Honda in gesprek over 2022: 'Heeft te maken met jaarlijkse contractbepalingen'
Ondanks dat Honda het contract als motorleverancier voor Red Bull en Toro Rosso heeft verlengd tot en met 2021, laat Honda-baas Masashi Yamamoto weten dat het er dik in zit dat de samenwerking daarna voortzet.
‘Dat we de deal met een jaar hebben verlengt betekent niet dat het project daarna ophoudt te bestaan. We zijn nu al bezig met het voeren van gesprekken voor 2022.’
Het grootste obstakel dat in de weg zit van een contractverlenging, zijn de regels. Voor de seizoenen na 2021 heeft de FIA omtrent de reglementen nog geen duidelijkheid geschept. Teams houden discussies om te zorgen dat er duidelijke restricties komen, met het doel dat er minder mag worden aangepast aan de motor gedurende het seizoen. Het gevolg zal dan zijn dat de kosten voor de motor kunnen worden gedrukt.
'Geen discussie over deelname'
Hoewel het even leek alsof er een kans bestond dat Honda zou stoppen in de Formule 1, laat Yamamoto weten dat dit nooit het geval was: ‘Er was geen discussie over onze deelname in de F1, er is wel besproken hoe we het beste vorm kunnen geven aan ons project. Nu behalen we met Red Bull en Toro Rosso namelijk de gewenste resultaten. We kruipen steeds dichter bij de top, en onze krachtbron loopt nog steeds achter op die van Mercedes en Ferrari, maar we zitten veel dichterbij dan eerst.’
Door het gedub van Honda, is het voor Red Bull moeilijk om hun kansen in de F1 na 2021 in te schatten. Ze komen namelijk in een lastig parket terecht wanneer het team een overeenkomst moet tekenen voor vijf jaar, maar nog geen duidelijkheid heeft over hun motorleverancier. ‘Daar ben ik het mee eens, en het is voor Red Bull vast een moeilijk besluit. Maar onze discussie of we na 2021 aanblijven, verloopt positief. We bespreken hoe we de samenwerking kunnen voortzetten en onder welke voorwaarden.’, aldus Yamamoto. (Foto: Red Bull content pool/Getty Images)