FIA geeft voor tweede F1-weekend op rij hittewaarschuwing af
Voor het tweede Formule 1-weekend op rij heeft de FIA een
hittewaarschuwing afgekondigd. Vanuit de officiële weerdienst wordt
namelijk voorspeld dat de temperatuur op enig moment tijdens de
sprintrace of de Grand Prix in Austin hoger zal zijn dan 31 graden
Celsius. Daardoor staan de coureurs, net als in Singapore, voor een
belangrijke keuze: dragen ze een koelvest of voegen ze extra
ballast toe aan hun auto's? De internationale autosportfederatie
haalt daarbij artikel 26.19 uit het sportieve reglement aan. "Een
coureur mag ervoor kiezen om geen onderdelen van het koelsysteem te
dragen", luidt de regel. In een dergelijke situatie moeten alle
andere onderdelen van het koelsysteem, inclusief elk koelend
medium, wel worden gemonteerd. "Daarnaast moet het verschil in
gewicht tussen de persoonlijke uitrusting die de coureur normaal
gebruikt en de onderdelen van de persoonlijke uitrusting die deel
uitmaken van het systeem worden gecompenseerd door 0,5 kg ballast
in de cockpit te plaatsen. Deze ballast, speciaal voor dit doel
bestemd, wordt opgenomen in de som van de massa’s zoals beschreven
in Artikel 4.7b van het technisch reglement." Verstappen en
Hamilton Coureurs zijn dit jaar nog niet verplicht om het koelvest
te gebruiken, maar het plan is om dat voor 2026 wel in te stellen.
Van Max Verstappen is bekend dat hij daar geen voorstander van is
en droeg in Singapore het vest dan ook niet. De Nederlander sprak
zich toen ook uit over de geplande verplichting in 2026. "Ik ben
het daar totaal niet mee eens. Een beetje belachelijk, maar daar
moeten we het nog even over hebben. Het gaat uiteindelijk gewoon om
je eigen veiligheid, hoe je je er zelf ook mee voelt. Dat moeten ze
niet verplichten aan je, vind ik." Verstappen vond in Lewis
Hamilton een medestander.
hittewaarschuwing afgekondigd. Vanuit de officiële weerdienst wordt
namelijk voorspeld dat de temperatuur op enig moment tijdens de
sprintrace of de Grand Prix in Austin hoger zal zijn dan 31 graden
Celsius. Daardoor staan de coureurs, net als in Singapore, voor een
belangrijke keuze: dragen ze een koelvest of voegen ze extra
ballast toe aan hun auto's? De internationale autosportfederatie
haalt daarbij artikel 26.19 uit het sportieve reglement aan. "Een
coureur mag ervoor kiezen om geen onderdelen van het koelsysteem te
dragen", luidt de regel. In een dergelijke situatie moeten alle
andere onderdelen van het koelsysteem, inclusief elk koelend
medium, wel worden gemonteerd. "Daarnaast moet het verschil in
gewicht tussen de persoonlijke uitrusting die de coureur normaal
gebruikt en de onderdelen van de persoonlijke uitrusting die deel
uitmaken van het systeem worden gecompenseerd door 0,5 kg ballast
in de cockpit te plaatsen. Deze ballast, speciaal voor dit doel
bestemd, wordt opgenomen in de som van de massa’s zoals beschreven
in Artikel 4.7b van het technisch reglement." Verstappen en
Hamilton Coureurs zijn dit jaar nog niet verplicht om het koelvest
te gebruiken, maar het plan is om dat voor 2026 wel in te stellen.
Van Max Verstappen is bekend dat hij daar geen voorstander van is
en droeg in Singapore het vest dan ook niet. De Nederlander sprak
zich toen ook uit over de geplande verplichting in 2026. "Ik ben
het daar totaal niet mee eens. Een beetje belachelijk, maar daar
moeten we het nog even over hebben. Het gaat uiteindelijk gewoon om
je eigen veiligheid, hoe je je er zelf ook mee voelt. Dat moeten ze
niet verplichten aan je, vind ik." Verstappen vond in Lewis
Hamilton een medestander.