Norris neemt volledige verantwoordelijkheid voor contact met Piastri

Lando Norris baande zich met het nodige geweld een weg naar voren
in de openingsronde van de GP van Singapore. De Brit schampte de
achterkant van de RB21 van Max Verstappen, waarna zijn wielen in
contact kwamen met die van Oscar Piastri. Wat volgde was een
duidelijk boze Piastri over de boordradio. Norris eindigde de race
uiteindelijk als derde, terwijl Piastri genoegen moest nemen met
P4.  Twee weken later, in Austin, laat Norris weten dat hij in
gesprek is geweest met McLaren en Piastri naar aanleiding van het
contact. Het team gaf hem de volledige verantwoordelijkheid voor
het contact. De Brit laat weten dit geaccepteerd te hebben en gaat
in gesprek met diverse media, waaronder RacingNews365, verder in op
wat er tijdens de bijeenkomst werd besproken. "De gesprekken waren
onvermijdelijk. Het team hield mij verantwoordelijk en dat lijkt me
redelijk. We hebben vanaf dat moment vooruitgang geboekt door te
begrijpen wat de gevolgen waren voor mezelf, en om te voorkomen dat
er iets ergers gebeurt, wat dan weer aanleiding zou geven tot
controversiële discussies na de race." "Tegelijkertijd neem ik net
zoveel risico om mezelf uit de race te rijden zoals bij wie dan
ook, of dat nu Oscar is of iemand anders. Het is dus duidelijk iets
dat ik wil vermijden. Een van mijn sterke punten sinds mijn komst
in de Formule 1 is contact vermijden en mezelf in de race houden.
En één ding waar we als team altijd goed in zijn geweest, is om een
kader op te bouwen waarin wij als coureurs elkaar kunnen
vertrouwen. Dat is een groot deel van de reden waarom wij een
sterker team zijn dan alle anderen." De rol van Stella Norris gaat
vervolgens verder met het prijzen van het team en teambaas Andrea
Stella in het bijzonder: "Soms zijn de gevolgen van bepaalde
situaties niet positief, maar tegelijkertijd is het duidelijk dat
Andrea er vooral belang bij heeft om de positieve sfeer binnen het
team te behouden."  "Dat teamwork heeft ons van een plek in de
achterhoede een paar jaar geleden, naar het best presterende team
van nu gebracht, waarbij we twee coureurs hebben die elkaar meer
uitdagen dan bij enig ander team op de grid. En als die twee
coureurs strijden om overwinningen, ontstaan er vanzelf ook wat
lastigere momenten." "Maar ik denk dat de reden dat we daar goed
mee om kunnen gaan, aan beide kanten, vooral aan Andrea's
leiderschap ligt. Dat leiderschap en de gesprekken die hij voert,
zorgen ervoor dat het team op koers blijft. Zijn absolute
prioriteit is het behouden van het moraal en het kader dat we
hebben neergezet, waar ik al jaren deel van uitmaak, maar wat
vooral is ontstaan toen Andrea teambaas werd een aantal jaren
geleden. Hij wil de kwaliteit en de kracht van het team behouden."
Ellebogenwerk? De vraag is of Norris in de toekomst voorzichtiger
wordt wanneer hij in de buurt van Piastri rijdt: "Het simpele
antwoord is dat er contact was tussen de twee auto’s, en dat is
iets wat we altijd willen vermijden. Het doel is natuurlijk niet om
tegen elkaar aan te botsen. Dit was geen crash; het was iets veel
kleinschaligers. Toch willen we niet dat het zelfs zo ver komt,
want dat veroorzaakt dit soort problemen, en dat is nooit goed."
"Uiteindelijk geldt dat dit racen is, en het is moeilijk om altijd
perfect te zijn. Ik wilde niet dat dit gebeurde, maar ik laat een
kans nooit zomaar liggen. Er was een opening, ik ging ervoor, en
wat er gebeurde, gebeurde, maar dat verandert niets aan hoe we
racen. Het team en ik willen simpelweg voorkomen dat dit soort
incidenten opnieuw plaatsvinden. Daarom werd ik ook
verantwoordelijk gehouden voor wat er gebeurde."

Top Headlines

Oudere Top Headlines