Pirelli voegt extra uitdaging toe aan hete GP Verenigde Staten

Zoals we eerder al schreven, lijkt het in Austin een heet weekendje
te worden. Onder de brandende Texaanse zon worden maxima van 32°C
verwacht op vrijdag en zondag, met een piek van 33°C op zaterdag,
waardoor er ook opnieuw een hittewaarschuwing lijkt te worden
afgekondigd. En dan wacht er, net als in Singapore, een belangrijke
keuze: wordt er gereden met een koelvest of wordt er extra ballast
toegevoegd aan de auto? De hittewaarschuwing is op het moment van
schrijven nog niet afgekondigd, maar het is inmiddels wel duidelijk
dat Pirelli een extra uitdaging heeft toegevoegd aan het GP-weekend
in Austin. De bandenfabrikant heeft er namelijk voor gekozen om
niet drie opeenvolgende bandencompounds mee te nemen, zoals eerder
dit jaar ook al het geval was tijdens het sprintweekend in België.
Net als in de Belgische Ardennen heeft Pirelli ervoor gekozen om de
C1, C3 en C4 mee te nemen, waarbij de C1 de harde band is en de C4
de zachtste van dit weekend. Op Spa-Francorchamps werd het echter
niet duidelijk welke rol deze andere bandenkeuze zou hebben
gespeeld, omdat de race deels onder regenachtige condities werd
verreden. Daardoor was er niet echt sprake van een strategische
strijd. Eén vrije training Pirelli zegt daarom dat 'het evenement
op het Circuit of the Americas weleens de eerste echte test zou
kunnen zijn voor deze keuze, waarbij op het Amerikaanse circuit een
hardere harde band wordt gebruikt dan vorig jaar, terwijl de medium
en zachte band hetzelfde zijn'. Volgens de Italiaanse
bandenfabrikant zou het grotere verschil qua performance tussen de
harde band en de medium in theorie tot twee scenario's moeten
leiden. "Als coureurs de voorkeur geven aan de C1, de langzaamste
maar ook de meest consistente van de drie banden, dan zouden ze een
race met één pitstop kunnen rijden in combinatie met de C3. Aan de
andere kant zou het gebruik van de laatste (de C3, red.) in
combinatie met de C4, met zijn verbeterde weerstand tegen slijtage,
snellere rondetijden opleveren, maar vrijwel zeker twee pitstops
vereisen."  Bovendien is er nog een extra uitdaging, want de teams
hebben maar één uur de tijd om de verschillende opties uit te
proberen tijdens de enige vrije training, vanwege de opzet van het
sprintweekend. En dat zou de onzekerheid over het verloop en de
uitkomst van het weekend nog groter kunnen maken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines