Cadillac doet beroep op Ferrari voor lening F1-auto

Volgend jaar is het zover: Cadillac F1 debuteert dan in de
koningsklasse van de autosport. Het Amerikaanse team trok Sergio
Pérez en Valtteri Bottas aan als coureurs en bereidt zich nu
intensief voor. Recent werd op technisch vlak al een race
gesimuleerd in de fabriek en Cadillac wil met een oudere Ferrari
TPC-tests uitvoeren. De plannen zijn echter vooral gebouwd rond de
monteurs. Teambaas Graeme Lowdon stelt in gesprek met Autosport dat
het team een beroep doet op Ferrari om de monteurs ervaring op te
laten doen. Daarom willen ze een auto gebruiken. "We hebben gekeken
naar de tests die een team mag uitvoeren onder de TPC-regels",
vertelt Lowdon. "We hebben geen auto, maar de naam van dat
reglement is eigenlijk wat misleidend, want we hoeven helemaal geen
auto te testen. Dat maakt eigenlijk niet uit. Wat ons juist
interesseert, is het testen als huidig team." Lowdon legt de
doelstelling uit. "We willen een auto gebruiken omdat we de
omstandigheden in al onze simulaties zo realistisch mogelijk
proberen na te bootsen. Ik denk dat sommige mensen zich onterecht
zorgen maken dat we op de een of andere manier een voordeel
proberen te behalen door een auto van iemand anders te testen of
iets dergelijks. Maar dat is niet het geval: we testen de mensen,
niet de auto." Voordeel En natuurlijk heeft dat ook een voordeel
voor Cadillac. "We proberen wel een voordeel te behalen, maar dat
heeft niets met de auto zelf te maken. Het voordeel dat we willen
behalen, is dat onze monteurs dezelfde ervaring opdoen als de
monteurs van alle andere teams in de pitstraat door dagelijks met
een auto te werken." "Je moet de monteurs het bedienen van een
F1-auto in de vingers laten krijgen. Je moet ze leren bandenwarmers
om te doen, en daarnaast is er de omvang van een auto en de hitte
die ervan afkomt, en de aanwezigheid die zo’n auto heeft. Ik heb
dit proces zo vaak doorlopen bij het opbouwen van een team; het is
heel belangrijk om te proberen alles zo realistisch mogelijk te
simuleren en zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen." En
zo komt Lowdon bij Ferrari uit. "We zijn klant, dus dat is logisch.
Maar zoals ik al zei: we proberen niets van de auto zelf te leren.
Het maakt me eigenlijk niet uit, zolang de afmetingen en de vorm
maar ongeveer kloppen. Het is er puur om te simuleren, dus de kleur
kan me gestolen worden." Lowdon bevestigt ook dat de FIA meekijkt.
"Als we een auto van iemand lenen, dan moet dat team de FIA vragen
goed te keuren dat wij hun auto mogen gebruiken. En we betrekken de
FIA stap voor stap bij alles wat we doen, omdat we niets te
verbergen hebben."

Top Headlines

Oudere Top Headlines