Waarom Mercedes geen andere keuze heeft voor 2026

Mercedes bevond zich voorafgaand aan het Formule 1-seizoen van 2025
al in een moeilijke positie op de transfermarkt, mocht het team uit
Brackley willen wisselen van coureurs. Lewis Hamilton zorgde begin
2024, met zijn aangekondigde overstap naar Ferrari, voor een
uitzonderlijk vroege start van Silly Season. Het was het begin van
de ene na de andere overstap in de koningsklasse van de autosport.
Bijkomend effect was het feit dat al die coureurs langdurige
verbintenissen tekenden met het oog op 2026. Zodoende hadden zowel
de coureurs als de teams de zekerheid, terwijl de uitdaging van de
gloednieuwe reglementen op de teams afkwam. Topteams McLaren en
Ferrari waren daardoor al voor meerdere jaren voorzien, net als een
team als Aston Martin. Kimi Antonelli werd uiteindelijk als rookie
aangesteld als vervanger van Hamilton en George Russell mocht na
drie jaar zelf de kar trekken bij Mercedes. Maar boven het hoofd
van Russell hing nog wel de dreiging van Max Verstappen. Mercedes
probeerde in 2024 al te profiteren van de onrust bij Red Bull, om
zo Verstappen los te weken. Dat plannetje mislukte echter en dus
probeert teambaas Toto Wolff het dit jaar opnieuw. Maar net als een
jaar eerder kreeg de Oostenrijker nul op het rekest, want
Verstappen gaf in Hongarije aan dat hij in ieder geval in 2026 voor
Red Bull zou blijven uitkomen. Bovendien heeft hij nog een contract
tot en met 2028 bij het team uit Milton Keynes. De viervoudig
wereldkampioen was de enige man van naam die Wolff had kunnen
losweken voor volgend jaar, maar het lukte hem dus niet. Kogel door
de kerk Inmiddels heeft Russell zich opgewerkt tot dé man van
Mercedes. Hij wist twee knappe zeges te pakken in Canada en
Singapore, maar bleek ook bereid om het spel met de Zilverpijlen
hard en vol vertrouwen te spelen. Hij had namelijk meerdere
aanbiedingen van Mercedes aan de kant geschoven, zo meldden
RacingNews365 en Formula.hu eerder al . Wolff communiceerde echter
al een paar keer dat Russell en Antonelli volgend jaar opnieuw voor
Mercedes zouden rijden, maar de officiële bevestiging bleef telkens
uit. Mercedes zag echter geen betere optie dan Russell als eerste
man in 2026, terwijl ook de Brit zelf geen serieuze mogelijkheid
had op een competitief stoeltje voor volgend jaar. Zodoende waren
de twee partijen min of meer op elkaar aangewezen, iets wat deze
woensdag is bevestigd. En hoe zat het dan met de situatie van
Antonelli? De Italiaanse rookie heeft een meerjarig
Mercedes-juniorencontract in handen en wachtte enkel nog op de
officiële aankondiging van het team. Zodoende was zijn nieuwe
verbintenis slechts een kwestie van tijd.

Top Headlines

Oudere Top Headlines