Verstappen en McLarens op randje van gridstraf in F1-apotheose

De titelstrijd in de Formule 1 nadert zijn apotheose. Logischerwijs
zijn de McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris de grote
favorieten als je naar de WK-stand kijkt, maar Max Verstappen is
bezig aan een stevige opmars. Piastri leidt met nog zes races te
gaan en heeft een voorsprong van 22 punten op Norris en 63 punten
op Verstappen. Het devies in de slotfase van het seizoen is
duidelijk: de auto veilig aan de finish brengen. Van de
titelkandidaten viel alleen Norris tot nu toe één keer uit — door
pech in Zandvoort — al staat daar bijvoorbeeld de crash van
Verstappen in Oostenrijk tegenover. Hij werd toen uit de race
getorpedeerd door Kimi Antonelli van Mercedes. Toch is de situatie
rond de motoronderdelen bijzonder interessant, want Verstappen,
Piastri en Norris kunnen zich geen enkele tegenslag veroorloven.
Alle drie de coureurs zitten aan het maximumaantal toegestane
motoronderdelen, met uitzondering van de uitlaat (exhaust). Zo
mogen coureurs van de ICE, Turbocharger, MGU-H en MGU-K elk
maximaal vier exemplaren gebruiken — een limiet waar de drie
titelkandidaten inmiddels al aan zitten. Gridstraf? Het moet dan
ook nog maar blijken of Verstappen, Piastri en Norris het seizoen
zonder gridstraf kunnen uitzingen. Red Bull-teambaas Laurent Mekies
liet weten dat zijn team hoopvol is, maar een kleine tegenslag kan
al roet in het eten gooien. Zodra een coureur bij een onderdeel
voor het eerst het maximumaantal overschrijdt, volgt een gridstraf
van tien plaatsen. Voor de Energy Store en Control Electronics
geldt bovendien dat er slechts twee exemplaren per seizoen zijn
toegestaan. Opvallend is ook de situatie bij de uitlaat, waarvan
een coureur maximaal acht exemplaren mag gebruiken. Verstappen
heeft er inmiddels al zeven ingezet, terwijl de McLarens en
Mercedessen pas op drie stuks staan. Op dat vlak hebben zij dus wat
meer speelruimte. Van de vier topteams zijn alleen Yuki Tsunoda,
Lewis Hamilton en Kimi Antonelli al over de limiet gegaan. Voor hen
geldt dat bij een volgende wissel een straf van vijf startplaatsen
per extra onderdeel wordt uitgedeeld. Tsunoda ondervond de gevolgen
daarvan na zijn zware crash tijdens de kwalificatie in Imola: die
koprol leidde tot het verlies van meerdere onderdelen. Bekijk
hieronder het overzicht van de motoronderdelen bij de topteams!
Gebruikte motoronderdelen F1-topteams

Top Headlines

Oudere Top Headlines