elkaar dan in 2007. Tegenwoordig krijgen coureurs aanzienlijk meer
punten voor een overwinning, waardoor de tussenstand nog alle
kanten op kan. Om dat even in beeld te brengen: Räikkönen kon in
2007 maximaal 10 punten scoren in een weekend, voor Verstappen en
co staat dat maximum op 33 in een sprintweekend (en 25 in een
normaal raceweekend). Buiten alle rekensommen om bewijst de
prestatie van Räikkönen echter ook een ander feit. Een Formule
1-titel is nooit beslist tot de finishvlag valt aan het einde van
de laatste race. De Fin wist de titel met overwinningen in China en
Brazilië nog te pakken, terwijl Hamilton juist significante fouten
maakte. En die fouten zitten in een klein hoekje. Ook voor Piastri.
Verstappen zal dus geluk nodig hebben, maar onmogelijk is het
niet. De berekeningen zijn gebaseerd op een X-post van
@SpannersReady, de host van The Missed Apex Podcast.
zes raceweekenden te gaan staat hij 63 punten achter WK-leider
Oscar Piastri, en met de recente opmars van Verstappen en Red Bull
Racing wordt er zelfs alweer gesproken over een vijfde titel voor
de Nederlander. Velen bestempelen de opgave als ontzettend lastig
en misschien zelfs onmogelijk, maar een rekensom bevestigt wel dat
van dat laatste geen sprake is. In 2007 zat Kimi Räikkönen namelijk
in een veel lastigere positie, maar hij kreeg het ook voor elkaar
Lewis Hamilton te verslaan in de titelstrijd. En die gedachte is
reden voor optimisme voor Verstappen en Red Bull. Het zit 'm
namelijk allemaal in de hoeveelheid punten die de jagende partij
tekort komt ten opzichte van de WK-leider. Verstappens 273 punten
komen overeen met 81,3% van de 336 punten die Piastri op dit moment
op zijn naam heeft staan. Met nog zes raceweekenden te gaan,
precies 25% van het seizoen, is er nog ruimte om dat gat te
dichten. En dat is haalbaar, zo toont de prestatie van Räikkönen
wel aan. De Finse coureur had in 2007 namelijk 74 punten gescoord,
ten opzichte van de 92 van Hamilton, met nog zo'n vier races te
gaan. Voor Räikkönen kwam zijn puntentotaal overeen met 80,4% van
het totaal van Hamilton, dat hij moest dichten in de overgebleven
24% van het seizoen. Belangrijk voorbeeld Verstappen heeft dus niet
alleen een kleinere achterstand, maar wat percentage betreft ook
nog langer de tijd om stappen te zetten. Zijn achterstand, die 63
punten, is namelijk 36% van het aantal nog te verdelen punten (174)
in de komende zes raceweekenden, inclusief drie sprintraces. Voor
Räikkönen was dat 42,5%, want hij stond 17 punten achter Hamilton
en kon er in de overgebleven vier raceweekenden in totaal nog 40
scoren. Maar het seizoen van 2025 zit natuurlijk heel anders in
elkaar dan in 2007. Tegenwoordig krijgen coureurs aanzienlijk meer
punten voor een overwinning, waardoor de tussenstand nog alle
kanten op kan. Om dat even in beeld te brengen: Räikkönen kon in
2007 maximaal 10 punten scoren in een weekend, voor Verstappen en
co staat dat maximum op 33 in een sprintweekend (en 25 in een
normaal raceweekend). Buiten alle rekensommen om bewijst de
prestatie van Räikkönen echter ook een ander feit. Een Formule
1-titel is nooit beslist tot de finishvlag valt aan het einde van
de laatste race. De Fin wist de titel met overwinningen in China en
Brazilië nog te pakken, terwijl Hamilton juist significante fouten
maakte. En die fouten zitten in een klein hoekje. Ook voor Piastri.
Verstappen zal dus geluk nodig hebben, maar onmogelijk is het
niet. De berekeningen zijn gebaseerd op een X-post van
@SpannersReady, de host van The Missed Apex Podcast.
