Ferrari maakt enorme fout in Singapore
Remproblemen zijn dit seizoen constant een aandachtspunt geweest
voor Ferrari, maar in Singapore kwamen ze duidelijker aan het licht
dan op andere circuits. Al tijdens de vrije trainingen ontstond er
een opvallend probleem, met een aanzienlijk temperatuurverschil
tussen de rechter- en linkerachterrem. Dat probleem had zich eerder
al voorgedaan, maar keerde op een circuit dat zwaar is voor de
remmen weer in alle hevigheid terug. Het was dan ook geen toeval
dat Charles Leclerc vanaf de achtste ronde moest omgaan met het
temperatuurverschil tussen zijn rechter- en linkerachterrem. Hij
kreeg de opdracht om lift and coast toe te passen, bij Ferrari ook
wel LICO genoemd. Ondanks die inspanningen breidde het probleem
zich uiteindelijk ook uit naar de vooras. Het was eigenlijk al te
voorzien dat Singapore, met de opeenvolging van remzones en het
beperkte aantal korte rechte stukken voor koeling, een moeilijke
uitdaging zou vormen op dit vlak. Des te opmerkelijker is het
daarom dat Ferrari in aanloop naar het weekend in Marina Bay de
remventilatie niet had vergroot. Het herhaald optreden van dit
probleem lijkt bovendien te wijzen op een structureel probleem in
het ontwerp van de SF-25. Het toont aan dat de focus op
performance, dat sowieso al achterbleef bij de verwachtingen, ertoe
heeft geleid dat men uit angst om de efficiëntie op de rechte
stukken verder te schaden, een bijna zelfdestructieve keuze heeft
gemaakt, waarbij de thermische belasting van de remmen ernstig werd
onderschat.
voor Ferrari, maar in Singapore kwamen ze duidelijker aan het licht
dan op andere circuits. Al tijdens de vrije trainingen ontstond er
een opvallend probleem, met een aanzienlijk temperatuurverschil
tussen de rechter- en linkerachterrem. Dat probleem had zich eerder
al voorgedaan, maar keerde op een circuit dat zwaar is voor de
remmen weer in alle hevigheid terug. Het was dan ook geen toeval
dat Charles Leclerc vanaf de achtste ronde moest omgaan met het
temperatuurverschil tussen zijn rechter- en linkerachterrem. Hij
kreeg de opdracht om lift and coast toe te passen, bij Ferrari ook
wel LICO genoemd. Ondanks die inspanningen breidde het probleem
zich uiteindelijk ook uit naar de vooras. Het was eigenlijk al te
voorzien dat Singapore, met de opeenvolging van remzones en het
beperkte aantal korte rechte stukken voor koeling, een moeilijke
uitdaging zou vormen op dit vlak. Des te opmerkelijker is het
daarom dat Ferrari in aanloop naar het weekend in Marina Bay de
remventilatie niet had vergroot. Het herhaald optreden van dit
probleem lijkt bovendien te wijzen op een structureel probleem in
het ontwerp van de SF-25. Het toont aan dat de focus op
performance, dat sowieso al achterbleef bij de verwachtingen, ertoe
heeft geleid dat men uit angst om de efficiëntie op de rechte
stukken verder te schaden, een bijna zelfdestructieve keuze heeft
gemaakt, waarbij de thermische belasting van de remmen ernstig werd
onderschat.
