Blik op F1 | Gissen naar pikorde voor Azerbeidzjan, kan Red Bull verrassen?


Als hoofdredacteur van F1Maximaal.nl spit ik dagelijks het laatste nieuws over de Formule 1 in binnen- en buitenland door. In deze rubriek schets ik daarom met regelmaat mijn visie op het wel en wee van de koningsklasse van de autosport. Vandaag deel 19, over de pikorde voor de Grand Prix van Azerbeidzjan.
Aan de hand van experts en op basis van de eerste Grands Prix van 2019 is het niet duidelijk te zeggen welk team komend weekend het sterkst zal zijn bij de Grand Prix van Azerbeidzjan . Misschien zou je je geld het beste op Mercedes kunnen zetten, maar er zijn mensen die vanwege de rechte stukken in Baku vertrouwen hebben in het kunnen van Ferrari.
Lawrence Barretto, senior journalist van Formula1.com , had eerder deze week een andere theorie . De baan in Baku is volgens hem relatief vuil, wat ervoor zou kunnen zorgen dat Ferrari de banden wél in de juiste prestatiecurve kan krijgen. Op gladde banen lukte het team uit Maranello dit eerder niet. 
Rechte stukken
Daarnaast zijn er relatief veel rechte stukken, iets wat Ferrari een groot voordeel zou moeten opleveren aangezien ze op het rechte stuk weglopen bij de concurrentie. Die voorsprong verloor Ferrari ten opzichte van Mercedes en Red Bull Racing echter weer in het bochtenwerk. De verwachting is dat ze in Baku wél genoeg voorsprong over houden.
Mike Surer is het hier overigens niet mee eens. Hij constateerde, net als Ferrari zelf al aangaf, dat de Italianen in de langzame bochten veel tijd verliezen ten opzichte van de concurrentie. Laat Baku nu net relatief veel langzame bochten hebben!  In dat geval zou Ferrari niets hebben aan de lange rechte stukken. Volgens kenners is Ferrari langzamer in de langzame bochten omdat de bandendruk relatief laag zou zijn . 
Dan is er ook nog de update van Red Bull Racing met de Honda-motor. De nieuwe spec van de verbrandingsmotor moet het team van Max Verstappen twee tienden winst gaan opleveren, terwijl de concurrentie waarschijnlijk pas in Canada een nieuwe krachtbron introduceren. Zal Red Bull hiermee het gat van de eerste drie races gaan dichten?
Exxon
Navraag van F1Maximaal.nl bij ExxonMobil leert dat er waarschijnlijk geen extra tijd gewonnen kan worden met een speciaal mengsel voor de nieuwe Honda-motor. Vorig jaar was dit ook niet het geval, mede omdat Renault de nieuwe Spec nog niet compatibel had voor Exxon. Dit jaar gaat het er interactiever aan toe tussen de olieleverancier en motorfabrikant Honda. Exxon laat weten dat er continue uitwisseling van mengsels plaatsvindt tussen Exxon en de fabriek in Sakura.  
Waarschijnlijk is de Honda-update te gering voor Red Bull Racing om dit weekend al naast Ferrari en Mercedes te staan. De nieuwe onderdelen die nodig zijn om de Bulls met meer downforce te laten rijden komen volgens Helmut Marko pas in Spanje. Gezien de problemen die Ferrari heeft in de langzame bochten zou ik, als ik een weddenschap af moest sluiten, mijn geld toch maar weer op één van de Mercedes-coureurs zetten. (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines