Red Bull benut net op tijd volledig potentieel van auto Verstappen

Tijdens het Grand Prix-weekend in Singapore gaf Max Verstappen
ruiterlijk toe dat Red Bull aan het begin van het seizoen het
potentieel van de auto niet volledig had benut. Zijn seizoen kent
ook twee gezichten, zonder dat Verstappen heel veel punten heeft
laten liggen. Alleen in Spanje had er misschien meer ingezeten, na
een verkeerde bandenkeuze en een botsing met George Russell in de
slotfase. Verder was de RB21 ook niet in staat om McLaren het vuur
aan de schenen te leggen. Maar nu blijkt dat er wel meer in had
gezeten. Het gaat immers veel beter sinds Laurent Mekies het stokje
heeft overgenomen van Christian Horner. Enerzijds valt dat toe te
schrijven aan een al langer geplande vloerupdate van Red Bull,
anderzijds heeft Mekies ook wel degelijk zijn stempel gedrukt. Red
Bull vertrouwde tot voor kort met name op de simulator om de
afstelling te bepalen en schroefde de motor in de vrije trainingen
terug. Als er dan ergens een fout zat, werd die richting de
zaterdag zoveel mogelijk hersteld. Mekies heeft besloten om het
helemaal anders aan te pakken. De feedback van Verstappen en Yuki
Tsunoda speelt nu de grootste rol, en op vrijdag worden er al
representatievere runs afgewerkt. Zo kunnen eventuele problemen of
fouten in de afstelling sneller worden aangepakt. In recente Grand
Prix-weekenden zie je vaker dat Verstappen bijvoorbeeld in de
eerste vrije training ergens over klaagt en dat dat voor de tweede
oefensessie al wordt opgelost. Competitiever Het gevolg? Veel
betere resultaten voor Verstappen en Red Bull. De Nederlander pakte
zeges in Italië en Azerbeidzjan en kwam zelfs in Singapore —
doorgaans een moeilijk circuit voor Red Bull — als tweede over de
streep. Oké, Verstappen moest mede door wat problemen flink
verdedigen ten opzichte van Lando Norris, maar Red Bull kon hier
wel mee verder. Ook op een stratencircuit met veel downforce mengde
Verstappen zich in de debatten. Red Bull benut zo net op tijd het
potentieel van de RB21. Een vijfde wereldtitel voor Verstappen
wordt nog een hels karwei, maar Red Bull plukt hier wel de vruchten
van richting 2026. Het team uit Milton Keynes vindt na een zeer
lastige periode immers weer bevestiging op verschillende typen
circuits. Vergeet niet dat Red Bull twee jaar geleden nog het meest
dominante seizoen uit de Formule 1-geschiedenis afwerkte. Daarna
ging de ontwikkeling de verkeerde kant op en was Red Bull het spoor
soms bijster. Hardnekkige problemen worden stiekem pas twee jaar na
dato opgelost. Verstappen klaagde in Singapore voor het eerst in
lange tijd niet over hobbels, kerbstones of de balans in langzame
bochten. Als Red Bull die lijn voortzet, kan dat als basis voor
2026 dienen. Dan gaan de reglementen op de schop en verschijnt Red
Bull voor het eerst met een eigen motor aan de start. Maar zelfs
als die krachtbron in het begin tekortschiet, zou Red Bull sneller
moeten kunnen ontwikkelen dan voorheen. Ze lijken met de huidige
aanpak de problemen van de auto beter te begrijpen. Het ultieme
doel voor nu blijft natuurlijk een wereldtitel voor Verstappen.
Daarvoor moet de coureur wel een achterstand van 63 punten
goedmaken in de laatste zes races. Maar ook zonder wereldtitel
begint de zon de donkere Red Bull-wolken te verdrijven. De
progressie is zichtbaar.

Top Headlines

Oudere Top Headlines