Mercedes als joker in titelstrijd Verstappen en McLaren?

De overtuigende zege van George Russell in Singapore, ondersteund
door de sterke prestatie van Kimi Antonelli, wierp de vraag op
Mercedes competitiever voor de dag kan komen in de komende races.
Een grondige analyse van de performance van de W16 op het
stratencircuit toont aan dat de toegenomen snelheid gerelateerd was
aan specifiek beheer van de bandenspanningen. Mercedes voerde
namelijk bijzondere aanpassingen door aan de karakteristieke hoeken
van de ophanging, zowel voor als achter. In Singapore, waar je
alleen een aerodynamisch effect genereert door downforce, was de
doorslaggevende factor in performance bandenslijtage, of beter
gezegd, het correcte gebruik van de banden.  De algehele balans van
de W16 stelde Russell en Antonelli in staat om maximaal vertrouwen
te vinden tussen de muren van Marina Bay. De aanpassingen
verhoogden daadwerkelijk de mechanische grip op beide assen,
waardoor de coureurs de limieten goed konden voelen. Na de eerste
vrije training, die nogal problematisch verliep, slaagden de
engineers erin om keuzes te maken die bijna volledig tegen de data
van de simulator ingingen. Evolutie Het ontwikkelingstraject van
Mercedes vertoont een duidelijk patroon. Het team introduceerde na
enkele races een herziene versie van de achterwielophanging, om
deze vervolgens vanaf de Grand Prix van Hongarije weer van de auto
af te halen.  Dit toont aan dat de topprestaties van de auto altijd
het resultaat waren van een reeks samenhangende factoren, eerder
dan een echt uitgangspunt waardoor de auto kon verbeteren. Mercedes
heeft dan wel Ferrari overtroffen qua pieken, het lijkt moeilijk te
worden om een doorslaggevende rol te spelen in de titelstrijd. Die
rol lijkt eerder weggelegd voor Red Bull. Voor de zes resterende
races van het seizoen, beginnend met Austin, is het aannemelijk dat
de W16 opnieuw een hoofdrol kan spelen, maar niet altijd. Hoewel
verrassingen niet uitgesloten zijn, suggereert het seizoensverloop
van Mercedes dat consistentie waarschijnlijk een uitdaging blijft
voor het team uit Brackley. Voorvleugel De nieuwe voorvleugel die
in Singapore werd geïntroduceerd, vormt het laatste stukje in de
ontwikkelingspuzzel van de W16. Gedurende het seizoen heeft
Mercedes vooral aanpassingen doorgevoerd aan de vloer van de auto,
met als doel een toename én een betere verdeling van de
aerodynamische downforce te realiseren. Ontwikkeling vloer Zoals
gezegd is de vloer van de W16 stap voor stap aangepast, met diverse
ingrepen op het gebied van micro-aerodynamica — waaronder de
toevoeging van vortexgeneratoren aan de buitenzijde van het
uitstromende expansieprofiel.

Top Headlines

Oudere Top Headlines