Grote F1-transfergekte op komst: wie durft het bal te openen?

Vorig jaar beleefde de Formule 1 een van de meest roerige
transferperiodes in lange tijd. Lewis Hamilton gooide de knuppel in
het hoenderhok door over te stappen naar Ferrari, waarna er een
heuse stoelendans op gang kwam. Teams kozen massaal voor rookies,
en ook topontwerper Adrian Newey waagde zich aan een overstap: hij
verruilde Red Bull voor Aston Martin. Die verschuivingen hadden tot
gevolg dat er in 2025 juist weinig verandert. Teams bereiden zich
in alle rust voor op de reglementswijzigingen van 2026 en doen dat
grotendeels met dezelfde line-ups als aan het begin van het jaar.
Van de topteams lijkt alleen bij Red Bull wat reuring te ontstaan,
nadat het team eerder dit jaar ook CEO Christian Horner ontsloeg.
Yuki Tsunoda moet inmiddels serieus voor zijn stoeltje vrezen. De
relatieve rust op de transfermarkt is echter tijdelijk, want de
nieuwe regels van 2026 kunnen een kettingreactie veroorzaken. Het
veld wordt dan traditioneel flink door elkaar geschud, en bij
sommige teams begint al wat onrust en frustratie te ontstaan. De
geruchtenmolen voor 2027 komt daarmee langzaam op gang, ook nu
sommige coureurs nog over langlopende contracten beschikken.
Ervaren coureurs Met name Ferrari staat in het middelpunt van de
belangstelling na de grote problemen van dit seizoen. Aan Charles
Leclerc proef je dat hij de Scuderia nog een laatste kans wil geven
in 2026 voor hij zijn opties gaat onderzoeken. Leclerc heeft in
zeven seizoenen maar één keer aan een titelstrijd mogen proeven en
wil nu oogsten. De Monegask voelt dat hij in de piek van zijn
carrière zit. Daar staat tegenover dat Lewis Hamilton juist het
einde van zijn F1-carrière nadert. De Brit wil bij Ferrari zijn
achtste wereldtitel veroveren, maar overtuigt voorlopig nog niet.
Zijn contract loopt eind 2026 af, al heeft Hamilton wel een optie
voor 2027. De grote vraag is vooral of Hamilton nog veel nieuwe
tegenslagen kan incasseren en of hij het eind volgend jaar sowieso
welletjes vindt.  Tegelijkertijd speelt er ook een hele hoop bij
het voormalige team van Hamilton: Mercedes. Toto Wolff flirtte dit
jaar openlijk met Max Verstappen, maar wist de Nederlander
uiteindelijk niet te overtuigen. Wolff houdt dan ook vast aan
George Russell en Kimi Antonelli, al zit daar wel een grote 'maar'
aan vast. Mocht de performance van Red Bull - dat met een eigen
motor gaat rijden - tegenvallen, gaat Wolff ongetwijfeld een nieuwe
poging wagen. Russell lijkt dan ook alleen op een eenjarig contract
te mogen rekenen, met een optie voor nog een jaar. Dat opent direct
de deuren voor geruchten rond zijn toekomst in 2026, omdat Russell
ook doorkrijgt dat Wolff de toekomst van Mercedes eerder rond
Antonelli en misschien Verstappen wil bouwen. Contractverlengingen
betekenen bij Mercedes nog steeds geen stabiliteit op de lange
termijn. McLaren En dan is McLaren nog niet eens de revue
gepasseerd. Oscar Piastri en Lando Norris beschikken over
langdurige contracten, maar langzaam beginnen er wel wat spanningen
te ontstaan. Het team probeert de onderlinge titelstrijd zo goed
mogelijk te managen, iets wat in Singapore niet helemaal leek te
lukken. Piastri was immers heel pissig na de touché met Norris.
Voorlopig gaat het goed, maar blijft dat zo? Alles zal echter
afhangen van de pikorde in 2026. Er valt altijd wel een team tegen,
wat in dit geval zomaar voor grote verschuivingen kan zorgen. Tel
daar bijvoorbeeld het aflopende Aston Martin-contract van Fernando
Alonso en de stormachtige ontwikkeling van rookies als Isack Hadjar
en Gabriel Bortoleto bij op en je hebt een interessant Silly Season
in het vooruitzicht. Wie durft het bal te openen in het nieuwe
tijdperk?

Top Headlines

Oudere Top Headlines