FIA kondigt ingrijpende F1-wijziging voor 2026 aan
De FIA heeft de introductie aangekondigd van een mechanisme om een
gelijk speelveld te waarborgen tussen de motorfabrikanten in de
Formule 1 vanaf 2026. Volgend seizoen zullen de krachtbronnen een
flinke verandering ondergaan. De elektrische systemen worden
opgevoerd naar 350 kW, tegenover de huidige 120 kW, de MGU‑H
verdwijnt, en duurzame brandstoffen worden geïntroduceerd.
Daarnaast debuteert Audi als motorfabrikant in de Formule 1, net
als Red Bull Powertrains. Honda keert terug bij Aston Martin,
terwijl Renault verdwijnt. Gezien de complexiteit van de nieuwe
regels wordt een groot verschil in performance tussen de
krachtbronnen verwacht. Om dit te reguleren heeft de FIA het
zogenaamde concept Additional Development and Upgrade Opportunities
(ADUO) aangekondigd tijdens een vergadering van de World Motor
Sport Council. In het statement wordt gemeld dat het doel van het
ADUO-concept is om "meer ontwikkelingsmogelijkheden te bieden aan
motorfabrikanten die significant achterlopen op hun concurrenten
qua performance". Met 24 races in 2026 kan in elk kwartaal de
ADUO-ontwikkeling worden ingezet om slechte prestaties aan te
pakken. Dit kan onder andere bestaan uit extra ruimte binnen de
budget cap of extra ontwikkelingsuren op testbanken voor
krachtbronnen. Daarnaast is afgesproken dat er maatregelen worden
genomen om kostenverlichting te bieden aan fabrikanten die te maken
hebben met "ernstige betrouwbaarheidsproblemen die anders zeer
nadelig zouden zijn binnen de budget cap". Verder zijn er kleine
wijzigingen doorgevoerd aan de technische regels voor 2026, met
betrekking tot de overlevingscel, ophanging, aerodynamische
onderdelen en krachtbronnen, evenals aan de financiële en
operationele regels die alleen voor krachtbronnen gelden. Concorde
Agreement Ook stond tijdens de WMSC-vergadering de voortgang van de
onderhandelingen over het Concorde Agreement (de overkoepelende
deal tussen de F1 en FIA) op de agenda, waarbij FIA‑voorzitter
Mohammed Ben Sulayem positief was over de gesprekken. Hij zei het
volgende: "Nu we onze positieve gesprekken met de FOM en de teams
voortzetten om het nieuwe akkoord af te ronden, hebben we samen de
kans om geschiedenis te schrijven. Onze nauwe samenwerking zal het
kampioenschap in staat stellen wereldwijd te blijven groeien, een
steeds groter aantal fans aan te trekken en een toekomst te bieden
waarin de FIA haar rol als regelgever kan consolideren." "Onze
prioriteiten zijn het blijven verbeteren van de veiligheid in al
onze formuleseries, het ondersteunen van de ontwikkelingsroute voor
jonge coureurs en uiteindelijk het zien groeien van onze geliefde
sport. Mijn dank gaat uit naar Stefano Domenicali en zijn team,
evenals naar vertegenwoordigers van alle partijen, terwijl we
toewerken naar een deal." Domenicali, F1‑voorzitter en CEO, voegde
daar het volgende aan toe: "Dank aan de FIA, de vrijwilligers en de
nationale autosportbonden voor hun inzet en moeite. Dit is een
ongelooflijk moment, waarin onze twee rollen duidelijk samenwerken
aan een sterke toekomst. We hebben de afgelopen maanden een goed
momentum opgebouwd en grote stappen gezet om te zorgen voor
degelijk bestuur, met het oog op de duurzaamheid en het welzijn van
de sport."
gelijk speelveld te waarborgen tussen de motorfabrikanten in de
Formule 1 vanaf 2026. Volgend seizoen zullen de krachtbronnen een
flinke verandering ondergaan. De elektrische systemen worden
opgevoerd naar 350 kW, tegenover de huidige 120 kW, de MGU‑H
verdwijnt, en duurzame brandstoffen worden geïntroduceerd.
Daarnaast debuteert Audi als motorfabrikant in de Formule 1, net
als Red Bull Powertrains. Honda keert terug bij Aston Martin,
terwijl Renault verdwijnt. Gezien de complexiteit van de nieuwe
regels wordt een groot verschil in performance tussen de
krachtbronnen verwacht. Om dit te reguleren heeft de FIA het
zogenaamde concept Additional Development and Upgrade Opportunities
(ADUO) aangekondigd tijdens een vergadering van de World Motor
Sport Council. In het statement wordt gemeld dat het doel van het
ADUO-concept is om "meer ontwikkelingsmogelijkheden te bieden aan
motorfabrikanten die significant achterlopen op hun concurrenten
qua performance". Met 24 races in 2026 kan in elk kwartaal de
ADUO-ontwikkeling worden ingezet om slechte prestaties aan te
pakken. Dit kan onder andere bestaan uit extra ruimte binnen de
budget cap of extra ontwikkelingsuren op testbanken voor
krachtbronnen. Daarnaast is afgesproken dat er maatregelen worden
genomen om kostenverlichting te bieden aan fabrikanten die te maken
hebben met "ernstige betrouwbaarheidsproblemen die anders zeer
nadelig zouden zijn binnen de budget cap". Verder zijn er kleine
wijzigingen doorgevoerd aan de technische regels voor 2026, met
betrekking tot de overlevingscel, ophanging, aerodynamische
onderdelen en krachtbronnen, evenals aan de financiële en
operationele regels die alleen voor krachtbronnen gelden. Concorde
Agreement Ook stond tijdens de WMSC-vergadering de voortgang van de
onderhandelingen over het Concorde Agreement (de overkoepelende
deal tussen de F1 en FIA) op de agenda, waarbij FIA‑voorzitter
Mohammed Ben Sulayem positief was over de gesprekken. Hij zei het
volgende: "Nu we onze positieve gesprekken met de FOM en de teams
voortzetten om het nieuwe akkoord af te ronden, hebben we samen de
kans om geschiedenis te schrijven. Onze nauwe samenwerking zal het
kampioenschap in staat stellen wereldwijd te blijven groeien, een
steeds groter aantal fans aan te trekken en een toekomst te bieden
waarin de FIA haar rol als regelgever kan consolideren." "Onze
prioriteiten zijn het blijven verbeteren van de veiligheid in al
onze formuleseries, het ondersteunen van de ontwikkelingsroute voor
jonge coureurs en uiteindelijk het zien groeien van onze geliefde
sport. Mijn dank gaat uit naar Stefano Domenicali en zijn team,
evenals naar vertegenwoordigers van alle partijen, terwijl we
toewerken naar een deal." Domenicali, F1‑voorzitter en CEO, voegde
daar het volgende aan toe: "Dank aan de FIA, de vrijwilligers en de
nationale autosportbonden voor hun inzet en moeite. Dit is een
ongelooflijk moment, waarin onze twee rollen duidelijk samenwerken
aan een sterke toekomst. We hebben de afgelopen maanden een goed
momentum opgebouwd en grote stappen gezet om te zorgen voor
degelijk bestuur, met het oog op de duurzaamheid en het welzijn van
de sport."